אבנר חזקיהו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אבנר חזקיהו
אבנר חזקיהו
אבנר חזקיהו
לידה 22 בנובמבר 1926
קאזאנלק, בולגריה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 28 באפריל 1994 (בגיל 67)
תל אביב-יפו, ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 19491994 (כ־45 שנים)
פרסים והוקרה פרס רוזנבלום לאמנויות הבמה עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
קריקטורה מאת זאב. בקריקטורה מופיעות דמויות ששיחק חזקיהו: למעלה, מימין: "כתר בראש" (1969), "מידה כנגד מידה" (1984), "הסוחר מוונציה" (1980), "בגדי המלך (1961). למטה: "החולה המדומה" (1990), "הדוד וניה" (1978), "מעגל הגיר הקווקזי" (1983), "מארה סאד" (1967).
נסים אלוני ואבנר חזקיהו (מימין) בחזרות "החולה המדומה", 1992
לוחית זיכרון על ביתו של אבנר חזקיהו בתל אביב

אבנר חזקיהו (בכינויו: חזקי הגדול, 22 בנובמבר 192628 באפריל 1994) היה שחקן תיאטרון וקולנוע וזמר ישראלי, אחד משחקניו הבולטים והגדולים של תיאטרון "הקאמרי".

קורות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

חזקיהו נולד למרים ולשלמה, רב הקהילה היהודית[דרוש מקור], בקאזאנלק שבבולגריה. למד בסופיה באקדמיה לדרמה, ועלה לישראל בשנת 1949.

בארץ שירת בלהקה צבאית וסיים את הסטודיו הדרמטי של תיאטרון הבימה בהדרכתו של צבי פרידלנד. בשנת 1953 התקבל להבימה וצורף לקולקטיב ב-1960. בשנים 57–1956 עבר השתלמות מקצועית בפריז אצל הבמאי ז'אן מארי סרו, שלאחריה חזר להבימה.

ב-1961 הופיע יחד עם יוסי בנאי ויונה עטרי במופע "יוסי-חזקי-יונה", שהציג מערכונים משולבים בשירים שהלחין סשה ארגוב.

ב-1962 שיחק בסרט "חבורה שכזאת" בבימויו של זאב חבצלת.

בשנת 1962 עזב את הבימה. שנה מאוחר יותר הקים יחד עם יוסי בנאי ונסים אלוני את "תיאטרון העונות", במסגרתו הועלו מספר מהצגותיו של אלוני. בשנת 1968, כשנתיים לאחר סגירת תיאטרון העונות, הצטרף לתיאטרון הקאמרי, בו שיחק עד יומו האחרון. בנוסף שיחק חזקיהו גם בתיאטרון האהל ובתיאטרון חיפה.

חזקיהו נפטר בגיל 67 ונקבר בבית העלמין קריית שאול בתל אביב. הוא הותיר אחריו את אשתו, יעל הלר חזקיהו, פסיכולוגית קלינית ואמנית, ואת בנו רמי חזקיהו, גם הוא שחקן תיאטרון.

תפקידים בולטים והצגות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בין תפקידיו הבולטים: דוד המלך ב"כתר בראש", שיילוק ב"הסוחר מוונציה", הדוד וניה ב"הדוד וניה", הבעל ב"צייד יצא לצוד בצד", בר מזל ב"היער", סלדון ב"קולי קולות קלים", אצדק ב"מעגל הגיר הקווקזי", סינג'ן ב"הצלצול האחרון", הדוכס ב"מידה כנגד מידה", קומוי ב"קסטנר", נאט ב"אני לא רפפורט" (על תפקידו זה זכה בפרס ע"ש חנה רובינא), פפכץ ב"שיץ", המהר"ל ב"הגולם", ארגן ב"החולה המדומה", טוביה ב"תפילה".

בנוסף שיחק ב"בגדי המלך" ו"הנסיכה האמריקאית" (בתיאטרון העונות), "ביקור הגברת הזקנה", "יוליוס קיסר", "תל אביב הקטנה (מופע), "אדם הוא אדם", "הצמא והרעב", "נשף הגנבים", "הארוך השמן והגוץ", "המלכה והמורדים", "אל תגעו בנוימן", "גן הדובדבנים", "אנריקו", "מארה סאד", "הצלצול האחרון" ו"ריצ'רד השלישי".

בקולנוע ובטלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חזקיהו שיחק בלמעלה מ-30 סרטי קולנוע, בהם:

חזקיהו הופיע בשנות ה-70 בסדרת הטלוויזיה הלימודית "הילדים משכונת חיים" בתפקיד לוי פקיד הדואר. בשנות ה-80, הופיע בסדרת הטלוויזיה "קרובים קרובים", בתפקיד מר גירשטיין, אבא של דורון, דייר המשנה של חנה (מרון). בשנת 1980 שיחק את המלך במחזמר "אלוף בצלות ואלוף שום" על פי ח.נ. ביאליק. את השירים הלחין דובי זלצר למילותיה של לאה נאור.

פרסים בהם זכה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הנצחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

החל משנת 2000 מעניק התיאטרון הקאמרי מדי שנה פרס לשחקנים מצטיינים על שמו.

בנובמבר 2010 נקבע לוח הנצחה על הבית שבו התגורר חזקיהו ברחוב סירקין 12 בתל אביב.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אבנר חזקיהו בוויקישיתוף