צמר גפן מתוק (אלבום)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
צמר גפן מתוק
אלבום אולפן מאת שלמה גרוניך
יצא לאור יוני 1982
מקום הקלטה אולפני טריטון
סוגה רוק, רוק מתקדם
שפה עברית
אורך 44:45
חברת תקליטים הד ארצי
הפקה מתי כספי
כרונולוגיית אלבומים של שלמה גרוניך
אלף נשיקות קטנות
(1981)
צמר גפן מתוק
(1982)
אלבום משפחתי (עם שם טוב לוי)
(1983)

צמר גפן מתוק הוא אלבום הסולו השני של המוזיקאי הישראלי שלמה גרוניך, אשר יצא בשנת 1982. האלבום הוקלט באולפני טריטון והופק על ידי מתי כספי.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

בין האלבום הזה לאלבום האולפן הקודם של גרוניך, "למה לא סיפרת לי!?" עברו 11 שנים, בהן עסק גרוניך בפרויקטים שונים, דוגמת שיתוף הפעולה עם מתי כספי במאחורי הצלילים, הפקת פסקול לסרט "אלף נשיקות קטנות" של מירה רקנאטי, הלהקה קצת אחרת ועוד. במהלך תקופה זו הוא גם התגורר מחוץ לישראל במשך כ-5 שנים.

מילות השירים באלבום נכתבו על ידי אשתו של גרוניך, נירית ירון, למעט "לונה פארק" שנכתב על ידי גרוניך כפרפרזה על "אבא'לה בוא ללונה פארק" של הזמר ישראל יצחקי, ו"שומקום", אותו כתבו ירון וגרוניך ביחד.

גרוניך הלחין את כל השירים באלבום, שר וניגן בכלי מקלדת שונים. עוד ניגנו באלבום אלון נדל בבס, מורדי פרבר בגיטרה וסיטאר בשיר "עוד לא עצרתי" (הפעם היחידה בחייו בה ניגן פרבר בכלי[1]), פטר ורטהיימר בכלי נשיפה ומאיר ישראל בתופים.

"צמר גפן מתוק" מהווה ניסיון לכלול באלבום אחד את כל מגוון ההשפעות והסגנונות המוזיקליים שאפיינו את גרוניך באותה תקופה. האלבום מכיל שירי רוק מתקדם המושפעים מסגנון הג'אז-פיוז'ן, הטנגו והמוזיקה הקלאסית. גרוניך סיפר שהיו הבדלי גישה בינו לבין כספי בעיקר בנוגע לשירתו של גרוניך: "מתי הלך נגד מה שטבעי לי – להביא את התחושות האלה לרגע שבו אני עומד עם אוזניות באולפן. לפי מתי הטייפ לא משקף התרגשות, אלא קול טוב, נוכחות ונקיון".[2]

רשימת רצועות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מילות השירים נכתבו על ידי נירית ירון (למעט היכן שמצוין אחרת), המוזיקה לשירים הולחנה על ידי שלמה גרוניך (למעט היכן שמצוין אחרת).

מס' שםמילים משך
1. אחיזת עיניים   3:02
2. איש קש   4:41
3. אישה קשה   3:42
4. עכשיו זה שנינו   2:34
5. עוד לא עצרתי   5:38
6. ישראל   2:46
7. נואיבה   4:54
8. הפרי אותי   4:16
9. מדגם   3:51
10. שומקום שלמה גרוניך ונירית ירון 3:36
11. לונה פארק שלמה גרוניך 5:45
משך כולל:
44:45

קרדיטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]