טארדיס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הדוקטור השלישי יוצא מהטארדיס בפרק "Spearhead from Space" שהוקרן בתחילת שנות ה-70.

הטארדיסאנגלית: TARDIS) היא חללית ומכונת זמן בדיונית בסדרת הטלוויזיה מז'אנר המדע הבדיוני של ה-BBC - דוקטור הו. השם טארדיס הוא ראשי תיבות של המשפט: "זמן ומימד יחסי בחלל", ובאנגלית: Time And Relative Dimension In Space.

מטרת הטארדיס היא להעביר אדוני זמן בחלל ובזמן ממקום למקום. הטארדיס גדולה יותר מבפנים מאשר מבחוץ משום שחוץ הטארדיס פועל במערכת הנקראת "מעגזל הזיקית" שסורקת את סביבתה החיצונית במאית השנייה הראשונה לנחיתתה ומנתחת איזה מראה חיצוני ישתלב היטב עם ההמקום והזמן בו היא נחתה והיא מופיעה במראה זה.

לטארדיס של הדוקטור יש תקלה במעגל זה, ולכן נתקעה בצורת תא משטרה בריטי ונשארה בצורה זו מאז שנחתה בלונדון ב-1963. לאורך הזמן פחת השימוש בתאי משטרה, וגברה הפופולריות של הסדרה - וכיום תא המשטרה מזוהה יותר עם הסדרה מאשר עם מטרתו המקורית.

באנגלית מקובל לרשום את השם באותיות גדולות, TARDIS, מאחר שמדובר בראשי תיבות. השם "טארדיס" הוא סימן רשום של ה-BBC.

מקורות הרעיון[עריכת קוד מקור | עריכה]

תא משטרה מודרני שבקצהו העליון מותקנת מצלמת מעקב - התא מוצב מול תחנת הרכבת התחתית של לונדון בארלז קורט.

כאשר הרעיון שבבסיס התוכנית "דוקטור הו" פותח בשנת 1963, צוות ההפקה התלבט בדבר צורת מכונת הזמן של הדוקטור. השיקול העיקרי היה שיקול תקציבי והוחלט שצורת המכונה תהיה כצורת תא משטרה - וההסבר שניתן לכך בסדרה הוא ש"מעגל הזיקית" של מכונת הזמן התקלקל. מעגל זה אחראי על שינוי צורתה על מנת שתתאים לסביבתה, ומשום שהתקלקל המכונה נתקעה בצורת תא משטרה.

הרעיון בדבר צורת תא המשטרה היה רעיון של התסריטאי אנתוני קובורן אשר שיכתב את טיוטת התסריט של הפרק הראשון של הסדרה (שנכתבה על ידי סי אי ובר). הרעיון עלה במוחו של קובורן כאשר הלך לעבודה באותו בוקר וחלף על פני תא משטרה. בעת שהסדרה הוקרנה לראשונה היו תאי משטרה מאוד נפוצים בבריטניה, ובעיר לונדון עצמה היו למעלה מ-700 תאים.

עם השנים, כאשר הפכו תאי המשטרה פחות נפוצים, הפכה הצורה של המכונה לאנכרוניסטית יותר ויותר.

בעוד שתאי המשטרה היו עשויים בטון בדרך כלל, תא המשטרה עבור הסדרה נבנה מעץ בתחילה, ומאוחר יותר מפיברגלס על מנת להקל על העברתו ממקום למקום.

בשל שיקולים תקציביים הוחלט כי הטארדיס תופיע ותעלם (הליך שהשפיע גם על הסדרה סטאר טרק) ולא תנוע ממקום למקום. (אף שהיו פעמים בסדרה שהראו שהחללית מסוגלת לנוע בחלל בצורה קונבנציונלית) היכולת להופיע ולהיעלם הפכה לאחד הסממנים הידועים ביותר של הסדרה. הצליל הנילווה להיעלמות נוצר על ידי אמן האפקטים הקוליים של ה-BBC - בריאן הודג'סון על ידי גרירת מפתחות הבית שלו על פני מיתרים של פסנתר. הצליל השורק הפך לידוע מאוד בעקבות הסדרה ולאחד מסמליה. בספרי הקומיקס שנוצרו בעקבות הסדרה תואר הצליל כ"וורופ וורופ" ( "vworp vworp").

