אגם מודק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אגן אגם טולי של ימינו

אגם מודקאנגלית: Lake Modoc) הוא אגם לשעבר בקליפורניה ובאורגון, במיקומם של אגם קלאמת העליון, אגם קלאמת התחתון ואגם טולי של ימינו. הוא היה קיים בתקופת הפליוקן והפליסטוקן, היווצרותו הושפעה כנראה מגעשיות והעתקים. קרקעית האגם לשעבר סיפקה משאבים רבים עבור בני האדם הקדומים, וכיום היא משמשת לחקלאות.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

כבר למעלה ממאה שנה ידוע שאגמים גדולים היו קיימים בעבר במערב ארצות הברית, בעיקר אגם להונטן (אנ') בנבדה ואגם בונוויל (אנ') ביוטה. אגמים כאלה נוצרו גם במזרח אורגון, שם אגם מלהיור (אנ') ואגם גוס (אנ') של ימינו הם שרידים של אגמים לשעבר. אגם מודק נקרא כך על ידי סמואל נ. דיקן (Samuel N. Dicken), פרופסור לגאוגרפיה באוניברסיטת אורגון. אזור אגם מודק תואר לראשונה בתחילת ובאמצע המאה ה-19.[1]

האגם[עריכת קוד מקור | עריכה]

אגם מודק היה אגם סגור שהתקיים בתקופת הפליסטוקן באגנים שנוצרו על ידי העתקים וגעשיות. הוא השתרע באורך של 120 קילומטרים מדרום לאגם טולי בקליפורניה ועד ליד פורט קלאמת (אנ') באורגון של ימינו. מפלס פני האגם הגיע לגובה של כ-1,292 מטר מעל גובה פני הים והוא השתרע על שטח של כ-2,839 קילומטרים כשצורתו אסימטרית מאוד. כמה איים נוצרו באגם, כמו גבעות קלאמת, גבעת מילר (Miller Hill) של ימינו קרוב לקלאמת פולס וגבעת טורקי (Turkey Hill) קרוב למלין (אנ'). קו החוף של אגם מודק נראה היטב קרוב לאגם טולי.

הידרולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שלא כמו אגמים סגורים אחרים, הייתה זרימה קבועה של נגר עילי לאגם מודק, בשל קרבתו להרים מכוסי שלג וקרחונים של רכס קסקייד. אגן הניקוז שלו השתרע על פני מחוזות מודק וסיסקיו של ימינו (שניהם בקליפורניה), ומחוזות ג'קסון, קלאמת ולייק (כולם באורגון), כולל הנהרות ויליאמסון, ספראג ולוסט. אפר, פומיס ואפר געשי מרכס הקסקייד מילאו את האגם.

היה גם מוצא לאגם מודק, תחילה דרומה לפני שקילוח לבה חסם אותו, אם כי החלחול נמשך משם עד היום. נכון לעכשיו, הנהר קלאמת מנקז את האזור. בהתחשב בכך שהאגן כיום אינו יכול להכיל אגם בגודל של אגם מודק, סביר להניח שהיווצרותו ומותו הושפעו מקיומם של יציאות נוספות.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אגם מודק נוצר כנראה על ידי תהליכים גאולוגיים כמו העתקים או על ידי הר הגעש מדיסין לייק (אנ') החוסם מוצא לשעבר המתנקז דרומה. נראה שהאגם היה קיים בתקופת הפליסטוקן והפליוקן המאוחר,[2] כאשר כמה משקעים של האגם מוערכים כבני 3 מיליון שנים לפחות. במהלך שלב איזוטופ חמצן ימי 4 (אנ') היה אגם מודק עמוק וקר.[3]

מפלס המים החל לרדת עם סיום הפליסטוקן, ככל שהאקלים נעשה צחיח יותר והמוצא לנהר קלאמת נמוך יותר. קרקעית האגם לשעבר כמעט מפולסת, וקו החוף כמעט ואינו מפותל. כיום נותרו מאגם מודוק אגם טולי, אגם קלאמת העליון ואגם קלאמת התחתון ; אגם קלאמת העליון הוא האגם הגדול ביותר כיום באורגון לפי שטח פנים.

קרקעית האגם המתייבש כללה קרקעות עמוקות ושפע צמחייה, מים וחיות בר; לפיכך היא אוכלסה במהירות על ידי בני אדם שהיגרו לשם לפני למעלה מ-3,000 שנה. קרקעית האגם לשעבר משמשת כיום כאדמות חקלאות, וחקלאות היא השימוש האנושי הנפוץ ביותר בקרקע באזור. חלק מקו החוף הדרומי כוסה בקילוחי לבה, ותהליכים גאולוגיים נמשכו אל תוך ההולוקן. קילוחי הלבה של הר הזכוכית (Glass Mountain) הם מלפני כ-1,000 שנים, וכמה מקילוחי הלבה של ההולוקן עברו תהליכי שבירה.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ [https://www.oregongeology.org/pubs/OG/OGv42n11.pdf Samuel N. Dicken, Pluvial Lake Modoc, Klamath County, Oregon, and Modoc and Siskiyou Counties, California]
  2. ^ Lavine, Alexis; Aalto, K. R. (15 במאי 2002). "Morphology of a crater-filling lava lake margin, The Peninsula tuff cone, Tule Lake National Wildlife Refuge, California: implications for formation of peperite textures". Journal of Volcanology and Geothermal Research. 114 (1): 149. doi:10.1016/S0377-0273(01)00285-2. ISSN 0377-0273. {{cite journal}}: (עזרה)
  3. ^ Reheis, Marith C.; Adams, Kenneth D.; Oviatt, Charles G.; Bacon, Steven N. (באוגוסט 2014). "Pluvial lakes in the Great Basin of the western United States—a view from the outcrop". Quaternary Science Reviews. 97: 46. doi:10.1016/j.quascirev.2014.04.012. {{cite journal}}: (עזרה)