רג'ינלד בארקלי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רג'ינלד בארקלי
לוטננט רג'ינלד בארקלי; מתוך "מסע בין כוכבים: הדור הבא", 1990.
לוטננט רג'ינלד בארקלי; מתוך "מסע בין כוכבים: הדור הבא", 1990.
לוטננט רג'ינלד בארקלי; מתוך "מסע בין כוכבים: הדור הבא", 1990.
שם סרט "מסע בין כוכבים: המפגש"
תוכנית טלוויזיה "מסע בין כוכבים: הדור הבא"
"מסע בין כוכבים: וויאג'ר"
הופעה ראשונה הפרק "Hollow Pursuits", עונה 3 של "מסע בין כוכבים: הדור הבא", 1990.
הופעה אחרונה הפרק "Endgame", פרק סיום הסדרה של "מסע בין כוכבים: וויאג'ר", 2001.
מספר הופעות 5 פרקים של "מסע בין כוכבים: הדור הבא"
6 פרקים של "מסע בין כוכבים: וויאג'ר"
סרט קולנוע אחד
גילום הדמות דווייט שולץ
מידע
גזע אנושי
מין זכר
מקצוע מהנדס
שיוך צי הכוכבים
אזרחות פדרציית הכוכבים המאוחדת

לוטננט רג'ינלד אנדיקוט בארקלי השלישיאנגלית: Reginald Endicott Barclay III), בגילומו של דווייט שולץ, הוא דמות בדיונית ביקום הבדיוני של זיכיון "מסע בין כוכבים", המופיע כדמות חוזרת בסדרת הטלוויזיה "מסע בין כוכבים: הדור הבא". מאוחר יותר, בכמה מהעונות האחרונות של "מסע בין כוכבים: וויאג'ר", הוא הופיע כדמות אורחת, שם הוא ממלא תפקיד חיוני בהקמתו של קשר קבוע עם ספינת החלל האבודה.

סקירה כללית[עריכת קוד מקור | עריכה]

שרה היילי, פרופסור באוניברסיטת רוצ'סטר, יצרה את דמותו של רג'ינלד בארקלי בתסריט שכתבה לסדרה "מסע בין כוכבים: הדור הבא", לפרק "Hollow Pursuits". לדברי היילי, בארקלי הוא התיאור הסאטירי של מעריצי "מסע בין כוכבים", האובססיביים עם דמויות בדיוניות.[1] יש לו מאפיינים רבים הקשורים לסטריאוטיפים שליליים רבים של חנונים. בעודו בעל מיומנויות טכניות ברמה גבוהה מאוד והתלהבות כנה, בארקלי נראה בדרך כלל כמוכה-חרדה, נבוך (בנוכחות מספר רב של אנשים) ומודע מדי לעצמו, בדרכים שעשויות להעיד על תסמונת אספרגר, הפרעת אישיות נמנעת וחרדה חברתית. יש לו עניין אובססיבי בפנטזיה, שנראה שמשמשת אותו לצורך בריחה מאינטראקציה אישית. החרדות של ברקלי נוטות להפוך לפחדים ספציפיים (כמו פחד מלהיות משוגר) והיפוכונדריה. ההתגברות על פחדיו וההימנעות החברתית שלו הפכו למרכזן של עלילות שנפרשות על פני עונות רבות, ובמספר מסדרות "מסע בין כוכבים" השונות.

מסע בין כוכבים: הדור הבא[עריכת קוד מקור | עריכה]

בארקלי היה דמות מזדמנת ב-"מסע בין כוכבים: הדור הבא", כמהנדס, אשר לעיתים קרובות שימש כאתנחתא קומית. התמכרותו להולוגרמות נראתה לראשונה בפרק "Hollow Pursuits", שבו הוא יוצר מראית עין של קציני גשר הפיקוד של האנטרפרייז, שהם עכשיו לגמרי קשובים לכל גחמה של ברקלי. תוך שהם מתנהגים באופן שונה לחלוטין מהתנהגותם של "עמיתיהם" (הדמויות ה"אמיתיות" שעל פיהן נוצרו ההולוגרמות), הם שימוש כדי לחזק את ההערכה העצמית של בארקלי. עם עידוד מהמהנדס הראשי ג'ורדי לה פורג', ברקלי גואל את עצמו ועוזר לחשוף את הסיבה לכשל קריטי רב מערכתי על האנטרפרייז בזמן כדי למנוע את ההרס של הספינה.

