משתמש:Danels97/קונצרט השנה החדשה בוינה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אולם הקונצרטים הגדול של וינה בו מוצג הקונצרט

קונצרט השנה החדשה בוינה (גרמנית:Das Neujahrskonzert der Wiener Philharmoniker) הוא קונצרט מוזיקה קלאסית שנערך מידי שנה בליל השנה החדשה באולם הקונצרטים של וינה ע"י התזמורת הפילהרמונית של וינה ונחשב לאחד הקונצרטים היוקרתיים בעולם. המופע מצולם ומעובר בשידור ישיר ליותר מ-50 מיליון צופים ב 72 מדינות שונות.

מוזיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המוזיקה העיקרית שמנוגנת בקונצרט היא של משפחת שטראוס - יוהאן שטראוס (האב), יוהאן שטראוס (הבן), יוזף שטראוס ואדוארד שטראוס. בין היצירות של משפחת שטראוס שהם הנושא העיקרי מנוגנים גם לעיתים יצירות של אומנים אחרים כמו וולפגנג אמדאוס מוצרט, יוזף הלמסברגר הבן, יוזף לאנר, פרנץ שוברט, פרנץ פון סופה, אמיל פון רייזניקק, קארל ציהרר ואוטו ניקולאי (שהקים את התזמורת הפילהרמונית של וינה). ב-2009 נוגנו גם יצירות של יוזף היידן לציון 200 שנים למותו.

בד"כ כולל הקונצרט כתריסר יצירות ועוד הדרנים בסוף המופע. סוג היצירות הן ואלסים, פולקות, מזורקות ומארשים. בהדרן הראשון נהוג לנגן פולקה מהירה; בהדרן השני נהוג לנגן את ואלס הדנובה הכחולה של יוהאן שטראוס הבן; והשלישי תמיד מארש ראדצקי של יוהאן שטראוס האב.

משך כל הקונצרט הוא 2 וחצי שעות.

הקונצרט מוצג בכל שנה באולם הקונצרטים של המוזיקיוריין. התזמורת מלווה בזוגות של רקדני בלט ביצירות נבחרות בחלק השני של המופע. הרקדנים הם בוגרי הבלט של וינה. החל משנת 1980 מעניקה כמתנה העיר סן רמו שבאיטליה פרחים המקשטים את האולם.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקונצרט הוצג לראשונה בשנת 1939 באולם הקונצרטים של המוזיקיוריין ונוצח ע"י קלמנס קראוס. זו הייתה הפעם היחידה בה בוצע הקונצרט ב-31 בדצמבר ולא ב-1 בינואר. מיתוג הקונצרט בשנתו הראשונה היה "קונצרט מיוחד" ולא כפי שנקרא היום - "קונצרט השנה החדשה". בקונצרט הראשון נוגנו יצירות שהולחנו אך ורק ע"י יוהאן שטראוס השני.


מנצחים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קהל[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקונצרט הוא אירוע מאוד פופלארי באירופה ומחוצה לה אף יותר. הביקוש לכרטיסים הוא כה גדול שיש לרכוש כרטיסים שנה אחת לפני לפחות כדי לראות את הקונצרט. חלק מהמקומות שייכים כבר למשפחות אוסטריות ועוברות מדור לדור.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]