משינה 2

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
משינה 2
אלבום אולפן מאת משינה
יצא לאור 6 יוני 1987
הוקלט 1987
סוגה פופ רוקסקאגל חדש
שפה עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך 49:05
חברת תקליטים סי בי אס ישראל
הפקה משינה
כרונולוגיית אלבומים של משינה
משינה
(1985)
משינה 2
(1987)
משינה 3
(1988)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

משינה 2 הוא אלבומה השני של להקת הפופ רוק הישראלית משינה (הגם ששמו הרשמי הוא פשוט "משינה"), שיצא ביוני 1987 על ידי חברת התקליטים CBS.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

האלבום יצא כשנה וחצי לאחר אלבומה הראשון של "משינה". בסיבוב ההופעות שליווה את האלבום הראשון הצטרף ללהקה הקלידן אבנר חודורוב כנגן שכיר. בעקבות שילובו בהופעות הפך חודורוב החל מאלבומה השני של "משינה" לחבר מן המניין בלהקה[1]. לחברי הלהקה לא היו שירים מוכנים לאחר האלבום הראשון, ולכן החליטו ליצור שירים ביחד[1]. בהתאם, קרדיט ההלחנה בכל שירי האלבום ניתן לכל חברי הלהקה, וזאת על אף שחלק מהשירים נכתבו על ידי יוצר אחד בלבד, כמו "אנחנו שניים" או "שלח לי מלאך"[1].

באלבום השתתפו מספר נגנים אורחים, ובהם דוד חודורוב, אביו של אבנר, שניגן בכינור ויובל מסנר שניגן בצ'לו. אברהם פלדר ויוסי רגב ניגנו בכלי נשיפה בארבעה משירי האלבום.

האלבום יצא ביוני 1987, ללא סינגלים מקדימים לתחנות הרדיו, וזאת מתוך הרגשה של חברי הלהקה כי מדובר ביצירה שלמה שלא ניתן לפרק[1]. החלטה זו הביאה להתעלמות האלבום מצד תחנות הרדיו, שלא השמיעו את שיריו כלל[1]. האלבום לא הצליח במכירות, ובחודשים הראשונים לאחר הפצתו נמכרו ממנו כ-5,000 עותקים[1], מספר מועט לעומת אלבומה הראשון של הלהקה. רק לאחר שהתברר הכישלון החליטו חברי הלהקה להוציא שירים כסינגלים, שמהם הצליח בעיקר השיר "שלח לי מלאך". סינגל נוסף שיצא היה "מדברים עלייך", ושיר מצליח נוסף מהאלבום היה "אנחנו שניים".

את עטיפת האלבום, כמו את זו של אלבום הבכורה של הלהקה, צילם ברי פרידלנדר ועיצב אמי רובינגר. בגרסת התקליטור של האלבום, שיצאה ב-1991, נכללו שתי רצועות בונוס, "למטה נרד" וגרסה נוספת לשיר "הנסיכה".

עד 1995 נמכר האלבום בכ-18,000 עותקים[2].

שירי האלבום[עריכת קוד מקור | עריכה]

כל הלחנים והעיבודים מאת חברי "משינה". שמות הכותבים בסוגריים.

  1. מעבר להרי העמלק (שלומי ברכה)
    השיר נכתב במקור באנגלית, ונקרא "The telephone is ringing on"[1].
  2. שלח לי מלאך (יובל בנאי)
    השיר יצא כסינגל והיה לאחד השירים המצליחים ביותר מהאלבום. הוא דורג במקום השמיני במצעד הפזמונים העברי השנתי של רשת ג' לשנת תשמ"ז. אף על פי שקרדיט ההלחנה ניתן לכל חברי הלהקה, את השיר הלחין ברכה לבדו. בשנת 2012, ההרכב הישראלי אינפקטד מאשרום הוציא גרסה באנגלית לשיר בשם "Send Me an Angel", שנכללה באלבומם, Army of Mushrooms.
  3. אנחנו שניים (יובל בנאי)
    בנאי כתב את השיר עוד בתקופת פעילותה המקורית של "משינה", לפני יציאת אלבומה הראשון. הן "משינה" והן להקת "שלום הציבור" שבה היה חבר דחו את השיר מכיוון שהיה רומנטי מדי, ולא התאים לסגנונן[3]. בנאי התכוון להקליט את השיר בעצמו, אך זנח את העבודה עליו עקב חזרתה של "משינה" לפעילות ב-1985[3]. השיר היה מועמד להכללה באלבום הבכורה של "משינה", אך נופה ממנו עקב חוסר התאמה, ונכלל לבסוף באלבום השני של הלהקה[4].
    השיר מסתיים בסולו סקסופון ארוך בנגינתו של אבנר חודורוב. בעת הקלטת השיר חיפש חודורוב באולפני ההקלטות חדר מתאים לנגינה מבחינת האקוסטיקה, ולבסוף הקליט את השיר על גג הבניין[1]. בדומה ל"שלח לי מלאך", גם קרדיט הלחן של "אנחנו שניים" ניתן לכל חברי הלהקה, בעוד בנאי הלחין את השיר לבדו.
  4. הכל עוד אפשרי (יובל בנאי ומייקל בנסון)
    זהו אחד משיריה היחידים של הלהקה שבהם השתתף הבסיסט מייקל בנסון בכתיבה, וכן אחד השירים היחידים שבהם שימש כסולן. הלהקה ביצעה את השיר כבר בסיבוב ההופעות שליווה את אלבומה הראשון, אך אז הוא נקרא "שיר העיתונים" ועיבודו היה מהיר יותר[5]. בשיר מתארח בנגינת כינור דוד חודורוב, אביו של אבנר. כמו כן משתתפת בשיר מקהלת ילדות.
  5. הוי סלסלאת (שלומי ברכה)
  6. מדברים עלייך (שלומי ברכה ויובל בנאי)
  7. הנסיכה (שלומי ברכה)
  8. שט אלייך (יובל בנאי)
  9. למטה נרד (בונוס בגרסת הדיסק) (איגי דיין ויובל בנאי)
  10. הנסיכה (בונוס בגרסת הדיסק) (שלומי ברכה)

המשתתפים באלבום[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 4 5 6 7 8 דרור נחום (עורך), עסקי הרוקנ'רול, פרק 4: 1987 - האם המציאות עשתה תכסיס, זברה תקליטים, 2010
  2. ^ משה זונדר, "70 דברים שלא ידעתם על משינה", 12 במאי 1995, סופשבוע (מעריב) (קישורים)
  3. ^ 1 2 דרור נחום (עורך), עסקי הרוקנ'רול, פרק 1: 1983-1984 - התותח מצלצל פעמיים, זברה תקליטים, 2010
  4. ^ דרור נחום (עורך), עסקי הרוקנ'רול, פרק 2: 1985 - הכל קרה כל כך מהר, זברה תקליטים, 2010
  5. ^ דרור נחום (עורך), עסקי הרוקנ'רול, פרק 3: 1986 - פתאום הטלפון צילצל, זברה תקליטים, 2010