בשנת 1996 פנה ה-BBC למרשם הפטנטים של בריטניה בבקשה לרשום את הטארדיס כסימן מסחר. המשטרה התנגדה, אולם בשל העובדה שה-BBC השתמש בתאים במשך שנים רבות למוצרים מסחריים בלא התנגדות המשטרה, שמעולם לא טרחה קודם לכן ברישום התא כסימן מסחרי, נענתה בקשת ה-BBC בשנת 2002.

מאפיינים כלליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

חדר הבקרה כפי שהופיע בפרק הראשון של הסדרה בשנת 1963

הטארדיס מופעלת על ידי חור שחור מלאכותי המצוי במרכזה ומכונה "עין ההרמוניה", וכן נדרשת לפעולתה כספית, מתכת בשם "זייטון 7" ואנרגיה המכונה "אנרגיית ארטרון".

על מנת שטארדיס תהפוך לפעילה, היא מותאמת לטביעת האצבע הביולוגית של אדון הזמן עבורו היא מיועדת, וכך נוצר קשר סימביוטי בין אדון הזמן לחללית שלו.

הטארדיס מסוגלת לנוע בחלל, בזמן ובין ממדים. מאפיין נוסף ידוע של הטארדיס היא היותה גדולה יותר בתוכה מאשר חיצוניותה, ומשפט התגובה החוזר של המבקרים החדשים בה "היא גדולה יותר מבפנים" ("It's bigger on the inside") שהפך לאיקוני.

הטארדיס של הדוקטור[עריכת קוד מקור | עריכה]

חדר הבקרה המשני - עונה 14 (1976 - 1977)

על פי האמור בסדרה, הטארדיס של גיבור הסדרה - הדוקטור, היא מסוג מיושן המכונה סימן 40 ‏(לעיתים נדירות נקרא 40TT כנראה משמעו "מסע בזמן" - "time travel") הדוקטור "שאל" מבלי רשות כאשר עזב את הכוכב שלו גאליפריי ממאגר טארדיסים ממשלתי. בפרק "אשת הדוקטור" בעונה השישית, שבו הטארדיס הופיעה כדמות אישה, היא אמרה שהיא רצתה לראות את היקום אז היא הייתה לא נעולה ונתנה לדוקטור לגנוב אותה. במקור היו 305 מכונות מסוג זה אולם כולן הוחלפו בדגמים חדשים וטובים יותר - למעט זה של הדוקטור.

במהלך התקדמות הסדרה שונה צורת חדר הבקרה הראשי (ואחד מהדוקטורים מציין בפרק "יומו של הדוקטור" - "עיצבת מחדש - אני לא אוהב את זה".)

בפרק "הילד הריק" משנת 2005 מציין הדוקטור התשיעי כי הטארדיס בפעולה כבר 900 שנים.

בפרק "אשתו של הדוקטור" משנת 2011 תודעתה של הטארדיס נשאבת לתוך אישה בשם אידריס והדוקטור זוכה לשוחח איתה. במהלך השיחות מראה הטארדיס יכולת חזיית העתיד למרחקים קצרים, בכך שהיא פולטת תגובות לטענות שהדוקטור עוד לא העלה. היא אף טוענת ששמה הוא "סקסית" כי הדוקטור מכנה אותה כך כשהם לבד.. היא קוראת לו "הגנב שלי" וכשהוא טוען שהוא רק שאל אותה היא עונה: "שאילה מעידה על כווונה להחזיר את הדבר שנלקח. מה גורם לך לחשוב שאני אי פעם אחזיר אותך?". מאוחר יותר היא מסבירה את דבריה: "רציתי לראות את היקום, אז גנבתי אדון זמן וברחתי. אתה (הדוקטור) היית היחיד שמטורף מספיק".

מבט חיצוני על הטארדיס[עריכת קוד מקור | עריכה]

כאמור לעיל, מטרת מנגנון הזיקית של הטארדיס כי היא הטארדיס תיבלע בסביבתה ולא תעורר חשד. הטארדיס של גיבור הסדרה "נתקעה" בצורת תא משטרה בריטי בשל כשל במנגנון - צורה זו הופיעה כאשר הטארדיס נחתה לראשונה בלונדון בשנת 1963, ומאז נותרה מבלי שינוי.

