איוואן טולי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
איוואן טולי
Ivan Tolj
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 18 במרץ 1901
וליאצי, האימפריה האוסטרו-הונגרית עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה להורג יולי 1945 (בגיל 44)
וינקובצי, יוגוסלביה הדמוקרטית-פדרלית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה המדינה העצמאית של קרואטיה עריכת הנתון בוויקינתונים
השתייכות משטרת האוסטאשה
תקופת הפעילות 19411944 (כ־3 שנים)
תפקידים בשירות
מפקד משטרת סרייבו, מפקד משטרת וינקובצי
פעולות ומבצעים
מלחמת העולם השנייה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

איוואן טוליסרבו-קרואטית בכתב לטיני: Ivan Tolj, בסרבו-קרואטית בכתב קירילי: Иван Тољ; ‏18 במרץ 1901, וליאצי, האימפריה האוסטרו-הונגרית – יולי 1945, וינקובצי, יוגוסלביה הדמוקרטית-פדרלית) היה פושע מלחמה קרואטי, קצין במנגנון המשטרה של האוסטאשה, אשר פיקד על משטרת וינקובצי וסרייבו. הוא פיקד אישית על אקציות שהובילו לגירוש יהודי חבלי סרם, ומזרח סלבוניה ובכלל זה גירוש יהודי וינקובצי ויהודי סרייבו אל מחנות ההשמדה. ב-1945 נלכד על ידי הפרטיזנים של טיטו, נשפט והוצא להורג.

קורות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

טולי נולד בעיירה וליאצי השוכנת בדרום מערב הרצגובינה. באפריל 1941, לאחר הקמת המדינה העצמאית של קרואטיה מונה טולי למפקד המשטרה הקהילתית בווינקובצי. טולי היה אחראי לאקציות בכל אזור סרם ומזרח סלבוניה. ראש שירותי הביטחון הקרואטיים אאוגן קווטרניק הנחה את טולי "לאחוז בכל האמצעים הנדרשים בכדי לפתור את הבעיה היהודית". הוא פיקד על גירוש וכליאת יהודי אוסייק במחנה הריכוז טניה. טולי פיקד על כליאתם של 400 מיהודי וינקובצי במחנה ריכוז זמני תחת כיפת השמיים, לצורך ניצולם לעבודות כפייה בהרחבת מסילת הברזל מווינקובצי לבלגרד.

במחצית השנייה של ספטמבר 1941 הגיע טולי לסרייבו ומונה למפקד המשטרה. הוא נודע עוד קודם לכן באכזריותו כלפי האוכלוסייה הסרבית והיהודית. טולי פיקד אישית על האקציות בקרב יהודי העיר. באוקטובר גורשו 1,400 יהודים ובנובמבר גורשו כ-3,000 מבני הקהילה. הגברים נשלחו למחנה ההשמדה יאסנובאץ, שם נרצחו מרביתם, והנשים והילדים נשלחו למחנה הריכוז ג'קובו. בסך הכל הגיעו למחנה ג'קובו 1,865 יהודים ועוד 50 נשים סרביות.[1][2][3]

טולי פיקד על מעצרם של 200 מיהודי ווקובאר וגירושם ליאסנובאץ דרך וינקובצי. בשלהי 1944 נמלט מווינקובצי, אך נלכד בהמשך על ידי צבא השחרור העממי של יוגוסלביה. הוא הועמד לדין, הורשע בביצוע פשעי מלחמה והוצא להורג על ידי כיתת יורים.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ שואת יהודי סרייבו, באתר יד ושם, אוחזר ב-2 במרץ 2024.
  2. ^ קרואטיה העצמאית, באתר יד-ושם, אוחזר ב-2 במרץ 2024.
  3. ^ מחנות ההשמדה, בתוך: צבי לוקר (עורך), פנקס הקהילות - יוגוסלאוויה, הוצאת יד ושם, ירושלים, 1988, עמוד 313.