על חבל דק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
על חבל דק
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
בימוי מיכל בת-אדם
הופק בידי אבי קליינברגר, גידי אמיר
תסריט מיכל בת אדם
עריכה ציון אברהמיאן
שחקנים ראשיים גילה אלמגור
אלכס פלג
ליאת פנסקי
מוזיקה אלכס כגן
צילום נורית אביב
מדינה ישראלישראל ישראל
הקרנת בכורה 1980
משך הקרנה 114 דקות
שפת הסרט עברית
סוגה סרט דרמה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 10,000,000 ל"י
הכנסות 20,600 צופים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

על חבל דק הוא סרט קולנוע ישראלי משנת 1980 בכתיבתה ובבימויה של מיכל בת-אדם, בהשתתפות גילה אלמגור, אלכס פלג וליאת פנסקי בתפקידים הראשיים.

העלילה היא על מערכת היחסים בין ילדה בת שמונה לאמה ההולכת ומאבדת את שפיותה. גילה אלמגור משחקת את האם הבלתי שפויה ומבחינה זו תפקידה בסרט זה דומה לתפקידה בסרט "הקיץ של אביה" משנת 1988.

הסרט זכה ב-3 פרסי מרכז הסרט הישראלי 1980 ( סרט, בימוי - מיכל בת-אדם, משחק - גילה אלמגור) וב־3 פרסי כינור דוד 1981 (סרט, בימוי - מיכל בת-אדם, משחק - גילה אלמגור).

תקציר עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במשפחת אלון ארבע נפשות - האם פולה (גילה אלמגור), האב נדב (אלכס פלג), הבת הגדולה מאיה (איה וירוב) והבת הקטנה נילי (מיכל פנסקי).

נדב הוא צלם ובעל חנות צילום ונוהג לצלם את בני המשפחה בהזדמנויות שונות. האם פולה אינה מתפקדת מכל הבחינות: אינה מבשלת, מנקה, או מנהלת משק בית. התנהגותה היא ביזרית - לפעמים היא עליזה וחיונית ולעיתים שקועה בעצמה, לא יוצאת מהמיטה, ממלמלת לעצמה ובוכה, שוכחת אש על הגז, רבה עם אנשים, מתפרצת ועוד.

הבת הבכורה מאיה נשלחת לקיבוץ, ובבית נילי מטפלת באמה במסירות, במעין היפוך תפקידים. בה בעת נדב חסר אונים מהמצב ומבלה שעות רבות בחנות.

רופא המשפחה ד"ר גרבר (אבנר חזקיהו) מצליח לשכנע את נדב לאשפז את פולה במוסד פסיכיאטרי סגור.

נדב שולח בחופשת הקיץ את נילי לקיבוץ בו נמצאת מאיה, ובהיעדרה הוא מביא את פולה למוסד שם מקבלים אותה הרופא (יצחק חביס) והאחות הראשית (מירי פביאן). הרופא מבקש מנדב לא ליצור איתה קשר במשך מספר שבועות.

מצבה הנפשי של פולה מידרדר, והיא מתפרעת ונאלצים לקשור אותה למיטה ולטפל בה בנזעי חשמל. נדב לא מגלה לבנות שפולה במוסד ומספר להן שהיא נחה אצל קרובים בירושלים.

כשנילי חוזרת הביתה מחופשת הקיץ מתברר לה שאמה שהתה כל העת במוסד פסיכיאטרי סגור. אף על פי שנילי מנסה לשמור על אמה ולטפל בה כולל טיפול בכינים שנדבקה בהם במוסד, מצבה של פולה שוב מידרדר, וד"ר גרבר מזריק לה בכוח זריקת טשטוש והיא נשלחת שוב למוסד.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות הערות
גילה אלמגור פולה
אלכס פלג נדב
ליאת פנסקי נילי
איה וירוב מאיה
אבנר חזקיהו ד"ר גרבר רופא משפחה
יצחק חביס רופא במוסד
מירי פביאן אחות במוסד

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]