טובוק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טובוק
טובוק, מתוך "מסע בין כוכבים: וויאג'ר"
טובוק, מתוך "מסע בין כוכבים: וויאג'ר"
תוכנית טלוויזיה "מסע בין כוכבים: וויאג'ר"
הופעה ראשונה הפרק "through the looking glass"' מסע בין כוכבים חלל עמוק 9.
הופעה אחרונה Endgame, פרק סיום הסדרה של "מסע בין כוכבים: וויאג'ר"
גילום הדמות טים רוס
מידע
תאריך לידה 2264 עריכת הנתון בוויקינתונים
גזע וולקן
מין זכר
מקצוע קצין ביטחון, קצין טקטי
שיוך צי הכוכבים
אזרחות פדרציית הכוכבים המאוחדת
דמויות קשורות
משפחה ט'פל - אשתו
אזיל - בתו הצעירה (אחרי 3 בנים, ששמותיהם לא ידועים)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

טובוקאנגלית: Tuvok) הוא דמות בדיונית ביקום הבדיוני של זיכיון "מסע בין כוכבים", המופיע בסדרת הטלוויזיה "מסע בין כוכבים: וויאג'ר". טובוק הוא וולקני, המשמש כקצין הביטחון הראשי של הספינה, כמו גם הקצין הטקטי הראשי. טים רוס גילם את דמותו של טובוק במשך כל שנות ריצתה של הסדרה, בין השנים 19952001.

ביוגרפיה בדיונית של הדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

טובוק נולד בשנת 2264 על "וולקניס" (Vulcanis), מושבת ירח ששייכת לוולקנים. כנער, טובוק התאהב בג'ארה, בת של דיפלומט טרליאני. היא לא השיבה לו אהבה. הוא סולק מבית-הספר. הוריו שלחו אותו ללמוד לשלוט ברגשותיו אצל מומחה וולקני.

טובוק למד באקדמיה של צי הכוכבים שבסן פרנסיסקו. עם סיום לימודיו, הוא קיבל דרגת סג"ם בגיל 29, ושירת כקצין מדעים זוטר על ספינת החלל "אקסלסיור" תחת פיקודו של קפטן היקארו סולו[1].

במהלך שירותו המוקדם בצי הכוכבים, טובוק חש פחות ופחות נוח להתרועע עם מי שאינם וולקנים, והוא התפטר מתפקידו בצי הכוכבים בשנת 2298, ונכנס למשטר "קולינהר"[2] של חוסר-רגשות אמיתי. הוא קיים את טקס ה-"פון פאאר" שש שנים מאוחר יותר, מה שהוביל לנישואיו לט'פל ולהקמת משפחה.

50 שנה מאוחר יותר, לאחר בחינה עצמית רבה, טובוק שב לשורות צי הכוכבים כמדריך אימונים באקדמיה. חזרתו לצי הכוכבים התאפיינה בבגרות ובבחינה מחודשת של ההטבות שהשירות מספק. אחרי כמה שנים של הוראה, טובוק הוצב למשך זמן קצר על ספינת החלל "בילינגס" (Billings) בכפוף לקומנדר קתרין ג'יינוויי, עד אשר שניהם הוצבו על הספינה "ויומינג" (Wyoming) ולאחר מכן - על הספינה מדגם אינטרפיד "וויאג'ר" - כקפטן (ג'יינוויי) וקצין ביטחון ראשי / קצין טקטי ראשי (טובוק).

בשנת 2371, הוטל על טובוק להסתנן לארגון המאקי על סיפון כלי חלל בפיקודו של צ'קוטי. במהלך המשימה, הזהות של טובוק נחשפה על ידי סוכן מודיעין של המאקי, אשר השתמש בטובוק כדגימת מעבדה לניסויים בשטיפת מוח. בעוד שטובוק היה מודע לאורך כל הניסויים, הסוכן מחק את זיכרונו כשהוא סיים, על מנת להבטיח כי טובוק לא יהיה מסוגל לזכור את כל פרטים. לאחר החוויה הקשה, טובוק שוחרר בחזרה אל שורות המאקי.

"מסע בין כוכבים: וויאג'ר"[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך תקרית בשטחי ההפקר שעל גבול הפדרציה-קרדאסיה, בה היו מעורבות ספינת המאקי של צ'קוטי ו"וויאג'ר", שתי ספינות החלל הועברו שלא מרצונן אל רביע דלתא ידי Caretaker חידתי. כאשר ספינת המאקי נהרסה, כאשר התרסקה אל תוך ספינת קייזון על מנת להציל את "וויאג'ר", טובוק שוגר מספינת המאקי, יחד עם קומץ ניצולים, ושב לתפקידו כקצין האבטחה והקצין הטקטי של "וויאג'ר".

