מרטין מיסטרי (סדרת טלוויזיה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מרטין מיסטרי
Martin Mystery
כרזת הסדרה באנגלית
כרזת הסדרה באנגלית
מבוסס על סדרת קומיקס צרפתית בעלת אותו שם (אנ')
סוגה הנפשה
מד"ב
אימה
הרפתקאות
יוצרים וינסנט צ'לבון-דמרסיי (אנ')
דיוויד מישל
כותבים מישל לאמור
רוברט לאמור
וינסנט צ'לבון-דמרסיי (אנ')
דויד מישל
רונדה סמיילי
ניקול דמרס
בן ג'וזף
פרנק יאנג
רוב הוג
בימוי סטפני בארי
גרגורי פנאצ'יון
מדבבים סם וינסנט (אנ')
קלי שרידן
דייל וילסון (אנ')
טריל רוטרי (אנ')
פסקול דיוויד ואדאנט
נועם קניאל
ארץ מקור צרפת
קנדה
שפות אנגלית
צרפתית
מספר עונות 3
מספר פרקים 66
הפקה
מפיק דיוויד מישל
וינסנט צ'לבון-דמרסיי (אנ')
מפיקים בפועל וינסנט צ'לבון-דמרסיי (אנ')
סילבן ויאו
סטפני בארי
מישל לאמור
רוברט לאמור
חברת הפקה Zodiak Kids Studios (אנ')
Image Entertainment Corporation (אנ')
הפצה Banijay (אנ')
מוזיקה Fabrice Aboulker עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך פרק 23 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שידור
רשת שידור Canal J (אנ') (צרפת)
YTV (Canadian TV channel) (אנ') (קנדה)
רשת שידור בישראל ג'טיקס
תקופת שידור מקורית 1 באוקטובר 200327 במרץ 2006
קישורים חיצוניים
www.martinmystere.com
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מרטין מיסטריצרפתית: Martin Mystère) היא סדרת טלוויזיה מונפשת, המבוססת על קומיקס איטלקי בעל אותו שם (אנ') מאת אלפרדו קסטלי (אנ').[1] הסדרה הופקה בשיתוף פעולה בין חברת ההפקות הצרפתית "Zodiak Kids Studios (אנ')" (לשעבר "Marathon Media") לבין חברת ההפקה הקנדית "Image Entertainment Corporation (אנ')". סגנון האיור בסדרה מבוסס על סגנון האנימה היפני. הסדרה עלתה לאוויר ב-1 באוקטובר 2003 בקנדה. בישראל הסדרה שודרה ב-2005 בערוץ ג'טיקס (לשעבר ערוץ Fox Kids), כשאת דמותו של גיבור הסדרה דיבב הזמר אסף אבידן.[2]

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עלילת הסדרה סוטה מעלילת הקומיקס עליה היא בוססה, ומציגה את מרטין מיסטרי ואת דיאנה לומברט כאחים חורגים מתבגרים הלומדים ביחד בפנימיה "טורינגטון" שבקנדה.[1] השניים עובדים בארגון חשאי המכונה "המרכז" שתפקידו הוא להגן על אנשי כדור הארץ בחשאי מפני מפלצות ופעילויות על טבעיות. חבריהם של מרטין ודיאנה מהמרכז כוללים את בילי, חוצן קטן בעל עור ירוק, וג'אווה, איש מערות בן 200,000 שנה שקפא והופשר ומתפקד בגלוי כשרת בבית הספר בו השניים לומדים.

בכל פרק בסדרה, מרטין, דיאנה וג'אווה (ולעיתים גם בילי) חוקרים מקרה אחר הקשור בפעילות על טבעית. חלק מפרקי הסדרה מתרחשים באתרים מסביב לעולם, בעוד שרובם מתרחשים בקנדה עצמה.

קרוסאובר[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – טוטלי ספייס

דמותו של מרטין מיסטרי הופיעה בפרק בסדרה "טוטלי ספייס" (מאותו בית יוצר) וסייעה לדמויות הסדרה: המרגלות סם, אלכס וקלובר לחקור היעלמויות מסתוריות בהרים המושלגים. דמויותיהם של דיאנה וג'אווה לא הופיעו בפרק זה.

