פזילה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פזילה
תחום רפואת עיניים עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים ומאגרי מידע
MeSH D013285
סיווגים
ICD-11 9C80 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
הפזילה הקלה של ראיין גוסלינג מהווה חלק מהמראה המיוחד שלו, ומסייעת להצלחתו
מרטי פלדמן השתמש בפזילה שלו על מנת לקדם את הקריירה שלו כקומיקאי
מקרה קיצוני של פזילה
אחד מסימני המסחר של השחקן והקומיקאי בן טרפין (אנ') היה פזילה פנימה

פזילהלועזית: strabismus, סטרביסמוס, מיוונית: στραβισμός, שמשמעו "עיקום", מן στραβός, "מעוקם") היא לקות ראייה, שבה גלגלי העיניים אינם מתמקדים על אותה נקודה במרחב. כלומר, כאשר עין אחת צופה במטרה, העין השנייה, הפוזלת, צופה בנקודה שונה.

הפזילה נגרמת מחוסר תיאום בפעילות שרירי העין. אצל רבים מהסובלים מפזילה יש ראיית עומק לקויה או אין ראיית עומק כלל, וזאת כיוון שראיית עומק, או ראייה תלת-ממדית, תלויה בכך שגלגלי העיניים יצפו באותה נקודה. מעבר לכך, אצל הסובלים מפזילה המוח מקבל מכל עין תמונה שונה, ולכן הפזילה יכולה לגרום לראייה כפולה. בילדים, כדי להימנע מראייה כפולה, המוח לומד לבצע דיכוי של אחת מהתמונות, אולם דיכוי ממושך של תמונה הבאה מאחת העיניים יכול לגרום להופעת עין עצלה.

פזילה נצפית בשכיחות של 2% עד גיל 3 ו-3% מעליו, בהתפלגות אחידה בין בנים לבנות. לפזילה יש, כנראה, מרכיב גנטי והסיכוי לפזילה עולה בילד שאחד מהוריו לפחות, סבל מפזילה.

סוגי הפזילות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ניתן לחלק את סוגי הפזילה לפי שני ממדים:

חלוקה לפי תנועתיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • פזילה קבועה (בלועזית: comitant) - פזילה בעלת גודל קבוע בכל כיווני המבט. זאת הפזילה הנפוצה יותר. במקרים רבים מצב זה קשור לעיוורון בעין אחת.
  • פזילה משתנה (בלועזית: non comitant) - פזילה בעלת גודל המשתנה בזויות מבט שונות.

חלוקה לפי כיוון העין הפוזלת ביחס למרכז[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפי כתב העת "Primary Care: Clinics in Office Practice":‏[1]

גורמים עיקריים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אבחון וטיפול[עריכת קוד מקור | עריכה]

האבחון נעשה על ידי רופא עיניים, אופטומטריסט או אורתופטיסט באמצעים שונים כגון: תבחין כיסוי בו מכסים את אחת מהעיניים לחלופין. גודל הפזילה נקבע על ידי מנסרות (פריזמות) המטות את קרני האור לכיוון העין הפוזלת. הטיפולים לפזילה כוללים התאמת משקפיים, ניתוח פזילה ומנסרה (פריזמה), בהתאם לגורמים לפזילה.

  • מתן משקפיים יכול לשפר את הראייה בכל עין וכך לחזק את היכולת של שתי העיניים לפעול בתיאום. כמו כן, אצל כאלה הסובלים מרוחק ראייה, המשקפיים ממתנים את פעולת האקומודציה או כיווץ השריר הפנימי של העין שהיא זאת הגורמת לעיתים לפזילה.
  • ניתוח פזילה יאפשר לעין להתיישר על ידי קיצור, הארכה או שינוי המיקום של אחד או יותר משרירי העין.
  • המנסרה (מעין עדשת משקפיים בעובי משתנה) משנה את הזווית בה מגיע האור לעין, ובכך משנה את התמונה הנקלטת. פעולה זו מדמה שינוי במיקום העין - כלומר הפזילה נשארת בעינה, אך התמונה הנכונה מגיעה למוח בגלל המנסרה.

היבטים תרבותיים וחברתיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כלפי פוזלים מובעות דעות קדומות שליליות. אזוטרופיה נתפסת כמטרידה יותר מאקזוטרופיה והטרוטרופיה ימנית נתפסת כמטרידה יותר מהטרוטרופיה שמאלית.[2] בני המאיה והאינקה ראו בפזילה את אידיאל היופי;[3][4] לעומת זאת, הקרימינולוג צ'זארה לומברוזו ראה בפזילה מאפיין של העבריין מלידה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פזילה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Kammi B. Gunton, Barry N. Wasserman, Caroline DeBenedictis, Strabismus, Primary Care: Clinics in Office Practice, Primary Care Ophthalmology 42, 2015-09-01, עמ' 393–407 doi: 10.1016/j.pop.2015.05.006
  2. ^ The perception of strabismus by children and adults
  3. ^ The Mayan Beauty Concept
  4. ^ Mayan Beauty

הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.