הרכבת התחתית של לונדון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הרכבת התחתית של לונדון
מידע כללי
מדינה הממלכה המאוחדת
עיר לונדון
מפעיל Transport for London
מידע על ההקמה
פתיחת המערכת 1863
מידע על המערכת
אורך המערכת 408 ק"מ
רוחב המסילה 1,435 מ"מ
מתח חשמלי 630 V DC railway electrification עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר נוסעים ביום 2.67 מיליון
מספר נוסעים בשנה 976 מיליון[1]
מספר הקווים 11
מספר התחנות 275
tfl.gov.uk/modes/tube/
תרשים המערכת
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
קרונות רכבת תחתית בלונדון

הרכבת התחתית של לונדוןאנגלית: London Underground) היא מערכת הרכבת התחתית הגדולה באירופה.

הרכבת היא הראשונה מסוגה בעולם - הקו הראשון נחנך בלונדון ב-10 בינואר 1863 (נפתח לציבור לפעילות סדירה למחרת). המערכת מורכבת מרשת של חשמליות - רכבות המונעות במנועים חשמליים. במרכז לונדון נוסעות הרכבות במנהרות תת-קרקעיות, ובפרברי העיר הן נוסעות מעל הקרקע.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כיום יש במערכת הרכבת התחתית של לונדון 272 תחנות, ואורכן הכולל של המסילות הוא 408 קילומטר[2]. מדי יום נוסעים ברכבת כשלושה מיליון נוסעים.

קווי הרכבת התחתית מחולקים לשני סוגים:

  • קווים תת-קרקעיים - קווים אלו נחפרו בשיטת "חפור וכסה", כלומר חפרו את רחובות העיר עד לעומק הרצוי וכיסו את החפירה בתקרה שעליה נמצאים פני הרחוב. בשיטה זו נמצאים קווי הרכבת בעומק של 5 מטרים מתחת לפני הרחוב.
  • קווים עמוקים - קווים אלו נחפרו מתחת לפני הקרקע תוך שימוש במגן חפירת מנהרות - בדרך כלל בעומק של 20 מטרים מתחת לפני השטח.

עלות הנסיעה ברכבת התחתית נקבעת לפי מספר האזורים שבהם נוסעים. מרכזה של לונדון הוא אזור 1, וסביבו אזורים 2 - 6 ולאחר מכן אזורים 7 - 9 במעגלים ההולכים ומתרחקים ממרכז לונדון. קו פיקדילי של הרכבת התחתית מגיע עד נמל התעופה לונדון הית'רו. הרכבת התחתית מקושרת לרכבת הקלה דוקלנדס.

כרטיס לנסיעה ברכבת התחתית יש לקנות מראש, כאשר קיימות שתי אופציות, הראשונה היא כרטיס פלסטיק הכולל שבב ונקרא Oyster אשר ניתן להטענה חוזרת, והשנייה היא כרטיס נייר שניתן לקנות לנסיעה בודדת, כרטיס יומי או שבועי, בד״כ קניית כרטיס הנייר תעלה הרבה יותר מהשימוש ב-Oyster. נכון לשנת 2022, ניתן להשתמש גם בכרטיס אשראי אישי עם שבב, ככרטיס נסיעה וגם בטלפון אישי באמצעות אפליקציות תשלומים כגון: אפל פיי וגוגל פיי.

מפת הרכבת התחתית של לונדון תוכננה בשנת 1931 על ידי הארי בק.

צפיפות קווי הרכבת התחתית גבוהה באזור הסיטי של לונדון ובאזור צפון לונדון. בדרומה של לונדון יש פחות קווי רכבת תחתית, ככל הנראה משום שבמאה ה-19 שבה נבנתה מערכת הרכבת התחתית היה באזור זה שירות חשמליות יעיל.

הרכבת התחתית מכונה באופן לא רשמי על ידי הבריטים בשם "טיוב" (Tube, צינור).

