אושיית רשת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף אושיות רשת)

אושיית רשת או משפיען הוא כינוי לאדם שצבר עוקבים רבים ופופולריות ברשתות החברתיות המקוונות או באתרים ייעודיים שלו, ויש לו השפעה ברשת האינטרנט אך גם מחוץ לה, בחברה ובקהילה בה הוא פועל.

השפעה ברשת[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפני עידן הרשתות החברתית היו נפוצים הבלוגים. בלוגרים ובלוגריות שכתבו על נושאים מגוונים כפוליטיקה, אופנה, מוזיקה ואפילו על חייהם האישיים, זכו לפופולריות לא מעטה. התופעה צברה תאוצה עם התפתחות הפופולריות של הרשתות החברתיות כמו פייסבוק, טוויטר, אינסטגרם, טיקטוק ועוד. אושיות רשת הן בעלות השפעה רבה בכל העולם, לעיתים הפופולריות הרבה היא כתוצאה מפרסום מוקדם של האושיה כעיתונאי, זמר או דוגמנית, אך יש והפופולריות נצברה משנינות ומקוריות ברשת בלבד. יש מוזיקאים שצברו את תחילת פרסומם כתוצאה מוויראליות ברשת דוגמת ג'סטין ביבר. יש גם "דוגמניות אינסטגרם" שעיקר פרסומן הוא מתמונות שהן מעלות לאינסטגרם, לעיתים הצלחתן לא פחותה מהדוגמניות המסורתיות, לדוגמה, נטע אלחמיסטר[1]. לעיתים כוכבי הרשת מפרסמים מותגים מסוימים תמורת תשלום, כפרסום סמוי. בארצות הברית נציבות הסחר הפדרלית מחייבת אושיות רשת לסמן פוסטים ממומנים[2].

שיווק משפיענים[עריכת קוד מקור | עריכה]

יוטיוברים בכנס וידקון 2014

למשפיענים ולמשפיעניות יש קהל עוקבים רחב ונאמן העוקב אחרי התוכן שהם מייצרים. מערכת יחסים זו מאפשרת יצירת רווח עבור המשפיען באמצעות שיווק ופרסום מוצרים, וגורמת לעוקב להרגיש "קרוב" באופן וירטואלי למשפיען אותו הוא מעריץ. מאחר שהעוקב מרגיש שהוא מכיר את המשפיען, עולה הסבירות שהעוקב יקבל את המלצותיו מאשר צפייה בפרסומת אקראית.[3] קיילי ג'נר התעשרה מתחום האיפור בעזרת המדיה החברתית.[4]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אושיית רשת בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מערכת ערב טוב עם גיא פינס, ‏לא סופרת את התעשייה: המספרים מאחורי נטע אלחמיסטר, באתר ‏מאקו‏, 16 בנובמבר 2017
  2. ^ עומר כביר, אושיות הרשת באינסטגרם: מי מממן אותן?, באתר כלכליסט, 15 ביוני 2017
  3. ^ אוני, אסף; ביין-לובוביץ', ענת (2020-12-26). "הכירו את סוכנות המשפיענים החדשה שמגיעה לתל אביב". Globes. נבדק ב-2021-12-12.
  4. ^ כמה כסף מרוויחים משפיענים באינסטגרם - וכמה משלמים על פוסט בודד, באתר PaKoes, ‏2020-08-26