אברהם פלדר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אברהם פלדר
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 30 ביולי 1947 (בן 76)
מולדובהמולדובה בלץ, מולדובה
מוקד פעילות ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
עיסוק חצוצרן
סוגה ביג בנד, ג'אז, דיקסילנד ג'אז, זמר עברי
כלי נגינה חצוצרה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
להקת ישראדיקסי בהופעה בחוף הרצליה. מימין לשמאל: אמיר דוד - תופים, שי בוקסבאום - טוּבָּה, אברהם פלדר - חצוצרה, ז'אק סאני - שירה ובקבופון סופרן, מרטון קם - סקסופון, אהרוני בנארי - בנג'ו, יוסי רגב - טרומבון

אברהם פלדר (נולד ב־30 ביולי 1947) הוא חצוצרן, מחשובי נגני הג'אז בארץ, המכונה "אגשקין".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אברהם פלדר נולד בבלץ, מולדובה וגדל בצ'רנוביץ. סבו היה כנר ואברהם פלדר החל לנגן באקורדיון כשהיה בן 7. בגיל 11 הלך למרכז מוזיקה לילדים והחל לנגן בחצוצרה בתזמורת הנוער. ב־1965 החל ללמוד מתמטיקה באוניברסיטת צ'רנוביץ והיה חצוצרן ראשי בביג בנד של האוניברסיטה, שבה למד מתמטיקה.

החל מ־1966 היה חצוצרן ראשי בביג בנד של מולדובה. התזמורת הרבתה להופיע ברחבי ברית המועצות. ב־1969 התגייס לצבא ושירת בהרי אורל. ב־1971, אחרי שהשתחרר מהצבא, הקים את "אקספרס", הרכב של נגנים צעירים. הלהקה זכתה במקום השני בתחרות ארצית לכישרונות צעירים.

שלוש שנים אחרי שהוריו עלו לארץ, ב־1976 עלה לארץ עם אשתו ובנותיו ותחילה התגוררו בפרדס חנה. במהרה השתלב בתעשיית המוזיקה המקומית, בהקלטות של אלבומים ובהופעות בפסטיבלים ברחבי הארץ, כולל באילת ובפסטיבל הכליזמרים בצפת. הוא ניגן את פתיח החצוצרה בשיר "הפרח בגני" של זוהר ארגוב.

ניגן בהרכבים שמנגנים ביג בנד ודיקסילנד ג'אז. השתתף בהקלטות של אלבומים ושירים רבים, כולל "קצת לקחת חזרה" של אריק איינשטיין, "צמר גפן מתוק (אלבום)" של שלמה גרוניך, "נתיב ייסורי" של ישי לוי, "מסגרות" של דני רובס, "מנגינת הנדודים" של מאיר בנאי, "לעשות מה שבא לי" ו"כמו סינדרלה" של שרית חדד, "משינה 2" של משינה, "מדפים" של בית הבובות, "שלום לאמונות" של מירי מסיקה, "40:06" של גידי גוב, "הסתכלי אלי" של אייל גולן, "בגלגול הזה" של שלום חנוך. בתיאטרון ניגן ב"המתלבט" של חנוך לוין. ב־1980 החל גם ללמד נגינה לדור חדש של חצוצרנים. בין השאר הוא מלמד במכללה למוזיקה ביפו.

פלדר נישא לוולנטינה ב־1969 ולשניים שתי בנות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אברהם פלדר בוויקישיתוף