הדוקטור עשה מספר ניסיונות לתקן את המנגנון (בפרקים "לוגופוליס" ו"מתקפת האנשים הביוניים", אולם הצליח להפוך את הטארדיס לצורת עוגב צינורות ושער מפואר, אולם לבסוף השיב אותה לצורה הרגילה של תא משטרה. באחד הפרקים מציין הדוקטור התשיעי כי הוא התרגל לצורת תא המשטרה ולכן השאיר את המצב על כנו.

הכניסה לטארדיס מתאפשרת באמצעות מפתח המצוי בידי הדוקטור (המנעול נמצא מאחורי האות P בשלט הטארדיס). באחד הפרקים מציין הדוקטור כי יש 21 חורי מנעול והטארדיס תימס אם יוכנס המפתח לחור הלא נכון. בפרק אחר פותח הדוקטור את הטארדיס באמצעות הטבעת שלו. בפרק "ראש חנית מהחלל" משנת 1970 מציין הדוקטור השלישי כי לחללית מנגנון זיהוי מטבוליסטי ולכן גם מי שבידו המפתח לא יוכל להיכנס אם הטארדיס לא תזהה אותו. על אף דברים אלה, בפרקים רבים של הסדרה נכנסים אנשים בטעות לתוך הטארדיס.

בעת טיסה במערבולת הזמן (באנגלית - time vortex) הדלתות חייבות להישאר נעולות, אחרת, כפי שאירע בפרק "כוכב הענקים" הופכים כל הנוסעים בטארדיס לזעירים (גודל של בובה). בפרק אחר - "אויב העולם" ניתן לראות ש"המראה" בעת שהדלתות פתוחות מובילה לירידת לחץ והאויב של הדוקטור נשאב החוצה מן החללית (הדוקטור מצליח להיאחז במתקני הבקרה ולא להישאב). אבל בעת טיסה במרחב ולא בזמן אפשר להשאיר את הדלתות פתוחות. הדוקטור נראה לוקח את דונה נובל כשהדלת פתוחה, והם מנופפים לסבה, ומצליח להחזיק את איימי פונד מחוץ לטארדיס בזמן טיסה.

פנים הטארדיס[עריכת קוד מקור | עריכה]

חדר הבגדים שבטארדיס - מתוך עונה 1 של הסדרה המחודשת (2005)

כאמור, נפח הטארדיס הפנימי הוא גדול ביותר: בפרק "המסע אל בטן הטארדיס", הדוקטור מציין שהטארדיס היא בגודל אין-סופי. יש בה חדרי מגורים, גלריית אומנות (המשמשת גם תחנת כוח לשעת חירום), בריכת שחייה, מרפאה ומספר רב של מחסנים. החלל הפנימי של הטארדיס משתנה בהתאם לתוכנות שונות שמפעילות אותה, ובפרק "קסטרובלבה" זורק הדוקטור 25% ממבנה הטארדיס על מנת לקבל מהירות יותר גבוהה.

מאפיין ארכיטקטוני של הטארדיס הוא ה"הדברים העגולים" - (כפי שהדוקטור קורא להם) סימנים עגולים המעטרים את קירות הטארדיס. מאפיין זה השתנה במהלך השנים וניתן לראותו בפרקים רבים בסדרה - בתחילה היה מדובר בעיגול שחור שסביבו עיגול שחור, ומאוחר יותר היה מדובר בדיסקים מוארים.

חדר השינה של הדוקטור עצמו לא נראה בכל שנות הסדרה - אולם "חדר האפס" - המשמש מעין חדר הגנה לדוקטור נראה בפרק "קסטרובלבה" - אולם חדר זה היה ב-25% מהחללית שנזרקו לחלל.

חדר ארון הבגדים הרב קומותי מכיל בגדים רבים המשמשים הסוואה לדוקטור ולמלוויו.

הטארדיס גם שומרת בארכיון (ארכיון פיזי שניתן ללכת אליו) את כל הגרסות של חדרי הבקרה שהיו לה במשך השנים, ואף גרסות עתידיות (כפי שנאמר בפרק "אשת הדוקטור").

חדרי הבקרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חדר הבקרה - שנים 1983 - 1989

חדר הבקרה, המכיל את מתקני הפעלת הטיסה והניווט של הטארדיס מצוי בכניסה לטארדיס והוא החדר שרואים במרבית הפרקים. לטארדיס שני חדרי בקרה - עיקרי, שקירותיו לבנים והוא בעל מראה עתידני, ושני, בעל מראה עתיק יותר וקירות עץ.

