רציחות האלפבית (ספר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רציחות האלפבית
The A.B.C. Murders
מידע כללי
מאת אגאתה כריסטי עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה רומן עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום התרחשות אנגליה עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה מועדון הפשע של קולינס, עם עובד עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הוצאה 6 בינואר 1936 עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר עמודים 256 עריכת הנתון בוויקינתונים
סדרה
ספר קודם רצח בעננים עריכת הנתון בוויקינתונים
הספר הבא הנידון למוות ברח עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
מסת"ב 978-1-57912-624-7
הספרייה הלאומית 997008433832505171
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
כריכת הספר בהוצאה המקורית, 1936
כריכת הספר בהוצאה המקורית משנת 1936

רציחות האלפבית הוא רומן ספרות בלשית מאת הסופרת הבריטית אגתה כריסטי. הספר פורסם לראשונה בבריטניה, בהוצאת "מועדון הפשע של קולינס", ב-6 בינואר 1936.[1][2] בעברית, פורסם בהוצאה מחודשת של "עם עובד" בשנת 2020. הרומן כתוב בצורה ייחודית, המשלבת נרטיב הכתוב בגוף ראשון עם נרטיב בגוף שלישי. גישה זו שימשה את אגתה כריסטי גם בספר "האיש בחליפה החומה (אנ')".

הדמויות הראשיות בספר מופיעות בספרים רבים של כריסטי - הרקול פוארו, ארתור הייסטינגס והפקח הראשי ג'אפ. עלילת הספר עוסקת בניסיון של פוארו ושל המשטרה להתמודד עם סדרת רציחות שמבוצעות על ידי רוצח מסתורי הידוע בכינוי 'אב"ג'.

הספר עוסק בתעלומת רצח של קורבנות עם שמות אליטרטיביים, ונראה שמדובר ברוצח סדרתי. הרציחות מתבצעות לפי סדר אלפביתי, החל בקורבן הראשון, שראשי התיבות של שמו היו א"א והוא נרצח בעיר ששמה מתחיל באות א'. במבט ראשון נראה שהרציחות חסרות מניע, אולם פוארו חושד שהיה מניע ברור מאחורי מעשי הרצח. המניע מתברר רק בסוף הספר, עם פתרון התעלומה.[3]

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשובו מדרום אמריקה, נפגש קפטן ארתור הייסטינגס עם חברו הוותיק הרקול פוארו, בדירתו החדשה בלונדון. פוארו מראה לו מכתב מסתורי שקיבל. כותב המכתב מקניט את פוארו ומאתגר אותו לפתור פשע, שעתיד להתבצע בקרוב. המכתב חתום באותיות 'אב"ג' ופוארו מבין שמדובר בתכנון של רצח. שני מכתבים נוספים, בעלי אופי זהה, מגיעים עד מהרה לדירתו, כל אחד לפני רצח שיבוצע, כביכול, על ידי אב"ג. הרציחות מבוצעות בסדר אלפביתי. תחילה נרצחת אליס אשר, בחנות הטבק שלה באנדובר. אחריה נרצחת אליזבת "בטי" ברנרד, מלצרית, בחוף של בקסהיל. הנרצח השלישי הוא סר ג'פרי גלדסטון[א], איש עשיר, שנהרג בביתו בגמפטון[ב]. בכל רצח, נמצא, לצד הקורבן, מדריך האלפבית לקווי הרכבת (אנ').

המשטרה מקימה צוות חקירה, בראשותו של רב-פקד ג'אפ מהסקוטלנד יארד. לצוות צורפו גם המפקח קרום, המפקפק ביכולות הבילוש של פוארו, והפסיכיאטר ד"ר תומפסון, שמנסה להתחקות אחר מוחו של הרוצח.