דמויות ראשיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרטין מיסטרי[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדמות הראשית בסדרה. מרטין הוא נער בן 16 הלומד בפנימיית "טורינגטון" ביחד עם אחותו החורגת, דיאנה. מרטין עובד כחוקר עבור "המרכז" ביחד עם דיאנה וג'אווה. למרטין יש אובססיה לעל טבעי וברוב הזמן הוא עסוק בלהתחיל עם בנות (במיוחד עם ג'ני) מאשר בלימודיו בבית הספר. למרות אופיו השטותי, מרטין ניחן בחשיבה מהירה וביכולת לחלץ את הצוות ממצבים לחוצים. במהלך פרקי הסדרה, מרטין עונד על זרועו את "שעון המרכז" (באנגלית: Uwatch) שהוא בעל יכולת לשגר אל מרטין גאדג'טים שונים וכן לפתוח שער ממקומו הנוכחי של מרטין למטה המרכז.

דיאנה לומברט[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחותו החורגת של מרטין. דיאנה היא תלמידה מחוננת בבית הספר והיא בעלת חשיבה לוגית. לרוב, היא לא מתייחסת ברצינות לתאוריות שמרטין מעלה במהלך החקירות ומעדיפה להתמקד בגישה יותר ריאלית. דיאנה מתווכחת עם מרטין רבות במהלך הסדרה ולמרות זאת, השניים אוהבים אחד את השני ושומרים זה על זו. ברוב פרקי הסדרה, דיאנה משמשת כ"פיתיון" שנועד למשוך את המפלצות אל הצוות במטרה ללכוד אותן ובחלק מהפרקים, כשמרטין לא מתפקד היא עונדת על זרועה את שעון המרכז.

ג'אווה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'אווה הוא איש מערות (אדם ניאנדרטלי) בן 200,000 שנה שהוקפא בקרח והופשר בימינו אנו. בחיי היום יום, ג'אווה מתפקד כשרת בפנימיה בה מרטין ודיאנה לומדים ובמהלך החקירות הצוות הוא משתמש בכוחו הפיזי הרב כדי לעזור לשניים. הדיבור של ג'אווה הוא עילג והוא לרוב משתמש במשפטים פשוטים במטרה לבטא את עצמו ("ג'אווה לא אוהב" לדוגמה). ג'אווה משמש כאתחנתא קומית בסדרה בעקבות הפחד שלו מטכנולוגיה בת ימינו או ההגיינה שלו בתור איש מערות לשעבר.

א.מ.א[עריכת קוד מקור | עריכה]

א.מ.א (באנגלית: M.O.M) היא מנהלת "המרכז" והאחת ששולחת את הצוות למשימות השונות. א.מ.א היא בעלת אופי רציני וכן בעלת ידע בלחימה. ראשי התיבות M.O.M באנגלית הוא "מנהלת ארגון המסתורין" (באנגלית: Mystery Organization Manager) ולעיתים, כשהיא בעצמה יוצאת לשטח, א.מ.א משתמשת בזהות בדויה בשם "גברת אוליביה מנדל" (M.O.M - Ms. Olivia Mandell באנגלית). בדיחה חוזרת במהלך הפרקים היא כשהצוות מגיע למרכז לתדרוך, מרטין מבחין בא.מ.א מתעסקת במכשיר חוצני כלשהו ובטעות משבש אותו, בכך גורם לא.מ.א לכעוס עליו יותר.

בילי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בילי הוא חוצן אינטליגנטי קטן בעל עור ירוק הנעזר במעין פוד מעופף כדי להתנייד. בילי משמש כיד ימינה של א.מ.א ומסייע לצוות כאשר נדרש מהם לחקור חפצים וראיות שהם אוספים במהלך המשימות. בילי הוא מעריץ מושבע של מרטין ומשמש כחברו הטוב ביותר. בעונה השלישית, בילי נעזר במדמה גוף במטרה להיראות אנושי ונרשם לפנימיית "טורינגטון" במטרה להיות עם מרטין, דיאנה וג'אווה ומצטרף אליהם למשימות השונות. בחלק מהפרקים נרמז שבילי מאוהב בדיאנה.

