אחוות הגולגולת והעצמות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אחוות הגולגולת והעצמות
Skull & Bones, Skull and Bones

סמל אחוות הגולגולת והעצמות
"הקבר", מקום הכינוס של האחווה בקמפוס אוניברסיטת ייל
"הקבר", מקום הכינוס של האחווה
בקמפוס אוניברסיטת ייל
תקופת הפעילות 1832–הווה (כ־192 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום ייסוד אוניברסיטת ייל
מייסדים ויליאם הנטינגטון ראסל, אלפונזו טאפט
סוג אגודת סתרים
מטה ראשי ניו הייבן, קונטיקט, ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית

אחוות הגולגולת והעצמותאנגלית: Skull and Bones) היא אחוות סטודנטים במבנה של אגודת סתרים, המתקיימת מאז 1832 באוניברסיטת ייל. בין החברים בה בשנות לימודיהם ניתן למצוא נשיאים, שופטים עליונים, קציני צבא וראשי תעשייה המהווים את עמוד השדרה הפוליטי, החברתי והכלכלי של ארצות הברית.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

האחווה הוקמה על ידי ויליאם הנטינגטון ראסל, שלמד בגרמניה בשנת 1831, הוא הושפע מהוגים גרמנים ובפרט ממאמרו של יוהאן גוטליב פיכטה "נאום אל העם הגרמני", בו טען שהצעירים צריכים לקחת את מושכות ההנהגה הכושלת (שהביאה ב-1806 את המפולת הצבאית מול צבאות נפוליאון בונפרטה). כמו כן הושפע ממנהגם של הסטודנטים הבוגרים באוניברסיטאות להתכנס באגודות סתרים, בעלות טקסים, סמלים ומטרות משותפות ותחושת אחווה בין החברים.

עם חזרתו של ראסל לייל הקים את אחוות הגולגולת והעצמות יחד עם אלפונזו טאפט, אביו של הנשיא ויליאם הווארד טאפט, שהיה גם הוא, בשעתו, חבר באחווה. הסיבה המיידית על רקעה התגבשה האחווה הייתה מחלוקת באשר לפרס אחוות ההצטיינות פי בטא קפא של אותה שנה, שתרמה לפרישת חברי סניף האחווה בייל שהקימו את "אחוות הגולגולת והעצמות".[1]

סממני הווי והתנהלות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שיטת קבלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בכל אביב (בדרך כלל בחודש אפריל) מתקיים בקמפוס "Tap Day", בו נבחרים לאחווה 15 תלמידי שנה שלישית, שהצטיינו כמנהיגים חברתיים, בעלי הישגים ומקובלים על חבריהם. משנת 1991 נבחרות גם נשים לאחווה, שהייתה עד אז לגברים בלבד. הנבחרים נקראים "Bonesmen" ("אנשי-עצמות") והם ממשיכים להיקרא כך גם לאחר שבגרו.

"הקבר"[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1856 הוקם היכל לאחווה לצורך כינוס החברים ועריכת טקסים סמליים, הנשמרים בסוד. החזית נבנתה בסגנון נאו קלאסי דמוי-מקדש מצרי-הלניסטי. המבנה הורחב ב-1903 וב-1911 נוספו לו בגבו מגדלים בסגנון נאו גותי.

322[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסמל האחווה, מתחת לגולגולת ולעצמות כתוב המספר 322. הסיבה אינה ידועה בוודאות. גרסה אחת טוענת שהכוונה היא לשנת הייסוד 32' (1832) ולאחווה גרמנית כלשהי. גרסה אחרת מקשרת את המספר לשנת מותו של דמוסתנס (לפני הספירה). ייתכן גם שמדובר בהפניה לספר בראשית פרק ג' (ג=3 בגימטריה) פסוק כ"ב (כ"ב=22 בגימטריה): "וַיֹּאמֶר יְהוָה אֱלֹהִים, הֵן הָאָדָם הָיָה כְּאַחַד מִמֶּנּוּ, לָדַעַת, טוֹב וָרָע; וְעַתָּה פֶּן-יִשְׁלַח יָדוֹ, וְלָקַח גַּם מֵעֵץ הַחַיִּים, וְאָכַל, וָחַי לְעֹלָם". הגולגולת בסמל האחווה מסמלת את החיים עצמם ואת סופיותם, סופיות שהייתה יכולה להיות נמנעת לו אדם וחווה היו בוחרים לאכול מעץ החיים במקום מעץ הדעת. המסתורין של החיים, ובפרט חיי הנצח, בא לידי ביטוי בעצמות שבסמל האחווה, המונחות בצורת איקס, כאשר איקס הוא סמל מקובל לשמירת סוד.