קווי הרכבת התחתית[עריכת קוד מקור | עריכה]

קווי הרכבת
שם הקו צבע במפת הרכבת התחתית נפתח בשנת סוג הקו אורך הקו מספר תחנות
קו מטרופוליטן ארגמן 1863 קו תת-קרקעי 67 ק"מ 34
קו האמרסמית' וסיטי4 ורוד 1864 קו תת-קרקעי 14 ק"מ 29
קו דיסטריקט (מחוזי)2 ירוק 1868 קו תת-קרקעי 64 ק"מ 60
קו סירקל (מעגל)1 צהוב 1884 קו תת-קרקעי 22 ק"מ 36
קו נורת'רן (הקו הצפוני)5 שחור 1890 קו עמוק 58 ק"מ 50
קו ווטרלו וסיטי6 טורקיז 1898 קו עמוק 2 ק"מ 2
קו סנטרל (מרכז) אדום 1900 קו עמוק 74 ק"מ 49
קו בייקרלו חום 1906 קו עמוק 23 ק"מ 25
קו פיקדילי כחול כהה 1906 קו עמוק 71 ק"מ 53
קו ויקטוריה כחול בהיר 1969 קו עמוק 21 ק"מ 16
קו ג'ובילי (יובל) כסף 1979 קו עמוק 36 ק"מ 27
  1. הקו המעגלי נקרא בשם זה רק משנת 1949. במקורו היה כמה קווים שאוחדו יחד ליצור מעגל סביב מרכז לונדון והסיטי של לונדון.
  2. קו זה היה שייך במקור לחברה שנקראה "רכבות המטרופולין"
  3. במקור היה שייך למספר חברות רכבות.
  4. במקור היה שייך לחברת "רכבות המטרופולין".
  5. קו הרכבת התחתית העמוס ביותר.
  6. היה שייך לחברת הרכבות הבריטית עד 1994, אז הפך לחלק מרשת הרכבת התחתית.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – היסטוריה של הרכבת התחתית של לונדון
חפירת קו מטרופוליטן סמוך לקינגס קרוס, 1861

הרכבת התחתית של לונדון נחשבת לראשונה בעולם; אמנם הצרפתים תכננו את המטרו הרבה לפני האנגלים אך האנגלים החליטו לפתח תוכנית ולזרז את הבניה בצורה מהירה יותר מהצרפתים, בנוסף בעיר ניו יורק נפתחה אמנם בשנת 1844 מנהרת רכבת בשדרות אטלנטיק, אך לא היו בקטע התת-קרקעי תחנות נוסעים, והוא שימש רכבות עירוניות ובינעירוניות גם יחד.

במחצית הראשונה של המאה ה-19 התפתחו שירותי רכבות באנגליה במהירות. אולם, רוב תחנות הרכבת הראשיות נמצאו מחוץ לסיטי של לונדון. כאשר נבנה "הרחוב החדש" (כיום, רחוב פרינגדון) בשנות ה-30 של המאה ה-19, שולבה בתוכנית מסילת רכבת בתעלה מכוסה במקביל לכביש, לאורך נהר פליט. בתחילת שנות ה-40 של המאה ה-19, תקופה שכונתה "שיגעון הרכבת", הושקעו כספים רבים במניות של חברות רכבות והוצעו תוכניות רבות למסילות רכבת תת-קרקעיות עירוניות, אך מעטות מהן היו ישימות.

בשנת 1851, לאחר התערוכה העולמית, הוצעה תוכנית מתוקנת למסילה לאורך נהר פליט: ההצעה כללה מסילה רחבה לתחנת הרכבת פדינגטון. בישיבות תכנון שהתקיימו בשנת 1853 תמכו בקו חברת Great Western Railway ‏(GWR) וחברת Great Northern Railway ‏(GNR). ב-7 באוגוסט 1854 התאגדה חברת "רכבת המטרופולין" לצורך בניית המסילה; הדמות המובילה בה היה צ'ארלס פירסון (1793 - 1862). בשנת 1858, לאחר גיוס המימון הדרוש, החלה העבודה. בין תחנות הרכבת פדינגטון וקינגס קרוס התבצעה חפירת המנהרה בשיטת "כריה וכיסוי", ומאותה נקודה והלאה נעה המסילה בתעלה פתוחה. לאחר עיכובים רבים שנגרמו עקב התמוטטות החפירות, פריצה של מי ביוב לתוך המנהרה, וכן עבודות נוספות שנדרשו לאחר ביקור של לשכת המסחר, החל הקו בפעולתו הסדירה ב-10 בינואר 1863. 40,000 נוסעים נסעו בקו באותו היום.