בפרק "The Nth Degree", גזע עתיק ממרכז גלקסיית שביל החלב, הסית'ריאנים, משתלט על מוחו של ברקלי, ומגדיל את האינטליגנציה שלו בקצב מהיר. תחת השפעה זו, ברקלי תופס פיקוד על האנטרפרייז-D ומביא את הספינה לעימות עם הסית'ריאנים, אשר מסבירים לפיקארד שהם בסך הכל רוצים חילופי מידע עם הפדרציה. לאחר חילופי הדברים, הסית'ריאנים מחזירים את האנטרפרייז לחלל הפדרציה, משאירים את ברקלי עם הזיכרון שלו אודות האינטראקציה ויכולות משופרות במשחק השחמט. בפרק זה אף רואים את ברקלי מנסה את מזלו במשחק, כשהוא מבצע את התפקיד הראשי בהפקתה של ד"ר קראשר של "סיראנו דה ברז'ראק". בעוד שהביצועים שלו בתחילה לא היו טובים, לאחר השיפורים שעברו על מוחו - הביצועים המשופרים שלו השאירו את הצופים מרותקים, והרשימו מאוד את ד"ר קראשר.

בפרק "Realm of Fear", ברקלי מתמודד עם הפוביה שלו מטרנספורטרים, כאשר הוא משובץ לצוות חוליית נחיתה שנדרשת להשתמש בהם. למרות שהוא מסוגל להרשות לעצמו להיות משוגר, הוא מאמין שהוא רואה יצורים גדולים דמויי-תולעת במהלך תהליך השיגור. כאשר לא נמצאת כל עדות לבעיה, ברקלי מאמין שהוא משתגע. עם זאת, מאוחר יותר הוא מגלה כי אלו הם למעשה ניצולי אדם הלכודים בתוך אלומת טרנספורטר. בעזרתו של ברקלי, האנשים האלה מחולצים בהצלחה.

בפרק "Ship in a Bottle", ברקלי, שלא במתכוון, משיב לחיים הולוגרמת-סימולציה בעלת תודעה של אויבו המושבע של שרלוק הולמס, פרופסור ג'יימס מוריארטי (אשר הופיע בעבר, בפרק "Elementary, Dear Data") בעת ביצוע עבודת תחזוקה להולודק. כתוצאה מכך, פיקארד, דאטה ובארקלי נלכדו בתוך סימולציה של האנטרפרייז שנוצרה על ידי מוריארטי, אשר באמצעות מניפולציות מאלץ אותם לחקור ולמצוא דרך בה יוכלו הולו-סימולציות להפוך ל"אמיתיות" מחוץ להולודק. כאשר התחבולה מתגלה, מוריארטי מולך שולל ונכנס אל תוך סימולציה בתוך הסימולציה, ומאוחסן במחשב שבו הוא ממשיך להתקיים, תחת המחשבה שהצליח להשתחרר מההולודק.

בפרק "Genesis", לתאי ה-T של ברקלי יש תגובה מוזרה לטיפול רפואי שהוא מקבל, שגורמת ליצירת וירוס אווירי אשר גורם לברקלי לעבור תהליך ההפוך לאבולוציה, שגורם לגופו להשתנות לזה של צורה קדומה של עכביש, כאשר הקורבנות האחרים של המחלה חוזרים אף הם, לצורות אבולוציוניות קדומות שונות שלהם, לאחר שמספר רק של אינטרונים רדומים בגופו הפכו לפעילים בטעות. עם ההתאוששות, המחלה נקראת על שמו, שכן הוא היה ראשון שנדבק בה: תסמונת ברקלי.

מסע בין כוכבים: המפגש[עריכת קוד מקור | עריכה]

לוטננט רג'ינלד בארקלי ; מתוך "מסע בין כוכבים: המפגש", 1996.

