ליידי בירד ג'ונסון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף ליידי ברד ג'ונסון)
ליידי בירד ג'ונסון
Lady Bird Johnson
לידה 22 בדצמבר 1912
קרנק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 11 ביולי 2007 (בגיל 94)
אוסטין, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Claudia Alta Taylor עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה Johnson Family Cemetery עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה
מפלגה המפלגה הדמוקרטית
בן או בת זוג לינדון ג'ונסון (17 בנובמבר 193422 בינואר 1973) עריכת הנתון בוויקינתונים
הגברת הראשונה של ארצות הברית
22 בנובמבר 1963 – 20 בינואר 1969
(5 שנים ו־8 שבועות)
הגברת השנייה של ארצות הברית
20 בינואר 1961 – 22 בנובמבר 1963
(שנתיים ו־43 שבועות)
פרסים והוקרה
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קלודיה אלטה טיילור ג'ונסוןאנגלית: Claudia Alta Taylor Johnson) הידועה כליידי בירד ג'ונסון (Lady Bird Johnson‏; 22 בדצמבר 191211 ביולי 2007) הייתה אשתו של נשיא ארצות הברית לינדון ג'ונסון והגברת הראשונה של ארצות הברית בשנים 19631969.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קלודיה נולדה בקרנק שבטקסס למיני פאטילו טיילר (Minnie Patillo-Taylor) ולתומאס ג'פרסון טיילור (Thomas Jefferson Taylor), בעל אדמות אמיד, ולה שני אחים גדולים. הכינוי "ליידי בירד" ניתן לה עוד בהיותה פעוטה על ידי המטפלת שלה אליס טיטל, שאמרה שהיא "יפה כליידי בירד" (purty as a ladybird במקור[1][2]). לא ברור אם הכוונה המקורית הייתה לציפור או למושית השבע, הקרויה בעגה הבריטית והאמריקאית "ליידי בירד".

אבותיה הגיעו לווירג'יניה במהלך המאות ה-17 וה-18, כנראה כמשרתים חוזיים, כמו רוב המהגרים הראשונים למושבה זו. לאביה, יליד אלבמה, שורשים אנגליים, ולשיים ודניים. אמה, גם היא ילדת אלבמה, ממוצא אנגלי וסקוטי.

ליידי בירד למדה בבית ספר התיכון מרשל במרשל שבטקסס, ולמדה עיתונות ואמנות בבית הספר האפיסקופלי על שם מרים הקדושה לבנות, ובאוניברסיטת טקסס באוסטין.

ליידי בירד נישאה ללינדון ג'ונסון ב-17 בנובמבר 1934 בכנסייה האפיסקופלית על שם מרקוס הקדוש שבסן אנטוניו טקסס, ולבני הזוג נולדו שתי בנות - לינדה בירד ג'ונסון רוב ולוסי באיינס ג'ונסון.

בשנת 1943 רכשה ג'ונסון תחנת רדיו מקומית באוסטין, הודות לקשרים הפוליטיים של בעלה. בהמשך קיבלה התחנה מונופול על שידורי טלוויזיה באזור, הודות לעמדה הפוליטית של בעלה.

ליידי בירד הייתה פעילה לאורך השנים למען איכות הסביבה, ואף שכנעה את מדינת טקסס לזרוע פרחי בר לאורך הכבישים במדינה.

בשל חשיבות איכות הסביבה בעיניה, בהיותה הגברת הראשונה של ארצות הברית החלה בפרויקט ייפוי ושיקום בירת ארצות הברית במטרה לשפר את תנאי המגורים בוושינגטון. בעקבות מאמציה החלו בפרויקטים של שיקום שכונות בכל רחבי ארצות הברית. כמו כן היא פעלה למען תוכניות ייפוי הדרכים ברחבי המדינה באמצעות קביעת הגבלה על מספר השלטים בצדי הדרכים ונטיעת עצים ופרחים בצדי הדרכים.

לאחר שבני הזוג עזבו את הבית הלבן ושבו להתגורר בטקסס, המשיכה ליידי בירד בקידום פרויקטים של איכות הסביבה. היא ייסדה את המכון הלאומי לחקר פרחי הבר, הקרוי כיום על שמה - מכון פרחי הבר ליידי בירד ג'ונסון.

ב-1977 העניק לה הנשיא ג'רלד פורד את מדליית החירות הנשיאותית, וב-1984 זכתה במדליית הזהב של הקונגרס.

עד שנות ה-90 המשיכה ליידי בירד להשתתף באירועים רשמיים, אולם בשנת 1993 סבלה משבץ והתעוורה. ב-2002 עברה שבץ נוסף ולא הייתה מסוגלת לדבר וללכת.

ליידי בירד הייתה האדם שאובטח הכי הרבה שנים על ידי השירות החשאי של ארצות הברית, יותר שנים מכל אדם אחר בהיסטוריה של המדינה. היא נפטרה בבית חולים באזור מגוריה בטקסס בגיל 95.

על שמה קרוי פארק ליידי בירד ג'ונסון בוושינגטון די. סי.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ לא מדובר בשגיאת כתיב. purty היא צורה כתיבה ישנה של המילה pretty
  2. ^ קורות חייה של לידי בירד ג'ונסון באתר ה-BBC