בתוך מספר חודשים נתגלעו חילוקי דעות בין שני המפעילים, וביולי 1863 הודיעה חברת GWR כי תפסיק להפעיל רכבות על הקו. רכבת המטרופולין נאלצה לחפש מקור חלופי לציוד הרכבת והשאילה אותו מהחברות GNR וLondon and North-Western Railway. החל מ-1 באוקטובר החלה "רכבת המטרופולין" להפעיל בעצמה את שירותי הרכבת, לצד רכבות מן העיר וינדזור ועד תחנת פרינגדון שהופעלו על ידי חברת GWR על מסילה רחבה. "רכבת המטרופולין" הפעילה בקו זה קטרי קיטור במשך 40 שנה.

ב-1868 החלה רכבת המטרופולין להרחיב את רשת המסילות לפרברי לונדון. בשנות ה-20 של המאה ה-20 אף הוטבע המונח "מטרולנד" על ידי חברת הרכבת, כדי לפתות רוכשי בתים לאזורים שבהם נפרשה רשת המסילות.

"רכבת המטרופולין" ו"רכבת מחוז המטרופולין" קיבלו את הסמכות להשלים את קו סירקל (Circle Line) בשנות ה-50 של המאה ה-19. אף שבתקופה מסוימת הייתה תחרות בין שתי חברות אלה, שתיהן הפעילו רכבות על קו סירקל בשנות ה-70 וה-80 של המאה ה-19; הקו הושלם ב-1884.

עם השנים, התפתחויות טכנולוגיות בשיטות מנהור ופיתוח מיגוני מנהרות אפשרו כריית מנהרות עמוקות יותר. חברת City & South London Railway קישרה במנהרה בין רחוב המלך ויליאם וסטוקוול. הנסיעה בקו זה הייתה מטלטלת למדי והקרונות חסרי החלונות הקשו עוד יותר על הנוסעים. במשך הזמן נבנו חמישה קווי תחתית עמוקים נוספים:

דרגנוע המשמש נוסעים לירידה לתחנת רכבת

פעולתן של שש חברות המפעילות שירותי רכבות תחתית שונים הקשתה על הנוסעים, ועלויות הנסיעה האמירו. בתום מלחמת העולם הראשונה הציעה ועדה פרלמנטרית הקמת רשות תחבורה בודדת לכל לונדון, וזאת כדי להפסיק 'תחרות קשה ובזבזנית', שירותים נחותים ותעריפים גבוהים. ב-1929 ניסח שר התחבורה הרברט מוריסון בשיתוף פעולה עם יושב ראש קבוצת הרכבת התחתית, הלורד אשפילד, פתרון מקובל לבעיית התחבורה. ב-1933 הוקמה חברה ציבורית בשם "רשות תחבורת הנוסעים בלונדון"; "קבוצת התחתית", "רכבת המטרופולין" וקווי האוטובוס והטראם אוחדו תחת הרשות החדשה.

מ-1935 החלה להתבצע תוכנית "New Works", שנועדה להרחיב את הקווים הקיימים, לתאם ביניהם לבין קווי הרכבת האחרים, האוטובוסים והטראם, ולחבר לחשמל את כלל המערכת. עיצוביו של האדריכל צ'ארלס הולדן בתחנות קו פיקדילי וקו נורת'רן הם אלמנט מוכר של הרחבה זו. העבודות הופסקו עם פרוץ מלחמת העולם השנייה ב-1939. בתקופה זו שימשו תחנות רבות כמקלטים תת-קרקעיים עבור תושבי העיר מפני ההפצצות האוויריות של גרמניה הנאצית. המקלטים נחשבו בטוחים, אך מעט מהתחנות נפגעו בהפצצות, ובתחנת בת'נאל גרין אף אירע אסון כאשר ההיסטריה ההמונית שאחזה בקהל שמיהר לרדת במדרגות גרמה לנפילתם ומחיצתם של 172 איש למוות.

