ימי החלוץ

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ימי החלוץ
Pioneer Days
פתיח הסרט
פתיח הסרט
בימוי ברט גילט
הופק בידי וולט דיסני
מוזיקה ברט לואיס
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה אולפני וולט דיסני
חברה מפיצה סרטי קולומביה
הקרנת בכורה 5 בדצמבר 1930[1]
משך הקרנה 7 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט קצר, סרט הנפשה, סרט לכל המשפחה, סרט מוזיקלי
דף הסרט ב־IMDb

ימי החלוץאנגלית: Pioneer Days) הוא סרט הנפשה קצר אמריקאי שיצא בשנת 1930, כחלק מסדרת סרטי "מיקי מאוס".[2] זהו הסרט הקצר ה-24 של מיקי מאוס שהופק והתשיעי באותה השנה.[3]

הסרט מציג את מיקי ומיני מאוס ושאר בעלי חיים, ביניהם קלרבל הפרה והוראס הורסקולר, כקבוצת מתיישבים חלוצים הנאלצים להילחם בשבט אינדיאני בדרכם מערבה.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיקי מאוס ומיני מאוס מובילים שיירה של קרונות מכוסים מערבה דרך המדבר, מנגנים בבנג'ו ושרים "הו! סוזנה" (אנ'). מיקי מתגאה בפני מיני שהוא לא מפחד מאינדיאנים, אבל הביטחון העצמי שלו ייבחן בקרוב - שבט של אינדיאנים דמוי זאב מבחין במתיישבים ומתכנן מלחמה, לבושים בכובעי נוצות ונושאים טומהוק, הם רוקדים סביב המדורה שלהם. בינתיים, מיקי ושאר המתיישבים לקראת הערב החנו את הקרונות שלהם במעגל, שם הם שרים ורוקדים, כולל עז זקן המבצע ביצוע דומע ל"נלי גריי היקרה" (אנ').

השבט האינדיאני מגיע, ומיקי משמיע אזעקה שהאינדיאנים תוקפים. המתיישבים יורים ברובים לעבר האינדיאנים, והתוקפים יורים חיצים - פוגעים במיקי בחלק האחורי מספר פעמים, ללא נזק מתמשך. מיקי מניס כמה אינדיאנים בכך שהוא יורה בהם עם קוצים של דורבן. מיני נחטפת ונקשרת על ידי אינדיאני אחד, ומיקי רץ להציל אותה. בזמן שמיקי והאינדיאני מתאבקים, מיני לוקחת את העניינים לידיים ושמה פחם לוהט במכנסיים של האינדיאני, מה שגורם לאחרון לנוס על נפשו. העכברים חוזרים לשיירת הקרונות כשהם מעמידים פנים שהם שורת כוחות תגבור; האינדיאנים נמלטים בעוד המתיישבים מריעים למיקי ומיני.

דמויות ומדבבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט יצא ביום הולדתו ה-29 של וולט דיסני.

ההוצאה המחודשת שהופצה בשנת 1940 חתכה את הסצנה האחרונה מהסרט, המראה את מיקי ומיני מניסים את האינדיאנים. גרסת 1940 מסתיימת ונסגרת על מיקי המציל את מיני מאינדיאני עם פחם לוהט.[1] גרסת 1940 הוצגה לאחר מכן בטלוויזיה והופצה בלייזרדיסק בשנות ה-90. הסצנה החסרה הוחזרה עבור סט ה-DVD של "אוצרות וולט דיסני"(אנ') משנת 2002 "מיקי מאוס בשחור-לבן: האוסף הקלאסי".[4]

בסט ה-DVD, הקדמה לסרט זה מאת מבקר הקולנוע לאונרד מלטין מזהירה: "זה יהיה טיפשי לשפוט [סרטים אלו] כשבעים שנה מאוחר יותר בהקשר של הליכות ומוסר של היום", אם כי הוא לא מפנה את תשומת הלב באופן ספציפי לשימוש בסטריאוטיפים אינדיאנים נפוצים ב"ימי החלוץ".

הסרט נראה גם ב"מועדון מיקי מאוס" (עונה 1, פרק 15),[4] וב"בוקר טוב, מיקי!" פרק 20.

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

בספרו "הסרטים של מיקי: סרטי הקולנוע של מיקי מאוס", הייס גרוב כותב: "[הסרט] מציג הנפשה מרהיבה, כולל ריקוד עם צלליות ארוכות מסביב למדורה (הונפש על ידי נורם פרגוסון) ושתי סצנות מדהימות בהנפשתו של בן שרפסטין: סצנת תקיפה מורכבת, וצילום מרשים שנלקח מזווית אחד הסוסים המקיפים את המחנה, מראה רקע נע של קרונות בפרספקטיבה מושלמת. דבר מרהיב נוסף הוא פיסת הנפשה מאת וילפרד ג'קסון: הקרב בין מיקי לאינדיאני הנורא, אשר חטף את מיקי. הקרב מוצג בתקריב, ומכיל תנועות מורכבות בין השניים. סצנות כמו אלה מראות את דיסני שומר ומתחזק על תחמו בשדה ההנפשה".[2]

לדברי ראיין קילפטריק מאתר הפודקאסט "The Disney Film Project", "הפעולה האמיתית מתחילה... כשהאינדיאנים פולשים למחנה הקרונות. מנקודה זו ואילך, מדובר בכאוס בהתגלמותו. הסצנות בהם החלוצים התזזיתיים שמתרוצצים סביב ומנסים להתחמק מהחיצים נהדרות ומוסיפות לתחושת התנועה שעוברת בחלק האחרון של הסרט".[5]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • "ימי החלוץ", במסד הנתונים הקולנועיים IMDb (באנגלית)
  • "ימי החלוץ", במסד הנתונים הקולנועיים KinoPoisk (ברוסית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 Kaufman, J.B.; Gerstein, David (2018). Walt Disney's Mickey Mouse: The Ultimate History. Cologne: Taschen. p. 63. ISBN 978-3-8365-5284-4.
  2. ^ 1 2 Grob, Gijs (2018). "Pioneer Days". Mickey's Movies: The Theatrical Films of Mickey Mouse. Theme Park Press. ISBN 978-1683901235.
  3. ^ Lenburg, Jeff (1999). The Encyclopedia of Animated Cartoons. Checkmark Books. pp. 108–109. ISBN 0-8160-3831-7. נבדק ב-6 ביוני 2020. {{cite book}}: (עזרה)
  4. ^ 1 2 "Pioneer Days". Internet Animation Database. נבדק ב-8 בפברואר 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ Kilpatrick, Ryan. "Pioneer Days". Disney Film Project. נבדק ב-8 בפברואר 2020. {{cite web}}: (עזרה)