להב חצוי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
להב חצוי
Double Edge
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
בימוי עמוס קולק
הופק בידי עמוס קולק, רפי רייבנבך
תסריט עמוס קולק
עריכה דוד טור, ויקי חייט
שחקנים ראשיים עמוס קולק
פיי דאנאוויי
מוזיקה מירה ספקטור
צילום אמנון סלומון
מדינה ישראלישראל ישראלארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברה מפיצה Castle Hill Productions
הקרנת בכורה 1992
משך הקרנה 81 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט דרמה, סרט מתח פוליטי עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

להב חצוי הוא סרט קולנוע ישראלי-אמריקאי דובר אנגלית משנת 1992 בכתיבתו ובימויו של עמוס קולק, עם עמוס קולק ופיי דאנאוויי בתפקידים הראשיים.

העלילה היא על עיתונאית אמריקאית שמגיעה לישראל כדי לסקר את החיים בשטחים ומתאהבת בקצין ישראלי שמשרת שם. היא מגיעה עם דעות פרו-פלסטיניות אבל מסתבר לה שהסכסוך מורכב ומסובך ולשני הצדדים יש טענות שיש להתחשב בהן.

הסרט מסקר את הסכסוך הישראלי פלסטיני ומתראיינים בו טדי קולק, אבא אבן, חנאן עשראווי, זיאד אבו זיאד, הרב מאיר כהנא ונעמי אלטרץ, אלמנתו של אלי אלטרץ (שנרצח בפיגוע דקירה ב-21 באוקטובר 1990).

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיי מילאנו (פיי דאנאוויי) היא עיתונאית של ניו יורק הראלד שמגיעה לישראל לשלושה שבועות כדי לסקר את הסכסוך הישראלי פלסטיני. בדרכה לירושלים הוא עוצרת לחייל ישראלי במילואים בשם דייוויד (עמוס קולק). הוא מתחיל לחזר אחריה בדרך מצ'ואיסטית שגורמת לה להורידו מהרכב.

בדרך למערכת העיתון היא נתקלת בהפגנה של פלסטינים במזרח ירושלים, מבחינה בשוטר רודף אחרי נערה ומתכונן להכות אותה אך נסוג בגלל פיי שמצלמת זאת ודואגת שהתמונה תופץ.

פיי נפגשת עם משה (שמואל שילה) מנהל מערכת העיתון בירושלים והוא מגיע אתה לביתו של שאפיק (מכרם ח'ורי), פעיל פלסטיני שבנו נהרג באחת ההפגנות. שאפיק מספר לפיי כי היה מוכן למסור את אבריו של בנו להשתלה אפילו ליהודים אבל אחיינו מוסטפא (מוחמד בכרי) סירב.

בהמשך מגורש שאפיק ללבנון אך מסתנן בחזרה לישראל ונהרג לאחר שמשתפי"ם בגדו בו.

פיי מתארחת בביתו של מוסטפא וצופה באנשי שב"כ מתפרצים לדירה והמפקד (יוסי וירז'נסקי) פוקד עליו להתלוות לחקירה. פיי מצלמת זאת וכותבת כתבה גדולה לעיתון שזוכה לשבחים מהעורך הראשי. הצנזורית הצבאית (ענת עצמון) מזמנת את פיי ושוללת ממנה את תעודת העיתונאי בגלל ששלחה כתבה עוינת ללא אישורה.

פיי פוגשת בדייוויד שהוא סופר והוא מארגן לה פגישה עם דודו טדי קולק. בהמשך מראיינת פיי גם את אבא אבן, חנאן עשראווי, זיאד אבו זיאד, הרב מאיר כהנא ונעמי אלטרץ, שבעלה נדקר למוות על ידי מחבל פלסטיני.

הידידות בין דייוויד לפיי מתהדקת. פיי נוסעת לכפר פלסטיני לצפות בפיצוץ בית של מחבל ופוגשת שם את דייוויד. הוא לוקח אותה לפגישה עם מוסטפא ומשפחתו. מוסטפא מבקש ממנה להעביר מכתב לאדם מסוים היות שהוא לא יכול לצאת מהבית. פיי עושה זו ובעת שהוא פותח את הדלת, יורה בו מוסטפא למוות ותולה את גופתו ברחוב למען יראו מה דינו של משת"פ, לתדהמתה של פיי.

פיי מקבלת ידיעה שבפיצוץ הבית נכווה ילד פלסטיני. היא מגיעה לבית החולים, מצלמת בהיחבא את הילד ושולחת כתבה עוינת לעיתון. כאשר מתברר לה שהילד נכווה ללא קשר לפיצוץ היא מתקשרת לעורך ומבקשת לבטל את הכתבה אבל הוא מסרב כי זה חומר טוב.

פיי מתחילה להבין שהסכסוך אינו חד וחלק וידידותה עם דייוויד מתהדקת. לקראת סוף תפקידה היא נוסעת לטיול בשטחים עם דייוויד ובתו. דייוויד יוצא מהרכב ללוות את בתו לצרכיה ופיי נשארת ברכב כשילדי הכפר סביבה, מנענעים את הרכב. ילד אחד מתכוון לזרוק אבן גדולה. פיי מתאוששת מתדהמתה, שולפת אקדח ומאיימת עליו ובמצב הזה מסתיים הסרט (זאת גם תמונת הפרסומת של הסרט).

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות הערות
עמוס קולק דייוויד
פיי דאנאוויי פיי מילאנו עיתונאי
שמואל שילה משה עיתונאי
מוחמד בכרי מוסטפא
מכרם חורי שאפיק
ענת עצמון צנזורית צבאית
מיכאל שניידר מקס עיתונאי
יוסי וירז'נסקי איש שב"כ
טדי קולק בתפקיד עצמו
אבא אבן בתפקיד עצמו
חנאן עשראווי בתפקיד עצמה
הרב מאיר כהנא בתפקיד עצמו
זיאד אבו זיאד בתפקיד עצמו
נעמי אלטרץ בתפקיד עצמה

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]