לאחר המלחמה, ב-1948, הולאמה הרכבת התחתית יחד עם כלל התחבורה הציבורית בלונדון. ההעדפה ניתנה לשיקום הרכבת העילית באנגליה, ופחות להשלמת תוכנית "New Works". עם זאת, החיבור לחשמל של מרבית הקווים הושלם עד שנות ה-60. ב-1963 החלה הקמת קו ויקטוריה, שהיה הראשון בו הופעלה מערכת הפעלה אוטומטית לרכבות לאורך כל הקו. ב-1977 הורחב קו פיקדילי עד לנמל התעופה לונדון הית'רו.

ב-1979 נפתח קו ג'ובילי, שנבנה לרגל חצי-יובל למלכותה של המלכה אליזבת השנייה; קו זה הוטה בקצהו בסוף שנות ה-90 כך שיעבור במנהרה חדשה שהוקמה לכיוון הדוקלנדס וסטראטפורד במזרח לונדון. התחנות בקו זה עוצבו בסגנון ייחודי על ידי אדריכלים ידועים. קו זה הוא היחיד שחוצה את כל הקווים האחרים במערך הרכבת של לונדון.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ על פי מחקר שנעשה על ידי ה-BKV
  2. ^ History, באתר הרכבת התחתית של לונדון(הקישור אינו פעיל, 1.4.2019)
קווי הרכבת התחתית של לונדון
קו בייקרלו
אדג'וור רואדאוקספורד סירקוסאלפנט וקאסלאמבאנקמנטבייקר סטריטדרום קנטוןהארו וווילדסטוןהרלסדןווטרלוווילסדן ג'אנקשןוומבלי מרכזוורוויק אבניולאמבת' צפוןפדינגטוןמיידה ויילמריליבוןסטונברידג' פארקסיינט ג'ונס וודצפון וומבליפיקדילי סירקוסצ'רינג קרוסקווינס פארקקילבורן פארקקנטוןקנסל גריןריג'נטס פארק
קו ג'ובילי
בייקר סטריטברמונדסיבונד סטריטקנדה ווטרקנארי ווארףקנינג טאוןקנונס פארקדוליס הילפינצ'לי רודגרין פארקקילבורןקינגסברילונדון בריג'ניזדןנורת' גריניץ'קווינסבריסאות'ווארקסיינט ג'ונס וודסטנמורסטראטפורדסוויס קוטייג'ווטרלותחנת הרכבת התחתית ומבלי פארקווסט האםווסט המפסטידוסטמינסטרווילזדן גרין
קו דיסטריקט
אדג'וור רואדאיילינג ברודווייאיילינג קומוןאיסט האםאיסט פאטניאלדגייט מזרחאמבנקמנטאפניאפמינסטראפמינסטר ברידג'אקטון טאוןארלס קורטבאו רוודבארקינגבייסווטרבלאק פריורסבנק ומוניומנטבקונטריברומלי-ליד-באוברונס קורטגלוסטר רואדגנרסברידגנהאם הית'ווידגנהאם מזרחהאי סטריט קנסינגטוןהאמרסמית'הורנצ'רצ'וסט ברומפטוןוסט האםוסט קנסינגטוןוסטמינסטרוייטצ'אפלוימבלדוןויקטוריהטוור הילטמפלטרנהאם גרייןמייל אנדמנשיון האוסנוטינג היל גייטסאות' קנסינגטוןסאות'פיילדססטמפורד ברוקסטפני גרייןסלאון סקווארפאטני ברידג'פארק אלםפארק אפטוןפארק וימבלדוןפארק סנט ג'יימסצ'יזוויקרייבנסקורטפדינגטוןפולהאם ברודווייפליינסטופרסונס גרייןקיו גרנדסרחוב קנוןקנסינגטון (אולימפיה)ריצ'מונד
קו האמרסמית' וסיטי
