ממון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"ההערצה של ממון" ציור מ-1909 של אוולין דה מורגן

ממון הוא מלאך או שד המתואר בכתבים נוצריים החל מהמאות הראשונות לספירה. ממון נקשר לרדיפת בצע וחמדנות, משבעת החטאים בנצרות אשר העונש עליהם הוא מיתה.

מקור[עריכת קוד מקור | עריכה]

מבחינה אטימולוגית המילה "ממון" באה מהשפה הארמית ('ממונא'), ופירושה "עושר" או "הון אישי". באותה משמעות, הושאלה המילה גם לעברית וגם ליוונית (mammonas).

בברית החדשה מופיעה קביעתו הרטורית הבאה של ישו: "לא יוכל איש לעבד שני אדנים כי ישנא את-האחד ויאהב את האחר או ידבק באחד ויבזה את-האחר לא תוכלו עבוד את-האלהים ואת-הממון". (הבשורה על פי מתי, פרק ו' פסוק כד). המונח הארמי מופיע כצורתו (Μαμωνᾶς) בתעתיק היווני של פסוק זה, ואפשר ומשום כך פורש הפסוק הזה בידי קוראים מאוחרים (שאינם דוברי ארמית או עברית) כאילו המדובר על ישות רוחנית המקבילה לישות האלוהית.

תכונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ממון מזכיר בתיאורו את פלוטוס, אל העושר והכסף במיתולוגיה היוונית ואת האל הרומאי דיס-פאטר וייתכן שהוא מבוסס עליהם. חיזוק לסברה זו הוא תיאורו של פלוטוס בקומדיה האלוהית בה הוא מופיע כשד דמוי זאב - הזאבים היו מקושרים בימי הביניים לתאוות בצע. תומאס אקווינס תיאר בצורה מטאפורית את השד ממון כ"נישא מהגיהנום מעלה אל הארץ בבואו למלא את לב האדמה בתאוות בצע וחמדנות".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ממון בוויקישיתוף
ערך זה הוא קצרמר בנושא מיתולוגיה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.