אולימפיה (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אולימפיה
Olympia
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על אולימפיאדת ברלין עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי לני ריפנשטאהל
הופק בידי לני ריפנשטאהל
תסריט לני ריפנשטאהל
עריכה לני ריפנשטאהל עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים אדולף היטלר
לני ריפנשטאהל
הרמן גרינג
רודולף הס
וילהלם פריק
ריי מסטנברוק
לוץ לונג
ספירידון לואיס
ג'סי אוונס
Josef Klein עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה הרברט וינדט עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום פאול הולצקי, אלברט אוסקר שטמן, אריך ניטשמן, קורט ניוברט, אוטו לנטשנר, ארנסט זורגה, וילי זיילקה, קרולי פוס, היינץ פון יבורסקי, אנדור פון ברזי, הוגו פון קבצינסקי, גוסטב לנטשנר, קרל יונגהאנס, ולטר פרנץ, האנס הרטל, וילפריד בסה, ספ קטרר, האנס קרל גוטשק, ויילי האמיסטר, ריכרד גרושופ, אלברט הוכט, ולטר האגה, אלכסנדר פון לוגוריו עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה גרמניה הנאצית
הקרנת בכורה 20 באפריל 1938
משך הקרנה

126 דקות (חלק ראשון)

100 דקות (חלק שני)
שפת הסרט גרמנית
סוגה סרט תיעודי, סרט תעמולה עריכת הנתון בוויקינתונים
ערך, tt0030522/ דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אולימפיה (גרמנית: Olympia) הוא סרט תיעודי גרמני משנת 1938, בבימויה והפקתה של לני ריפנשטאהל, המתעד את אולימפיאדת ברלין שנערכה בשנת 1936.

"אולימפיה", אשר יצא לאקרנים בשני חלקים, הוא הסרט הרשמי הראשון אי פעם שתיעד את המשחקים האולימפיים ונחשב לפורץ דרך בתחומו, בכל הקשור לזוויות הצילום, השימוש בצילומי תקריב, בהילוכים איטיים ובטכניקות מתקדמות נוספות. הסרט זכה לשבחים ונבחר לאחד מ-100 הסרטים הטובים ביותר לפי סקר של מגזין "טיים",[1] אך נחשב לשנוי במחלוקת בשל ההיבטים הפוליטיים שבו.

צילומי הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

צילומי הסרט ארכו מספר שבועות, בו לקחו חלק של 80 צלמים ועוזרים באתרי צילום שונים ברחבי ברלין. במסגרת העבודה על הסרט נעשה שימוש בצפלינים ובמגדלים על מנת שניתן יהיה לצלם מזוויות שונות.[2] חומרי הצילום העצומים הועברו ל-18 חדרי עריכה לשם עריכתם.

במהלך היצירה היו חלוקים ריפנשטאהל ויוזף וגבלס, שר התעמולה הנאצי, על אופיו של הסרט. ריפנשטאל התעקשה שהסרט יעסוק בפרשנות אמנותית של המשחקים ולא יצולם כיומן חדשות רגיל. על אף דרישתה זו, מעורבותו של גבלס ושל משרד התעמולה בראשותו בתהליך ההפקה הייתה רבה בהתחשב בעובדה כי הסרט מומן במלואו על ידי הממשלה הגרמנית.

יציאה לאקרנים והפצת הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר הקרנת הבכורה באפריל 1938, הופץ הסרט במספר שפות קריינות: גרמנית, צרפתית ואנגלית, ובשני חלקים, כאשר הגרסאות שונות מעט משפה לשפה. חלקו הראשון, שאורכו 126 דקות, נקרא "חגיגת העמים" וחלקו השני, שאורכו 100 דקות, נקרא "חגיגת היופי".

לאחר מלחמת העולם השנייה ולצורך אישור הצגתו של הסרט מחדש ב-1958, נדרשה ריפנשטאל לחתוך קטעים מהסרט. החלקים המצונזרים הציגו את המנצחים הגרמנים, את אדולף היטלר ונאצים נוספים, שנמנו על הממשלה הגרמנית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אולימפיה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ All-Time 100 MoviesTime, February 12, 2005 
  2. ^ Taylor Downing, Olympia (London: B.F.I., 1992), p. 138
ערך זה הוא קצרמר בנושא סרטים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.