אדג'וור רואדאלדגייט איסטאפטון פארקבארקינגבואו רואדרחוב בייקרברביקןברומלי-ליד-בואוגולדהוק רואדגרייט פורטלנד סטריטהאמרסמית'ווייטצ'אפלווסטבורן פארקיוסטון סקוורלאדברוק גרובלאטימר רואדרחוב ליברפולמורגייטמזרח האםמייל אנדמערב האםסטפני גריןפדינגטוןפארינגדוןפלייסטואוקינג קרוס סיינט פנקראסרויאל אוקשפדס בוש
קו סירקל
אדג'וור רואדאלדגייטאמבנקמנטבייסווטררחוב בייקרבלקפריירסברביקןגולדהוק רואדגלוסטר רואדגרייט פורטלנד סטריטהאמרסמית'האי סטריט קנסינגטוןווד לייןווסטבורן פארקוסטמינסטרויקטוריהטוור הילטמפליוסטון סקוורלאדברוק גרובלאטימר רואדרחוב ליברפולמוניומנטמורגייטמנשיון האוסנוטינג היל גייטסאות' קנסינגטוןסיינט ג'ימסיס פארקסלואן סקווארפדינגטוןפרינגדוןקינג קרוס סיינט פנקראסרחוב קנוןרויאל אוקשפדס בוש
קו ווטרלו וסיטי
ווטרלובנק
קו ויקטוריה
אוקספורד סירקוסבלקהורס רואדבריקסטוןגרין פארקהייברי ואיזלינגטוןויקטוריהסנטרל וולת'האמסטואוווקסהולוורן סטריטטוטנהאם הייליוסטוןסבן סיסטרססטוקוולפימליקופינסברי פארקקינגס קרוס סיינט פנקראס
קו מטרופוליטן
אלדגייטברביקיאןיוסטון סקוורפארינגטוןרחוב גרייט פורטלנדקינגס קרוס סיינט פנקראסרחוב ליברפולמורגייטרחוב בייקרפינצ'לי רודהרואו-און-דה-הילנורת'וויק פארקפרסטון רודומבלי פארקאיסטקוטהילינגדוןווסט הורואואיקנהאםריינרס לייןרויזליפרויזליפ מיינוראוקסברידג'אמרשםצ'לפונט ולטיימרצ'שאםצ'ורליוודקרוקסלימור פארקנורת' הרואונורת'וודנורת'ווד הילספינרריקמנסוורת'ווטפורד
קו סנטרל
אוקספורד סירקוסאילינג ברודווייאפינגבאקהורסט הילבארקינגסיידבונד סטריטבנק ומוניומנטבת'נל גריןגנטס הילגריינג' הילגרינפורדדבדןדרום וודפורדדרום ריזליפהאנגר לייןהולבורןהולנד פארקהיינולטווד לייןוודפורדווייט סיטיוונסטדטוטנהאם קורט רואדלאוטוןרחוב ליברפוללייטוןלייטונסטוןלנקסטר גייטמארבל ארצ'מזרח אקטוןמייל אנדמערב אקטוןמערב ריזליפנוטינג היל גייטנורת'ולטניובורי פארקסטראטפורדסיינט פולססנרסברוקפיירלופפריויילצ'אנסרי לייןצ'יגוולצפון אקטוןקווינסוויירדברידג'רודינג ואליריזליפ גארדנסשפרדס בושת'יידון בוי
קו פיקדילי
אוקוודאוקסברידג'אילינג קומוןאיסטקוטאיקנהאםאלפרטוןאקטון טאוןארלס קורטארנוס גרואבארסנלבאונדס גריןבארונס קורטבוסטון מאנורגלוסטר רואדגרין פארקדרום אילינגדרום הארודרום קנזינגטוןהאונסלואו מזרחהאונסלואו מערבהאונסלואו מרכזהאטון קרוסהאמרסמית'הולבורןהולוויי רואדפינת הייד פארקהילינגדוןהית'רו טרמינלים 1, 2 ו-3הית'רו טרמינל 4ווד גריןטורנהאם גריןטורנפייק לייןלסטר סקוורמאנור האוסנורת'פילדסנייטסברידג'סאות'גייטסדברי הילסדברי טאוןפארק רויאלפינסבורי פארקפיקדילי סירקוסצפון אילינגקאלדוניאן רואדקובנט גארדןקוקפוסטרסקינגס קרוס סיינט פנקראסראיינרס לייןראסל סקוורריזליפריזליפ מאנור