אלף נשותיו של נפתלי סימן טוב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אלף נשותיו של נפתלי סימן טוב
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על סיפור של דן בניה סרי
בימוי מיכל בת-אדם
הופק בידי אפי אטד
תסריט מיכל בת-אדם
עריכה יוסף גרינפלד
שחקנים ראשיים יוסי פולק
ריטה
סלים דאו
נסים עזיקרי
יונתן צ'רצ'י
מוזיקה אלון אולארצ'יק
צילום יואב קוש
מדינה ישראלישראל ישראל
חברת הפקה אולפני הרצליה
הקרנת בכורה 1989
משך הקרנה 90 דקות
שפת הסרט עברית
סוגה סרט אמנותי עריכת הנתון בוויקינתונים
הכנסות 14,700 צופים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אלף נשותיו של נפתלי סימן טוב הוא סרט קולנוע ישראלי משנת 1989 בבימויה של מיכל בת-אדם, עם יוסי פולק וריטה בתפקידים הראשיים. יוסי פולק נבחר לתפקיד הראשי לאחר שיהורם גאון ויתר.

זה סרטה החמישי של מיכל בת-אדם שגם כתבה את התסריט המבוסס על הסיפור "אלף נשותיו של סימן-טוב" מתוך הקובץ "ציפורי חול" של דן בניה סרי (1987).

העלילה מתרחשת בשכונת הבוכרים בירושלים בשנות ה-20 ושם גם צולם הסרט. הוא מתאר חיים בשכונה דתית סגורה שהנשים עטויות בגדים ושום דבר לא נסתר מרכלניות השכונה. החיים החברתיים מתרכזים בשוק הירקות ובחנויות השכונה.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נפתלי סימן טוב (יוסי פולק) הוא אלמן בגיל העמידה ששתי נשותיו הקודמות הלכו לעולמן באופן מסתורי והוא מפחד להינשא שוב מתוך אמונה שרובצת על זרעו קללה.

בתחילת הסרט מתוארת הלווית אשתו השנייה כשהוא עומד ליד הקבר, ונשות השכונה ובראשן יוכבד שמחיוף (לבנה פינקלשטיין) מרכלות עליו.

נפתלי נבדק על ידי רופא (ברוך דוד) שמודיע לו שאברי הרבייה שלו תקינים וכי עליו להתחיל יחסים אינטימיים עם נשים באיטיות ובהדרגה.

נפתלי מהסס ובדמיונו מופיע מדי פעם אמו המנוחה (ציפורה צברי) שאינה מדברת ואינה עונה על שאלותיו.

השדכן השכונתי (סלים דאו) ביחד עם הרב השכונתי, חכם דואק (נסים עזיקרי), מצליחים לאחר הפצרות, לשכנע את נפתלי להתחתן בפעם השלישית.

נפתלי בן 54 והשדכן מציע לו בחורה תמימה ובתולה בת 24 בשם פלורה (ריטה) שמביאה כנדוניה, תכשיטים שנתנה לה אמה. פלורה היא בחורה תמימה ואינה יודעת דבר על יחסי אישות. בגלל שנפתלי כאמור חושב שרובצת על זרעו קללה אינו מקיים איתה יחסי מין כראוי אלא מגיע לסיפוקו על ידי אוננות ושפיכה לתוך מגבת שהיא מביאה לו כל לילה נקייה ולא מבינה בבוקר מדוע היא מלוכלכת.

נפתלי ופלורה מוזמנים לחנוכת הבית של מוסא התימני, שם היא נפגשת עם המדיאן (יונתן צ'רצ'י), בעל חנות בדים גדולה בשכונה. נפתלי מאשר לה ללכת להמדיאן לבחור בד. המדיאן מנצל את ההזדמנות ומקיים יחסים עם פלורה (האקט המיני אינו מתואר לא בסיפור ולא בסרט). פלורה יוצאת נסערת מהמדיאן ומתעלפת ברחוב. היא מובאת לדירתה שם מטפל בה במסירות נפתלי שלא יודע מה קרה לה. נפתלי מביא את הבד מהמדיאן ומזמין תופרת (אתי גרוטס) לתפור שמלה לפלורה.

נפתלי שם לב לשינויים אצל פלורה בכך שהיא מבולבלת, מקיאה ומשמינה. הוא הולך לחכם דואק ושואל אותו אם אישה יכולה להרות ללא יחסים כמו מריה מנצרת. החכם משיב לו בבדיחות כי בנצרת היו עשרה נגרים.

נפתלי אוהב את פלורה אבל מחליט לעשות מעשה נורא כדי שעלבון ההריון לא יתגלה בשכונה ויפגע בו ובפלורה, ואז הוא אומר לפלורה כי גילה בדירה עכבר ומבקש ממנה להביא מאמה רעל עכברים. הוא מכין לה כוס קפה ושם בה את הרעל, ופלורה שותה ומתה כעבור זמן קצר בזרועותיו.

הסרט מסתיים בהלווייתה של פלורה, ובנפתלי שנשאר ליד הקבר לאחר שכולם עוזבים ואז מניח אבנים על קברותיהן של שתי נשותיו הקודמות.

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות
יוסי פולק נפתלי
ריטה פלורה
נסים עזיקרי חכם דואק
יונתן צ'רצ'י המדיאן
סלים דאו שדכן
לבנה פינקלשטיין גברת שמחיוף
גאולה נוני אשת החכם
אתי גרוטס תופרת
ברוך דוד רופא
רבקה בכר מסעודה
ציפורה צברי אם נפתלי

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]