טיוטה:אמבזוניה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אמבזוניה
Ambazonia
דגלסמל
מפת קמרון (בירוק) הכוללת גם את שטח אמבזוניה (באדום)
מפת קמרון (בירוק) הכוללת גם את שטח אמבזוניה (באדום)
המנון לאומי "שלום! שלום! שלום לארץ התהילה הזו"
ממשל
משטר ממשלת מעבר לא מוכרת בינלאומית
שפה רשמית אנגלית
עיר בירה בואאה (בפועל)
גאוגרפיה
יבשת אפריקה
העיר הגדולה ביותר במנדה
שטח יבשתי[1] תבנית:נתוני מדינות/אמבזוניה קמ"ר[2] ([[מדינות לפי אוכלוסייה, שטח, צפיפות, תמ"ג ופיתוח אנושי|תבנית:נתוני מדינות/אמבזוניה בעולם]])
היסטוריה
שטח בעבר 42,710 קמ"ר
דמוגרפיה
אוכלוסייה[3]
(תבנית:נתוני מדינות/אמבזוניה)
תבנית:נתוני מדינות/אמבזוניה נפש[2][4] ([[מדינות לפי אוכלוסייה, שטח, צפיפות, תמ"ג ופיתוח אנושי|תבנית:נתוני מדינות/אמבזוניה בעולם]])
צפיפות תבנית:נתוני מדינות/אמבזוניה נפש לקמ"ר ([[מדינות לפי אוכלוסייה, שטח, צפיפות, תמ"ג ופיתוח אנושי|תבנית:נתוני מדינות/אמבזוניה בעולם]])
כלכלה
תמ"ג[5] (תבנית:נתוני מדינות/אמבזוניה) תבנית:נתוני מדינות/אמבזוניה מיליון $ ([[מדינות לפי אוכלוסייה, שטח, צפיפות, תמ"ג ופיתוח אנושי|תבנית:נתוני מדינות/אמבזוניה בעולם]])
תמ"ג לנפש תבנית:נתוני מדינות/אמבזוניה$ ([[מדינות לפי אוכלוסייה, שטח, צפיפות, תמ"ג ופיתוח אנושי|תבנית:נתוני מדינות/אמבזוניה בעולם]])
מדד הפיתוח האנושי[6]
(2022)
תבנית:נתוני מדינות/אמבזוניה ([[מדינות לפי אוכלוסייה, שטח, צפיפות, תמ"ג ופיתוח אנושי|תבנית:נתוני מדינות/אמבזוניה בעולם]])

הרפובליקה הפדרלית של אמבזוניה (מכונה גם ארץ אמבה) היא מדינה לא-מוכרת בינלאומית במערב אפריקה המהווה את החלק הצפון-מערבי והדרום-מערבי של קמרון. אף מדינה לא הכירה רשמית בעצמאותה של אמבזוניה, וכיום במרכזה מתמשך הסכסוך המזוין בין הבדלנים האמבזונים לצבא הקמרוני (הסכסוך מכונה משבר אנגלופון). אמבזוניה ממוקמת בין מערב קמרון לדרום-מזרח ניגריה במפרץ גינאה.

עד 1961, האזור היה מושבה בריטית שנקראה דרום קמרון, בעוד שצפון קמרון הייתה מושבה צרפתית. לאחר עצמאות צפון קמרון, נערך בדרום משאל עם, ורוב הבוחרים בחרו להצטרף לקמרון כמדינה מכוננת של רפובליקה פדרלית. עם הזמן, כוחו של השלטון המרכזי, שנשלט על ידי הפרנקופונים (דוברי צרפתית), התרחב על חשבון האוטונומיה של האזור. תושבים רבים מזדהים כאנגלופונים (דוברי אנגלית) ומתרעמים על מה שהם תופסים כאפליה וטוענים כי ממשלת קמרון מתאמצת לחסל מוסדות משפטיים, מנהליים, חינוכיים ותרבותיים אנגלופוניים.