דמויות חוזרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ני[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ני היא חברתה של דיאנה ולומדת ביחד איתה ועם מרטין בפנימיית "טורינגטון". במהלך הסדרה היא מחוזרת רבות על ידי מרטין, אך דוחה אותו פעם אחר פעם בשל אופיו הילדותי והאובססיה שלו לעל טבעי. בחלק מהפרקים, ג'ני נחשפת לעובדתם הסודית של מרטין ודיאנה ואפילו מסכימה לצאת עם מרטין לדייטים (לאחר שהציל אותה מהמפלצות השונות), אך זכרונה נמחק על ידי המרכז.

מרווין[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • באנגלית: מאט היל (אנ').
  • בצרפתית: לא ידוע.
  • בעברית: לא ידוע.

מרווין הוא "יריבו הלא רשמי" של מרטין וגם הוא לומד בפנימיה ביחד עם מרטין ודיאנה. הוא מתואר כאהוב על ידי הבנות וחובב אקסטרים. באחד הפרקים, מרווין מגויס למרכז בתור סוכן, מה שמעלה את חמתו של מרטין עליו. בהמשך הסדרה, הוא מועבר לשלוחה של המרכז בהוואי, אך לאחר תקרית עם לפרקון הוא מועבר כעונש לשלוחה של המרכז בקוטב הדרומי.

ג'רארד מיסטרי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'רארד הוא אביו של מרטין ואביה החורג של דיאנה (נשוי לאמה של דיאנה). בניגוד לבנו, ג'רארד הוא אדם מאוד רציונלי בעל חשיבה לוגית ולרוב מבטל את התאוריות העל טבעיות שמרטין מעלה. ג'רארד הוא מדען ולכן הוא מבלה את רוב זמנו במחקרים מסביב לעולם והיחסים שלו עם מרטין מתוחים. באחד הפרקים, ג'רארד מגלה על עבודתם של מרטין ודיאנה במרכז ובעקבות כך מתגאה בילדיו.

ההבדלים בין הקומיקס לסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • בקומיקס מרטין ודיאנה הם זוג מאורס (ובהמשך נשואים) ולא אחים חורגים. השניים גם לא בני נוער או תלמידי תיכון.
  • בקומיקס מרטין הוא איש אשכולות: הוא היסטוריון, ארכאולוג, אנתרופולוג, אספן והרפתקן. יד ימינו הוא ג'אווה והשניים מרבים לטייל בעולם ומסייעים למשטרה לפתור תעלומות שנוגעות בעל טבעי.
  • בדומה לסדרה, גם בקומיקס ג'אווה הוא איש מערות שהופשר בימינו. אך עם התקדמות העלילה, סגנון דיבורו הופך ליותר עדכני.
  • בניגוד לסדרה, בקומיקס ישנם אויבים חוזרים ולא כל פרק מתמקד באויב אחר. אויביו של מרטין כוללים את "גברים בשחור", האל הנורדי לוקי ומורגן לה פיי. בנוסף, מרטין נאבק במהלך הסדרה עם ארגונים בדיוניים שונים שמנסים להשתלט על העולם.

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה שודרה בערוצים "YTV (אנ')" ו-"Discovery Kids (אנ')" בקנדה ובערוץ "Vrak (אנ')" הצרפתי משנת 2003 ועד לסיומה בשנת 2006. בישראל הסדרה שודרה בשנת 2005 בדיבוב לעברית בערוץ ג'טיקס.

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הארגון Common Sense Media (אנ') כינה את הסדרה "כשתיקים באפלה פוגשת את סקובי דו" ודירג את הסדרה בציון שלושה כוכבים.[3]

עתיד הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדצמבר 2013, דף הפייסבוק הרשמי של הסדרה הכריז על פיתוחו של פרויקט חדש.[4] נכון לשנת 2022, לא התקבלו הודעות נוספות הנוגעות בדבר. למרות זאת, מקורות מספרים שישנו תכנון להפיץ עיבוד מחדש של הסדרה עם הנפשה מחודשת בפורמט מסך רחב.[1]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 Noah Dominguez, Do You Remember Martin Mystery? What About the Original Comics?, CBR, ‏22 בספטמבר 2019 (באנגלית)
  2. ^ אסף אבידן, באתר www.ishim.co.il
  3. ^ Martin Mystery TV Review | Common Sense Media, www.commonsensemedia.org (באנגלית)
  4. ^ Facebook, פייסבוק