משתמש:Slav4/ארגז חול אנן סהדי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אנן סהדי - הוא כלל, משפטי, הלכתי, הקובע, כי במקרים שמציאותם ואמיתותם כל כך ברורה ומבוססת, אין צורך בעדות של שני עדים כדי לאמתם, אלא אנו בית הדין, מעידים שכך הייתה המציאות.

דוגמאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

המוכר נכסיו, לצורך עלייה לישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

מי שמכר את נכסיו, ואמר בשעת המכר שהוא מוכר את נכסיו, מכיוון שברצונו לעלות לארץ ישראל, אף על פי שלא התנה במפורש את המכר בכך, מכל מקום, אם לא עלה בידו לעלות לארץ ישראל, המכר מתבטל, שכן אנן סהדי שלא מכר אלא על מנת, לעלות לארץ ישראל, והרי הוא כמי שהתנה על כך, שאם לא יוכל לעלות לארץ ישראל, המכר יתבטל.

המתייחד עם גרושתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

אדם שגירש את אשתו, ויש עדים שראו אותם מתייחדים לאחר הגירושין, אף על פי שאין עדים שהוא בעל אותה, מכל מקום היא צריכה ממנו גט נוסף, אנן סהדי, שמכיון שלבם גס, והם רגילים זה בזה, וודאי בא עליה בשעה שנתייחדו, ואין לך עדות ביאה גדולה מזו.

תשלום חוב לפני המועד שנקבע[עריכת קוד מקור | עריכה]

אדם הטוען כי שילם את חובו לפני הזמן שנקבע לו מראש. המקובל הוא שאנשים לא מחזירים הלוואות לפני הזמן שנקבע לכך. אנו מקבלים הנחה זו כאמיתית, ואנן סהדי שהפרעון לא היה בתוך הזמן.

סוגי הכרעות בלא עדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בית הדין מקבל שלוש הכרעות גם בלא עדים, לכל הכרעה יש כוח משלה.

  • החזקה ביותר - אנן סהדי.
  • השניה בחוזקה - חזקת אומדנא.
  • החלשה ביותר - רובא דליתא קמן.


דינים דומים: יש שלוש הכרעות שמבוססות על דרך העולם, ואלו הן - על פי הסדר מהחזקה אל החלשה - אנן סהדי - סברא חזקה מאוד. לדוגמא, בכל שעה יש מים בנהר. ובזה נעסוק בערך זה. חזקת אומדנא[2] - סברא פחות חזקה. לדוגמא, שליח עושה שליחותו. רובא דליתא קמן[3] - בלי סברא כלל, אלא שכך מנהג העולם. לדוגמא: רוב האנשים אינם סריסים ואיילוניות.





חוזק

בסעיף זה נדון בחוזקה של ההכרעה במקרה שהכרעה אחרת סותרת אותה

עדים, אנן סהדי דוחה אותם ומוכיח שהם שקרנים (ריטב"א כתובות טז: ד"ה אי כל הנישאת). אך הקובץ שיעורים כתב שאנן סהדי במקום עדים לא אמרינן (בבא בתרא תקפ, וכן הרשב"א בכתובות שם (ד"ה ואי) כתב שיש פירוש אחר לגמרא שם).

מיגו במקום אנן סהדי לא אמרינן (בבלי:כתובות כז:).

מיגו כנגד אנן סהדי[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוב כנגד אנן סהדי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהלכה, מכונה עדות ללא עדים "אנן סהדי" - דברים שהם כל כך מסתברים עד שלא צריך עדות כדי לאמתם. לדוגמא, הגמרא במסכת בבא בתרא (ה:) דנה בחוסר הסבירות שאדם ישלם את חובו לפני הזמן שנקבע לו מראש. אנו מניחים באמצעות אנן סהדי שאנשים לא מחזירים הלוואות לפני הזמן שנקבע לכך. אנו מקבלים הנחה זו כאמתית, כאילו היו עדים שהעידו שהפרעון לא היה בתוך הזמן. מה יקרה אם מיגו יתנגד לאנן סהדי? מצד אחד הוא מתנגד לעדות - או לאמת שיש לה את המעמד והכוח של עדות; זה נחשב מקרה של מיגו נגד עדים. מצד שני, כיוון שאף אחד לא מעיד בפועל שלא היה פירעון, איננו יכולים להחשיב מקרה זה כמיגו במקום עדים. מקרה זה נידון בגמרא שם, ומסקנת הדיון היא "תיקו" - לא ברור אם מיגו יתקבל במקום אנן סהדי או לא. עניין זה עולה גם בגמרא במסכת בבא מציעא (פא:) שהובאה לעיל. לפי רש"י, חרף העובדה שבפועל לא היו עדים על כך שהדרך שבה הוליך השומר את הבהמה הייתה מוצפת במים, ישנה הנחה יסודית - אנן סהדי, שדרך נהר פקוד (הדרך שבה מדובר בסוגיה) תמיד מוצפת. לפי הגמרא שם, האנן סהדי מספיק כדי לגבור על המיגו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קטגוריה:הלכה קטגוריה:ניבים וביטויים ארמיים