איהור קוסטנקו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
איהור קוסטנקו בשנת 2013 ביום הולדתו ה-22

איהור איהורוביץ' קוסטנקו (31 בדצמבר 199120 בפברואר 2014) היה עיתונאי וויקיפד פעיל בוויקיפדיה האוקראינית שנהרג באירועי יברומאידאן.[1]

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

איהור נולד במחוז טרנופול באוקראינה. סבו וסבתו גידלו אותו מאחר שהוריו עבדו בעת ילדותו בסנקט פטרבורג. למד בבית ספר קתולי.

קוסטנקו סיים לימודי תואר ראשון בגאוגרפיה בשנת 2013 באוניברסיטת לבוב. עבודת הסמינריון שלו עסקה בשיפור התיירות במחוז שלו. הוא אף עבד ככתב באתר "ספורטאנליטקיה".

היה פעיל מאוד בוויקיפדיה האוקראינית, שם כתב תחת שם העט "Ig2000", תרם למיזם מעל 280 ערכים בתחום התעופה, כלכלה, כדורגל ובנושאים נוספים. הערך שכתב על המשחתת הסובייטית "נזאמוזניק" הפך לערך מומלץ.

מותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

קוסטנקו נסע ב-18 בפברואר לקייב כדי להשתתף במחאות אירועי יברומאידאן, התפרצות של מחאה פרו-מערבית שקמה לאחר שהממשלה סירבה לאשר את צירוף אוקראינה לגוש האירו. הוא הצטרף לחבריו מלבוב בהקמת מחסומים שיפרדו בין המפגינים לבין כוחות הביטחון. המחאה בין המפגינים לבין כוחות השיטור התפתחה לאלימה בשעות הערב של ה-19 בפברואר.

ביום שלמחרת, ה-20 בפברואר 2014, גופתו של קוסטנקו נמצאה ברחוב, במרחק מה ממרכז האומנות "ארמון אוקטובר". היו לו שברים ברגליים וכן סימני ירי בראשו ובחזהו.

ב-22 בפברואר, תהלוכה שמנתה כמה מאות אנשים, נשאה את ארונו של קוסטנקו מקייב ללבוב אל הלווייתו. יותר מ-500 אבלים הדליקו נר לזכרו בעיר הולדתו.[2]

מורשת[עריכת קוד מקור | עריכה]

כרזת מחאה ובו העתק של הערך על איהור קוסטנקו באוקראינית. בתחתית באדום רשום: "אף אחד לא שכח. אבל למה לעזאזל אף אחד לא נענש?

ב-21 בנובמבר 2014, יחד עם מפגינים אחרים שנהרגו באירועי המחאה, הוענק לקוסנטקו תואר "גיבור אוקראינה", התואר הלאומי הרם ביותר אותו יכול לקבל אזרח אוקראיני.

כמו כן, בשנת 2014 קוסטנקו הוכרז לאחר מותו כ"ויקיפד השנה". ג'ימי ויילס הכריז עליו כזוכה בכנס ויקימדיה שנערך באוגוסט בלונדון. הפרס הוענק לאחותו של קוסטנקו, אינה שקיבלה את הפרס חודש שלאחר מכן בקייב.

המגזין של משרד החינוך והמדעים של אוקראינה הכריז על קוסטנקו כ"סטודנט השנה". האודיטוריום באוניברסיטת לבוב נקרא "האודיטוריום לזכר איהור קוסטנקו" לכבודו. לוחית זיכרון הנושאת את שמו הוצבה בבית הספר התיכון בו למד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא איהור קוסטנקו בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ На Майдані загинув вікіпедист Ігор Костенко, Вікімедіа Україна, ‏2014-02-23 (באוקראינית) (ארכיון)
  2. ^ Lifestyle Blog: Ukrainian from the Heavenly Hundred becomes Wikipedian of the Year - Aug. 15, 2014, KyivPost, ‏2014-08-15