מעל החורבות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מעל החורבות
כרזת קלטת הסרט
כרזת קלטת הסרט
בימוי נתן אקסלרוד
אלף ארי (אלפרד) וולף
הופק בידי סרטי כרמל
תסריט לפי ספר של צבי ליברמן
עריכה לאה אקסלרוד
שחקנים ראשיים יהודה גבאי
יוסף כהן
שלמה לנדאו
מוזיקה עמנואל עמירן
פואה גרינשפון
צילום נתן אקסלרוד
מדינה פלשתינה (א"י) עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה סרטי כרמל
הקרנת בכורה 1938
משך הקרנה 61 דקות
שפת הסרט עברית
סוגה סרט נעורים, סרט דרמה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 1000 לא"י
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מעל החורבות הוא סרט קולנוע שהופק כולו בארץ ישראל בשנים 19361938 על ידי חברת "סרטי כרמל" בהנהלת נתן אקסלרוד.

לצד שחקני תיאטרון האהל השתתפו בסרט נערים ונערות משכונת מונטיפיורי בה היה ממוקם האולפן של אקסלרוד ותלמידי בית הספר בורוכוב בגבעתיים ובהם אמנון כרמי ששיחק בתור הנער אלחנן ונפל בקרב על גבעת הרדאר ב-26 במאי 1948. את התלבושות עיצבה ג'ניה ברגר, שגם יצרה כמה אביזרים לסרט.

כן השתתפו תלמידי ומורי כפר הנוער אהבה בקריית חיים (בסרט הוא נקרא "נחלת אחים"), בו צולם חלק מהסרט. חלק אחר צולם במבצר שוני.

הסרט שוחזר בעריכה מחודשת ועיבוד ממוחשב על ידי יעקב גרוס לפסטיבל הקולנוע בירושלים ב-2003.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

60 נערים מגיעים מגרמניה לכפר הנוער "נחלת אחים". הם עצובים ומסוגרים ומתקשים להשתלב עם ילידי הארץ. לשאלת המדריך מדוע הם עצובים עונה אחת הנערות "כי ההורים שלנו במחנות ריכוז בגרמניה". המדריך מנסה לעודד את רוחם ומספר להם סיפור שקרה 2,000 שנים קודם לכן.

בכפר יהודי בגליל העליון לומדים נערים על אליהו הנביא שעלה בסערה השמים. המורה עוזיה מספר להם על נפלאותיו של הנביא עד שאחד התלמידים, אלחנן, (אמנון כרמי) מבחין בפרש הדוהר במרוצה לכפר ומכריז כי הרומאים עומדים לעלות על הכפר.

ראש הכפר, יהודה (יהודה גבאי) מכנס את התושבים ומורה להם להתכונן לקרב כי מוות הוא עדיף על עבדות. המורה עוזיה (קלמן קונסטנטינר) מתנגד לכך ולבסוף מסוכם כי הנשים והנערים יעזבו את הכפר ויסתתרו במערה עד יעבור זעם. בראש הנערים עומד אבשלום (יוסף כהן) המבקש להישאר בכפר אך יהודה דוחה אותו.

הרומאים כובשים בקלות את הכפר הורגים את תושבים ולוקחים חלק מהם לשבי כעבדים. כעבור מספר ימים מחליט אבשלום לצאת מהמערה וכולם אחריו. הם מוצאים כפר הרוס ושמם. אבשלום פוקר לחפש בבתים אוכל ולקבץ אותו במקום אחד ולחלק שווה בין כולם. הם מוצאים גם גרגירי חיטה ומתחילים לטחון אך אבשלום פוקד להפסיק זאת כי הגרעינים מיועדים לזריעה והוא חושב על העתיד.

כולם מתגייסים לסחוב את המחרשה עליה מופקד אבשלום מפני שאין להם בהמה לחריש. נפתלי (שלמה לנדאו) קורא תיגר על פקודותיו של אבשלום ועוזב את הכפר בדרך הוא רואה את מקום הנביעה ההרוס של המעיין, משקם אותו והולך הלאה. המים ממלאים את הבאר לשמחתם של הנערים. אבשלום הולך לחפש את נפתלי, מוצא אותו והם משלימים אחד עם השני ובדרך בחזרה הם גם מוצאים חמור שיעזור לחריש. כולם חוזרים לכפר ושמחים ביבולים שהצליחו לגדל, הם הצליחו לשקם את כפרם החרב.

המדריך מסכם את הסיפור ומשווה את עבודתם של הנערים כעת לזאת של הנערים לפני 2000 שנה.

לאחר מכן הם נוסעים לטקס הבאת ביכורים באצטדיון המכביה בתל אביב.

שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שחקן תפקיד
יהודה גבאי יהודה
קלמן קונסטנטינר עוזיה
דניה לוין שולמית, אשת יהודה
זיומה בן ארצי הפרש
יוסף כהן אבשלום
שלמה לנדאו נפתלי
אמנון כרמי אלחנן
אביגיל ירושלמי מרים
מרים חלפן רחל
יוסף הדריך שמעון

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]