בהמשך החקירה, לאחר שכבר מתרחשות מספר רציחות, פוארו מקים "לגיון", הכולל את קרובי המשפחה של הנרצחים, כדי לנסות לחשוף מידע חדש שלא עלה בחקירה הראשונית. הלגיון כולל את פרנקלין גלדסטון, אחיו של הנרצח הראשון סר גלדסטון; את מרי דרואר, אחייניתה של הנרצחת הראשונה גברת אשר; את דונלד פרייזר, ארוסה של בטי, שנרצחה שניה; את מייגן ברנרד, אחותה הגדולה של בטי ואת ת'ורה קרמייקל[ג], העוזרת הצעירה של סר גלדסטון. בעקבות פגישה עם אלמנתו חולת הסרטן של הקורבן השלישי, ליידי גלדסטון, מצליח פוארו למצוא מכנה משותף בין הרציחות - ביום של כל אחת מהרציחות הופיע אדם שמכר גרביוני משי בזירת הפשע או בסמוך לה.

שאלה מרכזית שמעסיקה את פוארו בחקירתו היא מדוע נשלחו המכתבים אליו ולא למשטרה או לעיתונים. תמוה במיוחד המכתב השלישי, שבו נכתבה כתובתו של פוארו בצורה שגויה - טעות שגרמה לעיכוב בקבלתו. בשלב מתקדם של החקירה, אב"ג שולח את המכתב הבא שלו, ומפנה את תשומת הלב לעיירה דונקסטר. בתאריך שצוין במכתב, 11 בספטמבר, עומד להתקיים בדונקסטר מרוץ הסוסים של סנט לג'ר סטייקס, ועולה החשד שהרצח הבא יתרחש במירוץ. עם זאת, הרוצח מפתיע את צוות החקירה ומבצע את הרצח בבית קולנוע ולא במירוץ. שמו של הקורבן - הרלספילד - לא תאם לתבנית האלפביתית של הרציחות, מכיוון שהוא מתחיל באות ה' ולא באות ד'.

לאחר הרצח הרביעי, מקבלת המשטרה שיחת טלפון מאדם בשם טום הארטיגן, שמעלה חשד באשר לזהותו האפשרית של הרוצח - אדם בשם אלכסנדר בונפרטה גאסט[ד], איש מכירות נודד אפילפטי, שסובל מהפרעות זיכרון ומכאבי ראש מייסרים, תוצאה של פגיעת ראש במהלך מלחמת העולם הראשונה. בעקבות ההודעה למשטרה, מתקשרת בת זוגו של אותו הארטיגן לגאסט ומודיעה לו שהמשטרה בדרכה אליו. גאסט בורח מדירתו אך מתמוטט עם הגעתו לתחנת המשטרה באנדובר, שם נלקח למעצר. מלבד הטענה שחברת גרביונים שכרה אותו, לגאסט אין כל זיכרון של ביצוע הרציחות. עם זאת, הוא מאמין שהוא אשם בהן מכיוון שהיה נוכח בקולנוע בזמן שהתרחש הרצח האחרון ומכיוון שמצאו דם על שרוולו וסכין בכיסו, לאחר שעזב את המקום. למשטרה נודע כי חברת הגרביונים המדוברת מעולם לא שכרה את גאסט. חיפוש בחדרו גילה קופסה סגורה של מדריכי אלפבית לרכבות, את מכונת הכתיבה, ואת הנייר המשובח שבו השתמש כותב המכתבים אל פוארו. הסכין התגלה במסדרון מחוץ לחדרו. למרות כל הראיות, מטיל פוארו ספק באשמתו של גאסט עקב בעיות הזיכרון שלו ובמיוחד מכיוון שהיה לו אליבי מוצק לליל הרצח, שהתרחש בבקסהיל.

