צבי ברוורמן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הרב צבי ברוורמן
הרב צבי ברוורמן ראב"ד ביתר עילית
הרב צבי ברוורמן ראב"ד ביתר עילית
לידה ירושלים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה ישיבת פוניבז' עריכת הנתון בוויקינתונים
תחומי עיסוק רב ודיין
חיבוריו מפנקס בית הדין
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הרב צבי ברוורמן (נולד בשנת ה'תש"ך 1959) הוא ראש אב בית הדין של העיר ביתר עילית, משמש גם כאב בית דין בירושלים בבתי הדין נתיבות חיים והאמת והשלום, וראש כולל לדיינות שערי מישור בירושלים, בנוסף לכך הוא משמש כרב הקהילה הליטאית בשכונת שמואל הנביא בירושלים.

מלבד הרבנות בעיר ביתר עילית, עוסק הרב ברוורמן בנושאים כלליים הקשורים למגזר החרדי[1][2] ומלווה קבוצות רכישה רבות בציבור החרדי.

בשנים האחרונות פעל להזהיר את הציבור מפני השקעות מפוקפקות כמו קרקעות חקלאיות ועוד, לאחר שרבים בציבור החרדי נפלו בהם ועודד השקעות בבתי השקעות יציבים ומובילים במגזר החרדי[3], כמו כן, שמו הועלה בתקשורת הכללית בהקשר למקרים בהם הורה להפנות תלונות על פגיעות מיניות בתוך הקהילה החרדית, לרשויות המדינה ולגבות את הנפגעים בשלבי החקירה[4], דבר שרבים מרבני הציבור החרדי נמנעים ממנו.

שמו נקשר במקרה שחיתות בנוגע למכירת נכסי הקדש עץ חיים.[5]

בשנת 2023 הופצו פשקווילים (כתבי קיר וכרוזים) בעיר ביתר עילית ובהם הוכחות לכאורה להטיית דין, בבית הדין בעירו, כתוצאה מכך הושהה מתפקידו כדיין.[דרוש מקור]

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בירושלים בשנת 1959 לרב נתן ולאה ברוורמן, בצעירותו למד בישיבת פוניבז' בבני ברק. נישא לדבורה, בתו של הרב רפאל רייכמן, ראש ישיבת מאה שערים, הנחשב כמי שהיה מקורב לרב מבריסק ולרב יוסף שלום אלישיב. לאחר נישואיו למד במשך מספר שנים בישיבת בריסק, ולאחר מכן כיהן כר"מ בישיבת באר שלמה, וייסד כולל לדיינות "שערי מישור".

מכהן כיום כראב"ד בית הדין ביתר עילית. גם נושאים של רווחה וחינוך, מובאים לשולחנו, כמו גם קופת הצדקה הכללית של העיר[6].

במקביל הרב ברוורמן מכהן כאב"ד בבתי הדין נתיבות חיים והאמת והשלום בירושלים, וכן כרב הקהילה הליטאית בשכונת שמואל הנביא בירושלים. חלק ניכר מתחום עיסוקו הוא בנושא הבוררויות, כשעיקר עיסוקו הוא בתחום הבוררויות בין אנשי עסקים ועסקאות נדל"ן, המהווים את תחום התמחותו. כמו כן הוא ליווה קבוצות רכישה רבות[7], וכן היה הרב שהורה לפלוש לדירות של חברת חפציבה בעת קריסתה, דבר שהוביל לכך שרובם של הקונים קיבלו את דירתם, כאשר הבנקים סופגים את רוב הנזק, במסגרת התארגנות זו, היה אחראי על בניית הדירות לנפגעי החברה בבית שמש ובביתר עילית.

בראשית עידן האינטרנט, עת הוקם אינטרנט אתרוג מבית אינטרנט רימון, התווה הרב ברוורמן את דרכם[8] וסבר כי מכורח המציאות יש לפעול ליצירת אינטרנט נקי עבור הציבור החרדי, דבר שבזמנו היה נתון בדיון בציבור החרדי.

חיבוריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

עוסק בכתיבתו בעיקר בחלק ההלכתי מעשי, בנושאים הלכתיים שנתחדשו לאור המציאות הנוכחית, ובממשק שבין ההלכה לחוק בנושאים שונים.

בשנת 2017 החל לצאת לאור על ידי תלמידיו מפסקיו במסגרת סדרת ספרים הנקראים "מפנקס בית הדין"[9].

פעילותו הציבורית[עריכת קוד מקור | עריכה]

משמש רב של מוסדות קבר רחל, מראשי ישיבת אורייתא, ונשיא של מוסדות שונים. החל משנת תשפ"ג מכהן כחבר ועדת הרבנים של שיננא.