בשנים 2016–2017, תנועת מחאה נרחבת באמבזוניה נתקלה בדיכוי ממשלתי אלים, שהובילה להתפרעות לאלימות נגד כוחות הביטחון הקמרונים, וב-2017 להכרזת עצמאות חד-צדדית של מנהיגי הבדלנים האמבזונים. האלימות התפתחה למלחמת גרילה, ונכון לשנת 2022, העימותים נמשכים, כאשר מרכזי אוכלוסין ומיקומים אסטרטגיים נשלטים ברובם על ידי הממשלה המבצעת פעולות נגד ההתקוממות בחלקים של אזורים כפריים מרוחקים יותר שנשלטים על ידי מיליציות בדלניות שנהגו לפתוח בהתקפות גרילה. הכוחות האמבזונים נאבקו ליצור חזית מאוחדת, וסכסוכים פנימיים הפריעו למאמצים לנהל משא ומתן עם קמרון או לבסס שליטה על קבוצות המיליציה השונות המעורבות בלחימה. כלי תקשורת זרים מדווחים אלימות מתמשכת שהובילה להפרות זכויות אדם משני הצדדים, לרבות הרג ללא הבחנה של אזרחים, עינויים, אונס ופשעים מבוססי מגדר, מעצרים וחטיפות בלי מוצדקות.

גאוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אמבזוניה מאופיינת בשני נופים עיקריים: במערב לכיוון הגבול לניגריה ניתן למצוא את השפלה של אגן הממפה. האזור מכוסה ביער גשם צפוף. ישנם אזורים מוגנים כמו הפארק הלאומי קורופ או הפארק הלאומי טקמנדה. עוד מזרחה לכיוון קמרון ניתן למצוא סדרה של הרי געש כמו מננגובה או קופה. הם משתרעים מהדרום לאורך הגבול של קמרון לצפון שם הם הולכים לרמות הבמנדה. מעט מבודד מהרי הגעש האחרים הוא הר פאקו (הר קמרון) ליד הקצה הדרומי מאוד של אמבזוניה. בגובה 4,040 מ' (13,250 רגל) זהו ההר הגבוה ביותר במערב אפריקה וה-28 בגובהו באפריקה בסך הכל.

אקלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מכיוון שחלקים גדולים מאמבזוניה נמצאים ברמה המערבית הגבוהה, יש בהם אקלים קריר במקצת מהאזורים שמסביב בקמרון ובניגריה. השפלה לאורך החוף ועמקי נהר מאניו, חלקים של שוקת באניו, חמים יותר. ברוב חלקי אמבזוניה יש אקלים מונסון טרופי, כאשר מישור החוף מכיל כמה מהמקומות הגשומים ביותר בעולם (כגון הכפר דבונדשה). בחלקים הצפון-מזרחיים של אזור צפון מערב (כולל העיר במנדה) יש אקלים סוואנה טרופי, עם עונות רטובות ויבשות ברורות. בגבהים גבוהים יותר, כמו מסיף אוקו והר קמרון. ישנם כיסים שבהם הטמפרטורות יורדות במידה מספקת כדי להיות מסווגים כאקלים ים תיכוני בקיץ חם. בראש הר קמרון יש אקלים קוטבי, ייחודי במערב אפריקה ונדיר ביותר באזורים קרובים לקו המשווה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אמבזוניה בוויקישיתוף

התקוממות של המיעוט דובר האנגלית בקמרון מטלטלת את המדינה

קטגוריה:קמרון: היסטוריה קטגוריה:מדינות לכאורה

  1. ^ דירוג שטח יבשתי - מתוך אתר Worldometer, כפי שפורסם ב-28 במאי 2021
  2. ^ 1 2 תבנית:נתוני מדינות/אמבזוניה
  3. ^ דירוג אוכלוסייה - מתוך אתר Worldometer
  4. ^ תבנית:נתוני מדינות/אמבזוניה
  5. ^ דירוג תמ"ג - מתוך אתר הבנק העולמי, כפי שפורסם ב-1 ביולי 2023
  6. ^ מדד הפיתוח האנושי לשנת 2022 בדו"ח שפורסם ב-2024 על ידי אתר מינהל הפיתוח (UNDP) של האומות המאוחדות