באותו הזמן, אל "וויאג'ר" הצטרפו גם שני ילידי רביע דלתא - ניליקס הטלקסיאני ושותפתו קס האוקמפה. טובוק מזהה יכולות על-חושיים בקס, ועוזר לה לפתח אותם. טובוק למד להתמודד עם ההתנהגות ידידותית במיוחד והרגשית של ניליקס. מאוחר יותר, תאונת טרנספורטר גורמת למיזוג טובוק וניליקס יחד, לתוך דמוי-אדם חדש בשם טוביקס (Tuvix). בסופו של דבר, השניים הושבו לצורותיהן הנפרדות. לאחר חוויה זו, לטובוק עדיין היו בעיות עם ניליקס, אשר רבות מהן הועלו שוב בפרק "Riddles". בסופו של דבר, השניים הפכו לחברים.

בתחילתו של הפרק "Revulsion" מעונה 4, בסביבות השנה 2374, טובוק מועלה בדרגה ללוטננט-קומנדר. לפני כן, ברוב העונה הראשונה פונים אליו בתואר "לוטננט" למרות שהוא עונד דרגות של לוטננט-קומנדר.

בפרק האחרון של הסדרה נחשף כי טובוק סובל ממחלה נוירולוגית ניוונית, שניתן להירפא ממנה על ידי ביצוע מיזוג מוחות עם קרוב-משפחה. בשנת 2377 הוא עדיין בריא מספיק על מנת למלא את תפקידיו. עם זאת, בשנותיו המאוחרות יותר, בציר זמן חלופי, המחלה לבסוף החריבה את דעתו של טובוק, מאחר שלא ניתן היה להשביו לרביע אלפא בזמן לריפוי. זה הותיר אותו מרותק לבית חולים פסיכיאטריים. עם זאת, על מנת להציל את טובוק (בין שאר), קפטן ג'יינוויי של העתיד משנה את ההיסטוריה, על ידי מציאת דרך להשיב את "וויאג'ר" וכל אנשי הצוות שלה אל רביע אלפא כבר בשנת 2378, זמן רב לפני שמחלתו של טובוק מחמירה.

יקום המראה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טובוק של יקום המראה מופיע בפרק "Through the Looking Glass", עונה 3 של "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9", כחבר במרד הארצנים בהנהגתו של בנג'מין סיסקו. זוהי הדמות היחידה מ-"מסע בין כוכבים: וויאג'ר" אשר המקבילה לה מיקום המראה נראית על המסך.

לאחר "מסע בין כוכבים: וויאג'ר"[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסדרת הרומנים "טיטאן", שאינם בקאנון הרשמי של "מסע בין כוכבים", טובוק מצטרף אל קפטן ויליאם רייקר על סיפון ה-"טיטאן" כקצין טקטי, לאחר שעזב את "וויאג'ר". ט'פל, אשתו, מצטרפת אליו.

אישיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהיותו וולקני מלא, לטובוק יש אישיות מורכבת, עם סכסוך פנימי. למרות שהוא עובר את תהליך הקולינהר[2], יש כמות נכבדה של ראיות לכך שאין לו שליטה רגשית מוחלטת, והוא מרגיש מרירות כלפי מורשתו הוולקנית. הוא גם נראה מפגין לעיתים רגעים רוגז, כעס (מופנה בעיקר כלפי ניליקס, שאישיותו החברותית לעיתים קרובות מתנגשת עם הסטואיות הוולקנית של טובוק), ספק עצמי ואפילו סרקזם.

למרות קונפליקט פנימי זה, טובוק הראה, בהזדמנויות רבות, שביכולתו להפגין גם אצילות ואלטרואיזם.

מערכות יחסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ט'פל היא אשתו של טובוק. הם נישאו בשנת 2304. יש להם שלושה בנים ובת אחת בשם אזיל. ט'פל נראתה בפרקים "Persistence of Vision" ו-"Bliss", בשתי הפעמים במהלך הזיות של טובוק. גרסה הולוגרפית של ט'פל נראתה בפרק "Body and Soul". את הדמות מגלמת השחקנית מרווה היקס.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ הפרק "Flashback", "מסע בין כוכבים: וויאג'ר"
  2. ^ 1 2 טקס וולקני להיטהרות משרידי רגשות.