לאחר שפוארו נפגש עם גאסט בבית הכלא, הוא כינס פגישה של הלגיון. בפגישה הכריז פוארו על חפותו של גאסט וחשף את פרנקלין גלדסטון כרוצח, אב"ג. לדברי פוארו, המניע שלו היה פשוט - ליידי גלדסטון תמות במוקדם או במאוחר מסרטן, ועם מותה סר גלדסטון כנראה ישא לאישה את קרמייקל המזכירה. מכיוון שרצה לרשת את אחיו העשיר, פרנקלין חשש מנישואים שניים אפשריים ולכן בחר לרצוח את אחיו בעוד ליידי גלדסטון עדיין בחיים. מפגש מקרי עם גאסט בפאב העלה לפרנקלין את הרעיון למזימת הרצח - הוא יסווה את הפשע שלו כחלק מרצח סדרתי וישתמש בגאסט כשעיר לעזאזל. לאחר שהוא כותב את המכתבים, שישלחו לפוארו, פרנקלין מגייס את גאסט לתפקיד מוכר גרביונים כדי שיסכים לפעול בשירותיו ונותן לו את מכונת הכתיבה ופריטים נוספים שפרנקלין השתמש בהם ברציחות, כדי להפליל את גאסט במעשיו. הייסטינגס, חברו של פוארו, מציע את הרעיון כי הטעות בכתובת המכתב השלישי הייתה מכוונת ונועדה לדאוג שהמכתב לא יגיע ליעדו בזמן זאת, כדי להקנות לפרנקלין מספיק זמן לביצוע הרצח. ברצח הרביעי, פרנקלין הולך בעקבות גאסט לבית הקולנוע, מבצע את הרצח האחרון ומטמין אצלו את הסכין בצאתו. הרצח הרביעי הוא מסווה, שנועד להסית את האש מהרצח המרכזי של סר גלדסטון. פרנקלין רצח אדם אקראי במחשבה שימצא אדם קרוב ששמו יתחיל באות ד׳ והמשטרה תחשוב זאת לטעות שולית באיתור הקורבן.

בתחילה לועג פרנקלין (הרוצח) לתיאוריה של פוארו, אך נבהל כשפוארו אומר לו שטביעת האצבע שלו נמצאה על מכונת הכתיבה של גאסט, וכי מילי היגלי, שותפתה לעבודה של בטי ברנרד, ראתה אותו בחברתה. פרנקלין מנסה לשים קץ לחייו עם האקדח שלו, אך מגלה שפוארו רוקן אותו מכדורים מבעוד מועד כי צפה את האירוע.

עם פתרון המקרה, משדך פוארו את דונלד פרייזר, ארוסהּ של בטי, למייגן, אחותה של בטי. מאוחר יותר, גאסט מספר לפוארו, שהעיתונות הגישה לו הצעת מחיר לפרסום הסיפור שלו ופוארו מציע לו לדרוש על כך מחיר גבוה יותר.

הספר מסתיים בכך שפוארו מגלה להייסטינגס שהטענה של טביעת האצבע של פרנקלין על מכונת הכתיבה הייתה שקר ונועדה להוציא ממנו הודאה ברצח.

הוא מסכם כרגיל, באמרת שמחה - "אם כן, הייסטינגס - שוב יצאנו לציד, הלא כן?"[ה].

הדמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמויות ראשיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הרקול פוארו - בלש בלגי מפורסם, מעורב בחקירת הרציחות הסדרתיות על ידי אב"ג, עקב מכתבים שקיבל מהרוצח.
  • קפטן ארתור הייסטינגס (אנ') - חברו הוותיק של פוארו ועוזרו לחקירה. הייסטינגס הוא המספר בחלקים הכתובים בגוף ראשון ברומן.
  • אב"ג - הרוצח הסדרתי האלמוני. דפוס הרציחות שלו נעשה בסדר אלפביתי, כאשר כרטיס הביקור שלו הוא מדריך האלפבית לקווי רכבת, שנותר בכל זירת פשע.

הנרצחים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אליס אשר - הקורבן הראשון של אב"ג. אישה מבוגרת חסרת ילדים, בעלת חנות טבק באנדובר. נשואה לאלכוהוליסט פרנץ אשר.
  • בטי ברנרד - הקורבן השני של אב"ג. מלצרית צעירה ופלרטטנית העובדת במשרה חלקית בבית קפה בבקסהיל.
  • סר ג'פרי גלדסטון[א] - הקורבן השלישי של אב"ג. זקן עשיר וחסר ילדים מהעיירה גמפטון[ב].
  • ג'ורג' הרלספילד[ו] - הקורבן הרביעי של אב"ג. ספר במקצועו, שנהרג בבית קולנוע בדונקאסטר. בתחילה הרצח שלו נחשב כטעות, מפני שבדונקסטר היה אמור להירצח אדם ששמו מתחיל באות ד', על פי הדפוס של אב"ג.

