חלקת אלוהים הקטנה (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חלקת אלוהים הקטנה
God's Little Acre
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על "חלקת אלוהים הקטנה" מאת ארסקין קולדוול
בימוי אנתוני מאן עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי סידני הרמון עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט פיליפ יורדן, בן מדו עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה ריצ'רד מאייר
שחקנים ראשיים רוברט ראיין
אלדו ריי
ג'ק לורד
טינה לואיס
באדי האקט
מוזיקה אלמר ברנשטיין
צילום ארנסט הולר עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה Security Pictures
חברה מפיצה יונייטד ארטיסטס עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 13 באוגוסט 1958
משך הקרנה 110 דקות
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט דרמה
גותיקה אמריקאית
סרט שחור לבן
פרסים זוכה פרס גלובוס הזהב
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

חלקת אלוהים הקטנהאנגלית: God's Little Acre) הוא סרט קולנוע אמריקאי משנת 1958, המבוסס על רומן מאת ארסקין קולדוול משנת 1933 באותו השם.[1][2][3] את הסרט ביים אנתוני מאן והוא צולם בשחור-לבן על ידי צלם הקולנוע ארנסט הלר.

כמו הרומן לפניו, הסרט נחשב היה לשנוי במחלוקת, אם כי בניגוד אליו - עם צאת הסרט לא היו כל תביעות בטענות לתועבה. על אף שהן הספר והן הסרט כוללים בתוכם רמיזות רבות הקוראות תיגר בנושאים כמו נאמנות במשפחה, היה זה העיבוד הקולנועי שהדאיג רבים, שכן בסרט מתוארת התקוממות עממית - או מרד מרקסיסטי - המתרחשת בדרום ארצות הברית על ידי עובדי מפעל מפוטרים, המנסים להשתלט על ציוד המפעל שעבודתם הייתה תלויה בו.

באופן רשמי, פיליפ יורדן נחשב לתסריטאי של הסרט, אולם היה זה בן מדאו שעשה באמת את העבודה. מאחר שמדאו הוכנס אל "הרשימה השחורה", ונחשד כתומך וכמחזיק דעות קומוניסטיות (על אף שהדבר מעולם לא הוכח), במהלך תקופת "הבהלה האדומה" בשנות ה-50 של ארצות הברית, הדרך היחידה בה היה יכול להגיש תסריטים לאולפנים הייתה ללא קרדיט. כאשר הסרט הוקרן לראשונה, הוא היה מוגבל לצופים בגילאי 18 ומעלה בלבד, מאחר שנתפס ככולל מספר סצנות נועזות. לאחר עשרות שנים של הזנחה, הסרט שוחזר על ידי UCLA Film and Television Archive. כחלק מתהליך שחזור הסרט, שמו של יורדן הוחלף בשמו של מדאו.

בשנת 1958 פתח הסרט את פסטיבל הסרטים של ונציה.[4]

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האלמן טיי טיי וולדן (רוברט ראיין) ושתי בנותיו מתגוררים באזור נידח של ג'ורג'יה, ארצות הברית, בתקופת השפל הגדול (אם כי מכוניות רבות הנראות בסרט הן משנות ה-50). בעוד טיי טיי מחפש זהב בחווה שלו, חתנו וויל תומפסון (אלדו ריי) בוגד באשתו רוזמונד (הלן ווסטקוט) עם גריזלדה (טינה לואיז). טיי טיי מחפש אחר זהב על אדמתו כבר במשך 15 שנים. פלוטו סווינט (באדי האקט) מגיע ומודיע שהוא מתמודד בבחירות לתפקיד השריף. כאשר סווינט שב לחווה, הוא מבחין בג'יל (פיי ספיין) רוחצת באמבטיה חיצונית. היא מבקשת ממנו עזרה לשאוב מים, ומבקשת ממנו להשאיר את עיניו סגורות, אך הוא בכל זאת מציץ.

טיי טיי ממשיך להעביר את זמנו בחפירת בורות, מתמקד בחיפוש אחר אוצר עליו סיפר לו סבו. כתוצאה מכך, החווה סובלת משנים של הזנחה. הוא היה יכול להפוך את החווה לרווחית בכל רגע, אילו היה קונה זרעים ושותל אותם בשדות, אבל הוא סבור שהזהב נמצא בהישג ידו, במרחק של רק עוד חפירה אחת קטנה. הפיתוי בהשגת אוצר קבור של זהב, שנמצא במרחק כה קטן ממנו, מוביל אותו לבזבז את כל הירושה שלו.

מתוך אמונה טפלה כי לצרף לבקן למסע החיפושים שלו אחר האוצר יביא לו מזל טוב, טיי טיי כולא שלא בצדק את דייב דוסון (מייקל לנדון), בדרישה שיעזור לו למצוא את האוצר הקבור. טיי טיי מצדיק את מעשיו בכך שהמעצר איננו מעשה פסול, שכן הלבקן יכול בכל עת למצוא את האוצר, ובכך לזכות בשחרורו המיידי. בציפייה למצוא את הזהב, ועל מנת לשמור לעצמו את כל הזהב שיימצא, טיי טיי משנה את מיקומה של חלקת אדמה, אשר הוקצתה לכנסייה (חלקה המכונה "חלקת אלוהים הקטנה", ומכאן השם של הסרט).

באמצע הלילה יוצא וויל מביתו, ואחריו גריזלדה. הוא עובר את השערים פתוחים של הטחנה ונכנס לחלקה. בתחילה, היא מסיחה את דעתו ממטרתו והם מתנשקים. לאחר מכן הוא מלווה אותה בחזרה לשערים, וחוזר להפעיל את החשמל, ולאחר מכן - את המכונות, לקול תשואות הנוכחים במקום. בעקבות ההמולה, וויל נחשד בהשגת גבול, והוא נורה. הקהל משתתק, ונושא את גופתו בחזרה לביתו. גריזלדה נכנסת הביתה, לבשר את החדשות הרעות לרוזמונד. בשלב זה, הבחירות מוכרעות וסווינט נבחר להיות שריף. משפחת וולדן מתקוטטת לאחר ההלוויה של וויל, והם מחליטים לזנוח את החיפושים אחר הזהב. הסרט מסתיים כאשר המשפחה שבעת הרצון חורשת את האדמה, בפעם הראשונה מזה שנים. טיי טיי מוצא להב קבור באדמה, וסבור שיש סיכוי ששם נמצא הזהב, והוא שב לחפור.

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות הערות
רוברט ראיין טיי וולדן
אלדו ריי וויל תומפסון
ג'ק לורד באק וולדן
טינה לואיס גריזלדה וולדן
באדי האקט פלוטו סווינט

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Variety film review; May 14, 1958, page 6.
  2. ^ Harrison's Reports film review; May 17, 1958, page 78.
  3. ^ Filmfacts (1958), p. 123
  4. ^ "חלקת אלוהים הקטנה" בפתיחת הפסטיבל בוונציה, למרחב, 26 באוגוסט 1958