בעונה של שנת 2005 מוצג חדר בקרה בעל כיפה ועמודים אורגניים יותר התומכים בה. בחדר בקרה זה לא רואים את הדלתות הפנימיות ובמקומם ניתן לראות את הדלתות החיצוניות של תא המשטרה. בסדרה עצמה לא ניתן הסבר לשינוי זה, אולם בספר "דברי ימי גאליפרי" מאת לאנס פרקין נאמר שהטארדיס ניזוקה בהיתוך קר וזה ההסבר שניתן לשינויים.

בחלק מהספרים מתואר חדר בקרה שלישי, המתואר כחדר הבנוי כמו קתדרלה גותית (ספרו של מארק גאטיס - "נייט שייד" ("Nightshade")).

במרכז כל חדר בקרה ישנו לוח בקרה ועליו כל מכשירי ההפעלה של הטארדיס. הלוחות משתנים מעונה לעונה אולם מאפיין אחיד המופיע בכולם הוא מתקן העולה ויורד במרכז הלוח כאשר הטארדיס נמצאת בתעופה, המכונה "מנוע הזמן".

מספר האנשים הנדרשים להפעלת הטארדיס הוא בין שישה לשבעה (לפי דיברי הדוקטור העשירי בפרק משנת 2008 שנקרא "סוף המסע") - דבר המסביר מדוע מתרוצץ הדוקטור מסביב ללוח הבקרה בעת הפעלת הטארדיס.

חדר הבקרה - דוקטור הו: הסרט, 1996

במרבית פרקי הסדרה, חדר הבקרה המשני הוא קטן יותר מהחדר הראשי, ולוחות הבקרה מוסתרים מאחורי לוחות עץ. כמו כן, אין בו "מנוע זמן" העולה ויורד בעת תעופה. רק בפרקים המאוחרים לשנת 1996 מופיע בחדר הבקרה המשני "מנוע זמן".

מערכות הטארדיס[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשל גילה המתקדם של הטארדיס היא נוטה להתקלקל, ולכן במרבית פרקי הסדרה מופיעה סצנה בה הדוקטור נמצא מתחת פאנל או פותח פאנלים בקירות בניסיון לתקן דבר זה או אחר. תופעה זו הפכה לאחד ממאפייני הסדרה, שלבסוף התיקון מתבצע, בדרך כלל, על ידי מתן בעיטה או מכה עם פטיש לחלק המקולקל.

בעונה של שנת 2005 חדר הבקרה עוצב בהתייחס לאמור לעיל, מתוך ניסיון להראות שהוא בנוי מחלפים - חלק מהידיות הן משקולות נייר או משאבות אופניים.

לטארדיס יש מנגנונים המופעלים טלפתית על ידי הדוקטור.

חדר הבקרה - 2005 - 2010

מערכות צפייה מאפשרות לנוסעים בטארדיס לצפות במה שמתרחש מחוץ לחללית על גבי מסך המצוי בחדר הבקרה.בפרקים הראשונים של הסדרה היו בחדר הבקרה מכונות המייצרות מזון ומשקה - אולם מכונה זו נעלמה בעונה השנייה של הסדרה (ונאמר שלטארדיס יש מטבח).

חדר הבקרה - 2010 - 2012

לטארדיס שדה כוח המגן עליה מפני התקפה חיצונית (בפרק הראשון של הסדרה המחודשת משנת 2005 מצוין כי כל צבאו של ג'ינגס חאן ניסה להיכנס אליה ולא הצליח). מערכת המצוייה ב"חדר המנזר" (The Cloister Room ) של הטארדיס, הקרויה "פעמון המנזר" (Cloister Bell) מזהירה מפני סכנות.

המערכת הטלפתית בתוך הטארדיס מאפשרת לכל הנוסעים בה להבין שפות אחרות שישמעו לנוסעים כמו שפתם המקורית. כאשר דונה נובל ניסתה להגיד בלטינית "ויני וידי ויצ'י" וכשמערכת הטלפתית של הטארדיס פעלה לתרגם כבר את דבריה ללטינית, נאמר שהיא נשמעת כמו וולשית.

