צוהר (עיתון חרדי)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
צוהר
תאריכי הופעה 1978–1982 (כ־4 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

צוהר (נקרא בתחילה צופר) היה עיתון חרדי שהופיע בשנות השבעים. העיתון החרדי הראשון שלא הזדהה עם קבוצה פוליטית ולא תפקד כביטאון.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המו"ל חיים שאולזון ניסה להקים עיתון עצמאי בשם קולמוס ב-1975, אך הגיליון הראשון כשל והעיתון לא הוסיף לצאת.

ב-1978 נפטר העורך הוותיק של העיתון החרדי המודיע יהודה אריה לייב לוין ותחתיו מונו שלושה עורכים חדשים, שייצגו זרמים חרדים שונים. כל עורך החזיק בזכות וטו על הנכתב בעיתון, דבר שהפך את העיתון לכלי לא יעיל לדיווח עיתונאי על מרבית הקהילות הגדולות. בעקבות כך הקים שאולזון את העיתון "צופר", שהתחייב לייצג את כל גוני הקשת החרדית[1].

בסוף 1979, לאחר ששאולזון הופיע במשדר סיום עונה בעלי כותרת בערוץ 1, בו הושב בסמוך למלכת היופי רינה מור, פרסם שלמה לורינץ את התמונה של השניים והפיץ בריכוזים החרדיים. בעקבות כך פרסמו הרב שך, הרב יעקב ישראל קניבסקי, הרב יחיאל מיכל פיינשטיין, הרב שמואל הלוי וואזנר והרב נסים קרליץ, מכתב שבו נכתב כי "השבועון צופר אסור לבוא בקהל, הוא מלא רכילות, לשון הרע וליצנות גרועה וביזוי לתלמידי חכמים ולבני ישיבות"[2].

עוד טרם פרסום המכתב שינה שאולזון את שם העיתון ל"צוהר".

בסוף שנת 1982 נסגר העיתון, בעקבות קשים כלכליים על רקע מלחמת לבנון הראשונה, כאשר בני הציבור החרדי החלו לצרוך את העיתונות הכללית שפרסמה ידיעות מעודכנות יותר על המערכה והביקוש לעיתונות המגזרית החרדית הצטמצם. לצד זאת, בני החסידויות בעלז וחב"ד, שהוחרמו בעיתונות הכללית החרדיות והיו מלקוחותיו העיקריים של העיתון, עברו לעיתונים מגזריים אחרים - המחנה החרדי הבעלזאי וכפר חב"ד החב"די.[1]

ב־1983 היגר המו"ל שאולזון לארצות הברית וב־1985 החל להוציא בניו יורק את השבועון פנים חדשות, שהפך ב־2008 לבעולמם של חרדים. העיתון נסגר ב־2011.

העיתון[עריכת קוד מקור | עריכה]

העיתון נתמך בידי ידידיו החסידים של שאולזון, שנמנו על חסידות חב"ד. העיתון יצא מידי שבוע, בדרך כלל בימי רביעי, והודפס בדפוס הג'רוזלם פוסט.

רוב המאמרים בעיתון נכתבו בידי העורך שאולזון, אך מפעם לפעם כתבו בו כותבים נוספים, בהם טוביה בלוי, נפתלי רוגול, צבי רוזן, א' בן־ישי ואריה אבי משה. שני מדורים תורניים נכתבו בידי יחזקאל ברנדסדורפר.

בשיאו הגיעה תפוצת העיתון לכ־15,000 עותקים בשבוע.

למרות שלא הוכרז על כך בפירוש, הוקדש מקום רב בעיתון לקידום תורתו ומעמדו של מנחם מנדל שניאורסון, האדמו"ר מחב"ד, כאשר מכתביו הפומביים התפרסמו בגיליונות רבים והושם דגש רב על דעותיו הפולטיות־ציבוריות.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 מנחם קרן־קרץ, צופר/צוהר: העיתון החרדי העצמאי הראשון בישראל, קשר 60, 2023, עמ' 20–38‏, JSTOR 27230998
  2. ^ פסק הלכה נגד השבועון החרדי "צופר", דבר, 9 בנובמבר 1979