פשר החלומות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פשר החלומות
Die Traumdeutung
הספר "פשר החלומות", מהדורה ראשונה בגרמנית 1889
הספר "פשר החלומות", מהדורה ראשונה בגרמנית 1889
מידע כללי
מאת זיגמונד פרויד
שפת המקור גרמנית
סוגה פסיכולוגיה, פסיכואנליזה
נושא פירוש חלומות, לא-מודע עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
תאריך הוצאה 1899
מספר עמודים 603
הוצאה בעברית
הוצאה הוצאת יבנה
תאריך 1959
תרגום מרדכי ברכיהו
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 001144218, 002340920, 002043768, 002043977, 002694876
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פשר החלומות (גרמנית: Die Traumdeutung) הוא ספר משנת 1899 של הפסיכואנליטיקאי זיגמונד פרויד, שבו מציג פרויד את התאוריה שלו על הלא-מודע ביחס לפרשנות חלומות, ולמעשה מניח את היסודות לתאוריה הפסיכואנליטית. במהלך הספר פרויד מנתח, תוך תיאור של המיתוס על המלך אדיפוס כפי שנכתב במחזה מאת סופוקלס, את תסביך אדיפוס הידוע אשר קיים בבסיס מבני הנפש הפסיכואנליטיים.

סקירה כללית[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאורך הספר ומהדורותיו השונות, פרויד מתכתב ומגיב לאישים מפורסמים מתחומי בריאות הנפש, הפילוסופיה, חוקרים, ואף תלמידיו וממשיכיו. כך למשל, במהדורה השלישית הוא הוסיף קטע נרחב אשר התייחס לסימבוליות החלום פשוטו כמשמעו, בעקבות השפעת וילהלם שטקל. פרויד צוטט כאומר על עבודה זו, "תובנות כגון אלו נופלות בחיקו של אדם פעם בחיים".[1] בין המוזכרים בספר, פרויד מתייחס לאריסטו, שפונהאואר, קיקרו, גוסטב פכנר, קארל גוסטב יונג, קרל אברהם, ושנדור פרנצי.

במהלך ספרו פרויד מזכיר חלומות רבים, בעיקר שלו עצמו אך גם חלומות של בתו אנה פרויד מופיעים בפרק העוסק בחלומות של ילדים.

השפעה וביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר פורסם לראשונה במהדורה של כ-600 עותקים, שלא נמכרו היטב במשך שמונה שנים, ויועד בהתחלה לתפוצה בקרב בעלי המקצוע בתחומי הבריאות והנפש באותה התקופה. לעומת זאת, אט אט צבר הספר פופולריות בקרב אינטלקטואלים וקוראים אחרים, וגרסה שנייה של הספר פורסמה תוך פחות מעשר שנים לאחר צאת הראשונה. עוד במהלך חייו של פרויד פורסמו שבע מהדורות נוספות.[2] לכל מהדורה, לרבות תרגום הספר לאנגלית, הקדיש פרויד הקדמה והערות בספר, וכך הוא ערך שינויים בספרו כשמונה פעמים.

לספר זה של פרויד היה השפעה עצומה על החברה באותה התקופה והוא היווה את הבסיס והייסוד של שיטת הפסיכואנליזה אשר הניחה במרכז הפרקטיקה שלה את העבודה עם החלום והלא-מודע כדרך המלך לטיפול בנפש האדם וגילוי חלקיה הנסתרים. הספר הפך לנפוץ ברחבי העולם, בקרב ידוענים ואישים אף מחוץ לפסיכואנליזה והפרקטיקה, ותרם באופן מהותי לפרסומם של פרויד והפסיכואנליזה.

בגלל האורך והמורכבות של הספר, פרויד כתב גם גרסה מקוצרת שלו בשם "על החלום". גרסה זו תורגמה לעברית על ידי אדם טננבאום וערך אותה ערן רולניק. היא יצאה לאור בהוצאת רסלינג.

תרגומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר תורגם לעברית בשנת 1959 על ידי מרדכי ברכיהו בהוצאת יבנה. מהדורה נוספת בעברית תורגמה על ידי רות גינזבורג ובעריכת עמנואל ברמן תחת הכותרת 'פירוש החלום', אשר ראתה אור בהוצאת עם עובד.

הספר תורגם לשפות רבות נוספות, וביניהן לערבית על ידי הפסיכואנליטיקאי המצרי מוסטפא ספואן.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פשר החלומות בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ The Standard Edition of the Complete Psychological Works of Sigmund Freud, iv. p. xxiii
  2. ^ Freud's book, "The Interpretation of Dreams" released 1900
ערך זה הוא קצרמר בנושא ספרות ובנושא פסיכולוגיה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.