קרובים של הנרצחים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • פרנקלין גלדסטון[ז] - אחיו הצעיר והפגוע של סר גלדסטון ויורשו המיידי. חבר בלגיון קרובי המשפחה של הנרצחים המסייע לפוארו בחקירה. הוא האדם שנתן לפוארו את ההשראה להקמת הלגיון. בסוף הספר מתברר שהוא הרוצח.
  • מרי דרואר - אחייניתה של גברת אשר. חברה בלגיון המסייע לפוארו בחקירה.
  • מייגן ברנרד - אחותה הבכורה של בטי, והשקולה מבין השתיים. חברה בלגיון המסייע לפוארו בחקירה.
  • דונלד פרייזר - ארוסהּ לעתיד של בטי. בתחילה חשוד ברציחתה, ומאוחר יותר הופך לחבר בלגיון.
  • ת'ורה קרמייקל[ח] - העוזרת הצעירה והמושכת של סר ג'פרי גלדסטון. חברה בלגיון המסייע לפוארו בחקירה.
  • אלכסנדר בונפרטה גאסט[ט] - איש מכירות נודד ואפילפטי. האפילפסיה נגרמה כתוצאה ממכה בראשו במהלך המלחמה, והיא גורמת לו לקצרים במוח המלווים בחוסר הכרה ולכאבי ראש עזים. גאסט הוא החשוד העיקרי בתיק, והוא מופעל ומופלל ללא ידיעתו על ידי אב"ג.
  • פרנץ אשר - בעלה האלכוהוליסט והמנוכר של אליס אשר. החשוד הראשוני ברצח אשתו.
  • מילי היגלי - שותפתה של בטי ברנרד בעבודתה בבית הקפה.
  • שרלוט, ליידי גלדסטון[י] - אשתו של סר ג'פרי גלדסטון שסובלת מסרטן סופני. לעיתים מעורפלת בעקבות התרופות ומשככי הכאבים שהיא נוטלת.

דמויות משנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • המפקח הראשי ג'יימס הרולד ג'אפ - חברו הוותיק של פוארו בסקוטלנד יארד, וקצין החקירה הראשי של הרציחות הסדרתיות.
  • המפקח קרום - חלק מצוות המשטרה של ג'אפ. חוקר את רציחות. בתחילה הוא האחראי על חקירת הרצח בבקסהיל, והוא לא מחבב את פוארו.
  • ד"ר תומפסון - פסיכולוג משפטי, שייך לצוות המשטרה של ג'אפ. מתמקד ביצירת הפרופיל של הרוצח.
  • רוג'ר דאונס - מורה בבית ספר שביקר בקולנוע בדונקסטר, ונתקל בגופתו של הרלספילד לאחר הירצחו. מכיוון ששמו מתחיל באות ד', החוקרים חושבים תחילה שהוא היה הקורבן המיועד להירצח בדונקסטר, על פי חוקיות הרציחות.
  • לילי מרבורי - בתה של בעלת הבית של גאסט שמזהירה אותו מפני המשטרה שרודפת אחריו.
  • טום הארטיגן - בן הזוג של לילי, שמודיע למשטרה על חשדותיו לגבי תנועותיו של קאסט ביום הרצח של הרלספילד.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביאורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 במקור נקרא קרמייקל קלארק, כדי להתאים לאות C שהיא האות השלישית באלפבית האנגלי
  2. ^ 1 2 במקור נקראה צ'ארסטון - Churston
  3. ^ במקור שם משפחתה היה גריי
  4. ^ במקור נקרא Alexander Bonaparte Cust, כדי להתאים לראשי התיבות A.B.C
  5. ^ לקוח מהתרגום בהוצאת עם עובד, משנת 2020
  6. ^ במקור שם משפחתו היה Earlsfield, כדי להתאים לאות E שמגיעה אחרי האות D באלפבית האנגלי
  7. ^ במקור שמו היה פרנקלין קלארק
  8. ^ במקור היה שמה ת'ורה גריי
  9. ^ במקור נקרא Alexander Bonaparte Cust, כדי להתאים לראשי התיבות A.B.C
  10. ^ במקור שם משפחתה היה קלארק

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ The Observer, 29 December 1935 (p. 6)
  2. ^ Chris Peers, Ralph Spurrier and Jamie Sturgeon. Collins Crime Club – A checklist of First Editions. Dragonby Press (Second Edition) March 1999 (p. 15)
  3. ^ רציחות האלפבית, באתר נוריתה, מבט אל ספרים וספרות בגובה העיניים, ‏22 במרץ 2020