המערכת גם מתרגמת טקסט שיראה כאילו נכתב בשפתם של הנוסעים, אבל היא לא מתרגמת כתב גליפראני.

בסוף עונה ארבע, כאשר הדוקטור החזיר את כדור הארץ מקצהו השני של היקום הוא ציין כי הטארדיס מיועדת לשישה טייסים אף על פי שהוא מטיס אותה לבדו. ושזו הסיבה שהיא כה רועשת ומשקשקת. ועם זאת בעונה חמש, דוקטור ריבר סונג אמרה שהדוקטור פשוט שוכח להרים את הבלמים ובגלל זה נוצר הצליל שהדוקטור חושב שהוא חיוני לנחיתה. דוקטור ענה "אני אוהב את הצליל הזה. זה צליל מבריק"

טארדיסים נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

פנים הטארדיס של הראני

בכמה פרקים של הסדרה הופיעו טארדיסים של אדוני זמן אחרים - בהם מנגנון הזיקית עובד. צורתן החיצונית הייתה כשל שעון אורלוגין, עמוד דורי, בתולת ברזל, ואח. טארדיס אחת יכולה להופיע בתוך טארדיס אחרת, אולם בפרק "מפלצת הזמן" נאמר כי אם טארדיס אחת תנסה לתפוס את המקום בו תופסת טארדיס אחרת בחלל ובזמן יארע פיצוץ זמן. לעומת זאת בפרק "לוגופוליס" אויבו של הדוקטור - "המאסטר" הנחית את הטארדיס שלו סביב הטארדיס של הדוקטור - דבר שייצר לולאה - וכל טארדיס הופיע בתוך הטארדיס השנייה.

בספרים שנעשו על בסיס הסדרה נאמר כי טארדיסים מדגמים חדשים מסוגלים לירות "טורפדו זמן" המסוגל להקפיא את מטרתו לאחר פגיעה בו בזמן (ולא בחלל). טארדיסים מדגם 102 (על פי האמור בעונה של הדוקטור השמיני) מסוגלות לקבל צורת אדם.

השפעות על התרבות והמסחר[עריכת קוד מקור | עריכה]

מסחור[עריכת קוד מקור | עריכה]

הטארדיס היא הסמל המזוהה ביותר על הסדרה "דוקטור הו" - ומשכך הופיע על מוצרים רבים של הסדרה. מספר רב של דגמים של הטארדיס נבנו ונמכרו - בין כצעצועים ובין כגדלים בגודל מלא עבור מעריצים.

עם חידוש הפקת הסדרה בשנת 2005 החלה מכירה של ארון DVD בצורת טארדיס.

דגמים מקוריים של הטארדיס משנות ה-70 ממחסני ה-BBC נמכרו במכירה פומבית בדצמבר 2005 בעלות של 10,800 ליש"טים.

משטרת לונדון תבעה את הBBC על זכיות למכירת מוצרים בדמות תא משטרה, אך משום שהמראה מזוהה יותר עם הסדרה מאשר עם מטרתו המקורית, הBBC זכתה במשפט והזכיות נשארו אצלה.

אזכורים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשל פופולריותה הטארדיס אוזכרה פעמים רבות גם מחוץ לסדרה. האסטרואיד 3325 טארדיס נקרא על שמה של החללית מהסדרה.

פרויקט של סוכנות החלל האירופאית (ESA) לבדיקת עמידות בעלי חיים בחלל נקרא גם הוא טארדיס (Tardigrades In Space)

בסרט "ההרפתקאה של ביל וטד" נוסעים השניים באמצעות מכונת זמן שצורתה כצורת תא טלפון. בסדרה הקומית "צ'למספורד 123" מופיעה לפתח הטארדיס בשנת 123 לספירה בבריטניה הרומית ורואים את דמותו של הדוקטור יוצאת לעשות את צרכיו בשיחים.

בסדרה הקומית המפץ הגדול מתנהל קרב טניס שולחן בגלל טארדיס.

הטארדיס היה שמה של תוכנה משנות ה-90 אשר ניהלה שרתי אינטרנט (צלמית ההפעלה שלה הייתה תא משטרה כחול).

מאז שנת 1986 כל תחנות העבודה מסוג יוניקס של חברת סאן מיקרוסיסטמס נקראים "טארדיס".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טארדיס בוויקישיתוף