עמק לידר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
עמק לידר
מידע כללי
סוג עמק עריכת הנתון בוויקינתונים
נתונים ומידות
אורך 40 ק"מ
רוחב 3 ק"מ
מיקום
מיקום ג'אמו וקשמיר עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 33°46′35″N 75°12′48″E / 33.7764°N 75.2133°E / 33.7764; 75.2133
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

עמק לידר הוא עמק ברכס הרי ההימלאיה המהווה את הפינה הדרום-מזרחית של מחוז אננטנג בקשמיר, שתחת חסות הודו. במורד העמק זורם נהר לידר. הכניסה לעמק נמצאת כ-7 ק"מ צפונית-מזרחית לעיר אננטנג וכ-62 ק"מ דרומית-מזרחית לסרינגאר, שבמדינת ג'אמו וקשמיר. עמק זה הוא נקיק באורך 40 ק"מ וברוחב ממוצע של 3 ק"מ.

גאוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עמק לידר ממוקם בתחום השיפוט של העיר פהלגם (אנ') שבמחוז אננטנג. העמק גובל בעמק קשמיר במערב ובעמק סינד בצפון, ומשתרע על פני 40 ק"מ. רוחבו המרבי הוא 5 ק"מ. אגן לידר מוקף בדרום ובדרום-מזרח ברכס פיר פנג'ל, בצפון בעמק סינד ובצפון מזרח ברכס זסקר. שטח אגן הניקוז של לידר הוא 1134 קמ"ר. האגן נוצר מזרימת נהר לידר שזורם בעמק בצורת Y, במעלה הזרם הנהר מתפצל ל"לידר המזרחי" ו"לידר המערבי". הלידר המזרחי מתחיל מזרחית מפהלגם וזורם ממערבה החל מאזור אגם ששנג וקרחון שיסרם. מקורו של הלידר המערבי בקרחון קולהוי, והוא עובר דרך יערות מחטניים ירוקים ודרך כרי דשא אלפיניים רבים. עמק לידר מספק אספקת מים מתוקים למחוזות אחרים והשקיה לחקלאות. נהר לידר זורם בכל העמק ועובר על פני מספר נקודות טבעיות ואתרי תיירות, כולל ערו, פאהלגם ועמק בטאב. העיירות המרכזיות בעמק לידר הן מנדלן, לאריפורה, פרסלון, אשמוקם וסר חמדאן.

גאולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עמק לידר נוצר במשך מיליוני שנים, כאשר נהר לידר יצר נתיב בתוך הרי ההימלאיה. זרם הנהר יצר שחיקה הדרגתית ששטפה את היערות הגובלים בנהר ויצרה גאיות עמוקים במקומות רבים.

אקולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעמק לידר יש הרבה נחלים המוזנים מקרחונים. ביובליו של נהר לידר מצויים סוגים שונים של דגי הפורל. העמק הוא בית הגידול הטבעי של דוב שחור ההימלאיה. נצפו גם דוב חום ההימלאיה, אייל מושק ההימלאיה, נמר שלג והאנגול, בקרבת הפארק הלאומי דצ'יגאם.