אפליה על רקע גזעני[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2015, שישים בנות לא התקבלו למוסדות החינוך בעיר, כשחלקן הגדול על רקע עדתי. הוא דרש מראש העיר שלא לפתוח את שנת הלימודים בכל המוסדות בעיר עד שמנהלי בתי הספר יאותו לשבץ את אותן בנות[10], הוראתו ההלכתית התבססה על דעתו של הרב יוסף שלום אלישיב, שמוסדות המתוקצבים מהמדינה אינם יכולים שלא לקבל את מי שמתאים למוסד. התוצאה לא איחרה לבוא, ולאחר שבוע כל הבנות שובצו[11].

פגיעות מיניות בתוך הקהילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנושא פגיעות והתעללות מיניות הוא מורה בעת הצורך לפנות לרשויות למרות האיסור של "מוסר" כלפי כל מי שפונה לרשויות שאינם דנות על פי התורה[12] כשהוא מנמק זאת בפסק דין שאותם פוגעים נחשבים ל"רודף".

מלחמתו בהשקעות מפוקפקות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנים האחרונות עסק רבות באזהרת הציבור החרדי מפני השקעות מפקפקות, כשבתחילת שנת 2018 הזהיר את הציבור מפני רכישת קרקעות חקלאיות[13], כשלטענתו המוכרים מנצלים את חוסר הידע של אדם מן השורה בנושאים אלו, ומפילים אותם בהשקעות מפוקפקות.

מאבק זה זכה להדים רבים, ואזכורים באתרים והעיתונות החרדית[14][15], והוא שקיבל איומים מיזמים שונים, שעוסקים במכירות קרקעות חקלאיות, אשר חוו ירידה במכירות. לעמדתו הצטרפו[16] מהדיינים הרב מנחם מנדל שפרן והרב יהודה סילמן, שהצטרפו בטענה כי מדובר בחיוב השבת אבדה, ואף שחלק מהקרקעות אכן יופשרו, עדיין מדובר בעסקה גרועה.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אריה ארליך בעיתון משפחה, "הציבור החרדי הוא טרף קל" ריאיון עם הרב צבי ברוורמן על עידודו להשקעות יציבות בבתי השקעות והנהגת העיר ביתר עילית
  2. ^ בחדרי חרדים - בוררות מי יהיה סגן ראש עיריית ירושלים, הבוררות בירושלים נדחתה: מחכים לפסק דין
  3. ^ ישראל היום, במכתב חריף פרסם ראב"ד ביתר עילית אזהרה על עוקץ הקרקעות החקלאיות ועודד השקעות בבתי השקעות יציבים ומובילים במגזר החרדי
  4. ^ שקט, מטייחים. מקריבים את הנפגעים החרדים, באתר ynet, 22 ביוני 2015
  5. ^ יהודה יפרח, ‏מדוע הרחיק הרב הראשי דיין בכיר מעסקאות מיליונים?, בעיתון מקור ראשון, 27 בפברואר 2019
  6. ^ ביתר און ליין, הראב"ד הציג בדבריו חוצבי הלהבות את המצוקה המשוועת אשר הביאה את רבני העיר לצאת אל המהלך חסר התקדים (ארכיון)
  7. ^ בעולמם של חרדים, הרב צבי ברוורמן נותן את ברכת הדרך להרב פרבשטיין עם התמנותו מטעם פרובר ברקוביץ, לרב הפרוייקט
  8. ^ עומר כביר, גלישה בהשגחה: מאחורי הקלעים של האינטרנט החרדי, באתר כלכליסט, 3 בנובמבר 2009
  9. ^ אוצר החכמה, לצפייה בספר "מפנקס בית הדין"
  10. ^ אתר כיכר השבת, יו"ר ועדת השיבוץ בביתר עילית, הגאון רבי צבי ברוורמן, דורש לדחות את פתיחת שנת הלימודים ליום שלישי כדי לדאוג לעשרות הבנות שטרם שובצו בבתי הספר השונים ברחבי העיר
  11. ^ כיכר השבת, בשורה בביתר עילית: כל הבנות שובצו
  12. ^ ידיעות אחרונות, "הוא חיזק אותנו מאוד ואף ביקש להיפגש עם הילדים, ועודד גם אותם לא לפחד ולהיות חזקים בעדויות"
  13. ^ קול הלשון - הרצאת וידאו מהרב ברוורמן באודיטוריום של מודיעין עילית, תעשיה אווירית בקרקעות
  14. ^ ערוץ 7, רבה של ביתר עילית התריע מפני התפתות אחר פרסומים הקוראים לציבור החרדי לרכוש 'קרקעות המיועדות לבניה' כשבפועל פני הדברים שונים
  15. ^ בחדרי חרדים, ראב"ד ביתר מזהיר: מניחים כסף על קרן הצבי
  16. ^ מתוך פורום פרוג, הרב סילמן והרב שפרן מגבים את רבה של ביתר