במהלך האירועים המתוארים בסרט הקולנוע "מסע בין כוכבים: המפגש", ברקלי נותר תחת פיקודו של קפטן פיקארד לאחר חורבנה של האנטרפרייז-D בסופו של הסרט הקודם. כאשר האנטרפרייז-E נוסעת אחורה בזמן אל 2063, סגן ברקלי מגשים את אחד מחלומותיו: ללחוץ את ידו ולשוחח עם זפרם קוקרן.

מסע בין כוכבים: וויאג'ר[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברקלי מופיע כדמות אורחת ב-"מסע בין כוכבים: וויאג'ר". ההופעה הראשונה שלו היא בעונה 2 פרק 3, "Projections", אם כי זה כדמות הולוגרפית. בפרק זה, נטען כי ברקלי עבד עם ד"ר לואיס צימרמן על פיתוח תוכנית הרופא EMH, למרות שהופעתו של ברקלי היא תוצאה של התמוטטות הולוגרפית, ייתכן כי מידע זה שגוי.

במהלך עבודתו הפרויקט "Pathfinder" של צי הכוכבים, ברקלי הופך אובססיבי בנוגע לצוות האבוד של ספינת החלל וויאג'ר, התקוע ברביע דלתא מזה למעלה מחמש שנים. הוא שוב יוצר סימולקרה על ההולודק, הפעם של אנשי הצוות של וויאג'ר, אך על סמך העובדות העומדות לרשותו בלבד, אודות האישיויות האמיתיות שלהם. בעזרתן של הולוגרמות אלו, ושל דיאנה טרוי - שאיתה הוא פיתח ידידות קרובה - הוא ממציא שיטה להשתמש במיקרו-חור תולעת על מנת ליצור תקשורת דו-כיוונית עם וויאג'ר. בתחילה, נדחית הצעתו של ברקלי, אך הוא מפר את הפקודות הניתנות לו, פורץ אל תוך המעבדה ומצליח ליצור קשר. בתקרית זו, ברקלי מתמודד עם נסיגה בהתמודדות שלו עם התמכרותו להולודק; כפי שהוא מגלה לדיאנה, הוא איבד את "משפחתו" לאחר שעזב את האנטרפרייז, ולא ידע איך להתמודד אלא עם אנשים מזויפים.

בעקבות עבודתו של ברקלי על פרויקט Pathfinder הוא קודם לדרגת לוטננט מלא (בעבר הוא היה בדרגת לוטננט זוטר בלבד). במהלך תקופה זו, הולוגרמה שלו נשלחה לוויאג'ר, כדי לעזור להם למצוא את הדרך הביתה, אבל ההולוגרמה שונתה על ידי פרנגי שמנסה לרכוש את הננו-גשושיות של שבע מתשע. ברקלי וטרוי מצליחים להבין מה קורה, וברקלי הצליח להונות את הפרנגי מלנטוש את התוכנית שלהם על ידי התחזות להולוגרמה שטוענת כי וויאג'ר חמושה בכבדות יותר מאשר הפרנגי.

בעתיד אלטרנטיבי, המוצג בפרק סיום הסדרה של "מסע בין כוכבים: וויאג'ר" - "Endgame", נראה בארקלי המבוגר מלמד באקדמיה של צי הכוכבים, והוא בדרגת קומנדר. באותו הזמן, בארקלי כבר הספיק להתגבר על הרגליו האישיותיים השליליים, והוא הרבה יותר בטוח בעצמו.

בתרבות הפופולרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסרט הקולנוע משנת 2010 "צוות לעניין" קיימת התייחסות אל רג'ינלד ברקלי כחבר צוות שחקנים בדיוני של סרט מזויף, שנוצר על ידי הצוות, כחלק מאחת מהתוכניות שלהם. זוהי בדיחה פנימית המיועדת אל דווייט שולץ, ששיחק את דמותו של "מרדוק" בסדרת הטלוויזיה המקורית "צוות לעניין", ועשה הופעת אורח בסצנה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Joyrich, Lynne (Winter 1996). "Feminist Enterprise? "Star Trek: The Next Generation" and the Occupation of Femininity". Cinema Journal. 35 (2): 61–84. doi:10.2307/1225756. JSTOR 1225756.