רוברט וילקי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רוברט וילקי
Robert Wilkie
לידה 2 באוגוסט 1962 (בן 61)
פרנקפורט, גרמניה המערבית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם מלא רוברט ליאון וילקי
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה
מפלגה המפלגה הרפובליקנית
המזכיר לענייני חיילים משוחררים של ארצות הברית ה־10
30 ביולי 201820 בינואר 2021
(שנתיים ו־25 שבועות)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רוברט ליאון וילקיאנגלית: Robert Leon Wilkie; נולד ב-2 באוגוסט 1962) הוא עורך דין ואיש ממשל אמריקאי, שכיהן כמזכיר לענייני חיילים משוחררים של ארצות הברית. קודם לכן, כיהן כעוזרו של מזכיר ההגנה לענייני משאבי אנוש ומוכנות[1], יועץ המשפטי הראשי של מזכיר ההגנה ועוזר מזכיר ההגנה למשאבי אנוש. קצין מודיעין (במיל') בצי ארצות הברית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנותיו הראשונות והשכלתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

וילקי נולד בפרנקפורט שבגרמניה, למד בית ספר יסודי פרטי במחוז וילטשייר באנגליה, ובבית ספר תיכון בארצות הברית. הוא בנו של קצין ארטילריה בצבא ארצות הברית בדרגת לוטננט קולונל. וילקי גדל בבסיס הצבאי פורט בראג בקרוליינה הצפונית. וילקי קיבל תואר ראשון מאוניברסיטת וייק פורסט בקרוליינה הצפונית, ותואר במשפטים (ׂJD) מאוניברסיטת לויולה שבלואיזיאנה, ובנוסף השלים תואר שני במשפט בינלאומי והשוואתי (LLM) מאוניברסיטת ג'ורג'טאון.

הקריירה המקצועית[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוברט וילקי החל את הקריירה המקצועית שלו בקונגרס, כיועץ לסנאטור השמרן ג'סי הלמס, ולאחר מכן כיועץ משפטי לאחד מחברי הקונגרס. עבד גם בשתי ועדות של בית הנבחרים (ועדת יחסי החוץ וועדת לענייני אירופה). בשנת 1997 החל לייעץ למנהיג ברוב בסנאט, טרנט לוט, בענייני ביטחון גלובלי.

לאחר מכן, היה יועץ מיוחד נשיא לענייני ביטחון לאומי, ויועץ מדיניות לקונדוליזה רייס ולסטיבן הדלי (שניהם היו היועצים לביטחון לאומי). בעבודתו שם פיתח תכנון אסטרטגי ליישום כמה מתוכניות הממשל (ברית מוסקבה, והתרחבות נאט"ו, למשל).

ב-20 ביוני 2006 מינה אותו הנשיא ג'ורג' ווקר בוש לתפקיד היועץ המשפטי למזכיר ההגנה, ומינוי אושר בסנאט ב-30 בספטמבר אותה שנה. בכהונתו בתפקיד, חיבר וילקי תזכיר ובו הנחיות שקבעו שהעדות בקונגרס של אנשי מחלקת ההגנה תהיה מותרת רק לבעלי תפקידים שמונו בידי הנשיא ולקצינים בכירים. הנחיות אלו עוררו ביקורת, בהיותן מקשות על חקירה יסודית של מלחמת עיראק, ונטען כי לפנטגון לא הייתה הסמכות להוציא הנחיות כאלה.

אחרי כמה שנים, החל לשמש יועץ בכיר לסנאטור טום טיליס מקרוליינה הצפונית.

ב-25 ביולי 2017, מינה אותו הנשיא דונלד טראמפ לתפקיד עוזר מזכיר ההגנה לענייני משאבי אנוש ומוכנות, ולכן עזב את משרדו של הסנאטור טיליס. הוא נכנס לתפקידו זה ב-30 בנובמבר באותה שנה. לאחר פיטורי דייוויד שולקין מתפקיד המזכיר לענייני חיילים משוחררים, הודיע הנשיא שווילקי ישמש כמזכיר בפועל. לאחר שמועמד הנשיא למזכיר קבוע, רופאו האישי רוני ג'קסון, הסיר מועמדותו, הודיע טראמפ ב-18 במאי 2018 שווילקי הוא מועמדו החדש לתפקיד זה. ב-23 ביולי באותה שנה, אושר מינויו לתפקיד זה, ברוב של 9–86. ב-30 ביולי הושבע לתפקיד והחל את כהונתו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רוברט וילקי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ שם התואר באנגלית הוא "Under Secretary of Defense for Personnel and Readiness"