כינויים[עריכת קוד מקור | עריכה]

באופן מסורתי מקבלים החברים "כינויים מחתרתיים". למשל "בועז" הוא כינוי הניתן לקפטן פוטבול, "שטן גבוה" (Long Devil) הוא החבר הגבוה ביותר, כינויים נוספים הם "בעל", "אודין", ת'ור, מגוג, המלט, "הדוד רמוס" (כינוי גנאי לשחור במופע מינסטרל) וכדומה.

השפעה וחשיבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מהתבוננות ברשימת החברים בלבד ניתן ללמוד על העוצמה הגלומה בהשתייכות מגיל צעיר לקבוצה מעין זו. הקשרים הבלתי-אמצעיים הנוצרים באחווה בין מדינאים, אנשי תעשייה וצבא לדורותיהם מהווים רקמה מאחדת ויוצרים אליטה מובהקת.[2]

בין הבוגרים הבולטים של האחווה נמנים נשיאי ארצות הברית ויליאם הווארד טאפט, הנשיא ג'ורג' הרברט ווקר בוש (גם אביו, פרסקוט בוש, היה חבר באחווה) וג'ורג' ווקר בוש, מזכיר המדינה ג'ון קרי, המשורר ארצ'יבלד מקליש, אנשי התעשייה הנרי ג'ון היינץ; פרסי אייברי רוקפלר, מנכ"ל סטנדרד אויל וחברת הנשק רמינגטון; ראסל דוונפורט (Russell Davenport), סגן נשיא בית לחם סטיל ויוצר דירוג החברות של כתב העת Fortune; אלפרד גוון ואנדרבילט הראשון (Alfred Gwynne Vanderbilt I); "אבי ה-CIA" רוברט א. לווט ועוד.

בוגרי האחווה ממשיכים להיות חברים בארגון הבוגרים הנקרא "נאמנות ראסל" ("Russell Trust Association"). אגודת בוגרי האחווה מחזיקה באי פרטי בנהר סנט לורנס באפסטייט ניו יורק בשם "אי האיילות" (Deer Island).

בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2000 הופק הסרט "גולגולות" המגולל את סיפורה של אחווה הדומה מאוד במאפייניה ל"גולגולת ועצמות".

בשנת 2006 גילם מאט דיימון את דמותו של אדוארד וילסון, חבר אחווה וסוכן CIA בסרט שומר המדינה.

מונטגומרי ברנז, בעל תחנת הכוח הגרעינית בסדרה משפחת סימפסון, הוא בוגר-כביכול של האחווה.

בסדרה "ריברדיל" ג'גהאד מצטרף לאגודה לאחר התקבלותו לייל.

גם בסדרה בנות גילמור רורי מצטרפת אל החבר שלה שהוא למעשה מנהל האחווה בשם ״בריגדת החיים והמוות״ באותן שנים בייל.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Robbins, Alexandra. Secrets of the Tomb: Skull and Bones, the Ivy League, and the Hidden Paths of Power. Back Bay Books, 2003. ISBN 0-316-73561-2.
  • Sutton, Antony C. America's Secret Establishment: An Introduction to the Order of Skull & Bones. Walterville, OR: Trine Day, 2003. ISBN 0-9720207-0-5.
  • Tedford, Cody. Powerful Secrets. Hannover, 2008. ISBN 1-4241-9263-3.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]