פמיליזם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גרסה מ־12:48, 21 באפריל 2019 מאת נדנד (שיחה | תרומות) (ביטול גרסה 25327202 של 185.46.78.16 (שיחה)מה הקטע?)

פמיליזם (מהמילה האנגלית Family, שפירושה משפחה) היא שם כולל לאידאולוגיות, תנועות חברתיות ותאוריות אשר במרכזן האמונה לפיה משפחה גרעינית המורכבת מאב, אם וילדים היא אבן היסוד של חברה אנושית מתוקנת.[1] הופעתו הידועה הראשונה של המושג "פמיליזם" היא בשנת 1609,שגיאת לואה: (בקריאה לתבנית:הערה) תוכן כפול: familism, Merriam-Webster וגם שמאל=כן. אך לרעיונותיו שורשים בעת העתיקה.

רקע היסטורי

ביהדות

ההלכה מייחסת חשיבות רבה לנישואים, כפי שמלמד, למשל, הפסוק ”עַל כֵּן יַעֲזָב אִישׁ אֶת אָבִיו וְאֶת אִמּוֹ וְדָבַק בְּאִשְׁתּוֹ וְהָיוּ לְבָשָׂר אֶחָד” (ספר בראשית, פרק ב', פסוק כ"ד). ההלכה שוללת את קיומם של יחסי מין במסגרת אחרת, ובפרט באיסור "לא תנאף", הנכלל בעשרת הדברות, באיסור משכב זכר ובאיסורים נוספים. במקומה של האישה במשפחה עוסק הכלל התלמודי "כל כבודה בת מלך פנימה".

בתנ"ך מתואר ריבוי נשים, הבולט והמפורסם בהקשר זה הוא שלמה המלך המתואר כמי שהיו לו 700 נשים ו-300 פילגשים. אף על פי שהתורה התירה לגבר לשאת יותר מאישה אחת, כבר בתקופת בית שני לא היה הדבר רווח. מתקופת המשנה ידועים מקרים בודדים בלבד של נישואין עם שתי נשים, אולם גם במקרים אלו לא תמיד דרו שתי הנשים יחד. בקרב חכמי התלמוד לא ידוע על פוליגמיה,[2] אך מדברי התלמוד נראה כי אין כל פסול לשאת הרבה נשים אם יש הסכמה מצידן, ובתנאי שהגבר יוכל לפרנס את כולן כראוי, ולקיים את מצוות עונה לכל הפחות פעם בחודש.[3]

נשיאת שתי נשים נאסרה בחרם דרבנו גרשום על ידי רבנו גרשום מאור הגולה, בסביבות שנת 1000 לספירה, תקנתו נתקבלה בקהילות צרפת הדרומית ואשכנז. יהודי ספרד, איטליה וארצות המזרח לא קיימו את התקנה ולא הסכימו עליה.

פוליאנדריה, שבה אישה אחת נשואה למספר גברים, ונישואים קבוצתיים, שבהם יותר מגבר אחד ויותר מאשה אחת חולקים יחידה משפחתית אחת, אסורים ביהדות מראשיתה.

בנצרות


שגיאות פרמטריות בתבנית:להשלים

פרמטרי חובה [ נושא ] חסרים

באסלאם

באסלאם מותר לגבר לשאת עד ארבע נשים, בתנאי שיעניק שוויון מלא ומוחלט לכל נשותיו. בפועל גברים מוסלמים רבים נושאים יותר מאשה אחת. אף שבישראל פוליגמיה אסורה בחוק, נפוצה התופעה של פוליגמיה בקרב הבדואים בישראל, בשיעור מצומצם בנישואים רשמיים, ובשיעור רחב בנישואים לא רשמיים (כלומר נישואים שאינם מדווחים לרשויות). לפי הערכות חוקרים, שיעור הפוליגמיה באוכלוסייה זו נע בין 20% ל־36% מכלל הנישואים. הרשויות אינן נוהגות למנוע את התופעה.[4]

אידאולוגיה

בעת החדשה, הפמיליזם נכלל בדרך כלל באידאולוגיות של תנועות ומפלגות שמרניות[דרושה הבהרה], אשר יצאו כנגד מה שהן ראו כהתפוררות המשפחה בעקבות תהליכי המודרנה ודגלו בחזרה אל ערכים שלכאורה נזנחו. הפמיליסטים מאמינים כי:

  • הנישואים בין גבר לאישה מקודשים ומהווים את תשתית התא המשפחתי, בניגוד לנישואים חד מיניים.[דרושה הבהרה]
  • במסגרת המשפחה יש חלוקת תפקידים בין הגבר והאישה, חלוקה המושתתת ברובה על נטיות וכישורים טבעיים.[5]
  • על אף שלנשים זכויות שוות לאלו של הגברים, אין לעודד נשים לצאת מהבית ולעבוד.[5]

ישנם פמיליסטים הרואים בתנועות הפמיניזם הרדיקלי תנועות בעלות מאפיינים מרקסיסטיים הרואות בחברה האנושית מלחמת מעמדות אינסופית ומקדמות מלחמה וחוסר אמון בין המינים.[6]

ביקורת


שגיאות פרמטריות בתבנית:להשלים

פרמטרי חובה [ נושא ] חסרים

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ Emiko Ochiai, Leo Aoi Hosoya, Transformation of the Intimate and the Public in Asian Modernity. The Intimate and the Public in Asian and Global Perspectives, BRILL, 2014, עמ' 20–21, ISBN 9789004264359
  2. ^ חלק מהקביעות בפיסקה זו מסתמכות על הספר של משה דוד הר (עורך), ההיסטוריה של א"י - תקופת המשנה והתלמוד והשלטון הביזנטי, עמ' 148–149, בהוצאת כתר ספרים ויד יצחק בן צבי.
  3. ^ תלמוד בבלי, מסכת יבמות, דף מ"ד, עמוד א', וראה רש"י שם.
  4. ^ אורלי לוטן, ‏פוליגמיה בקרב האוכלוסייה הבדואית בישראל, באתר מרכז המחקר והמידע (ממ"מ) של הכנסת, אוקטובר 2006
  5. ^ 1 2 האם אנחנו שובניסטים? באתר "תנועת המשפחה"
  6. ^ הקשר אל המרקסיזם, באתר "תנועת המשפחה"
ערך זה הוא קצרמר בנושא סוציולוגיה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.