אייב ספרסטין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אייב ספרסטין
Abe Saperstein
אייב ספרסטין, סביבות 1950
אייב ספרסטין, סביבות 1950
אייב ספרסטין, סביבות 1950
לידה 4 ביולי 1902
לונדון, בריטניהבריטניה בריטניה
פטירה 15 במרץ 1966 (בגיל 63)
שיקגו, אילינוי, ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות ולסטון עריכת הנתון בוויקינתונים
ידוע בשל ייסוד הארלם גלובטרוטרס
השכלה
תקופת הפעילות 19261966 (כ־40 שנה)
מקצוע מנהל ספורט
תפקיד מייסד, בעלים ומאמן הארלם גלובטרוטרס
נציב ליגת ה-ABL
השקפה דתית יהודי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אברהם מייקל "אייב" ספרסטיןאנגלית: Abraham Michael "Abe" Saperstein; ‏4 ביולי 1902 - 15 במרץ 1966) היה מנהל ומאמן כדורסל יהודי-אמריקאי. נחשב לאחד המנהלים החשובים בתולדות הענף עקב היותו המייסד, הבעלים הראשון והמאמן הראשון של קבוצת הכדורסל הארלם גלובטרוטרס, והיותו חלוץ בשילוב שחקנים אפרו-אמריקאים בכדורסל המקצועני באופן כללי.

ספרסטין ידוע גם בשל החידושים שהנהיג בענף הכדורסל, שחלקם, כגון הקליעה ל-3 נקודות, הפכו לחלק בלתי נפרד מהמשחק.

בשל תרומתו לענף, התקבל ספרסטין כחבר בהיכל התהילה של הכדורסל ב-1971. התקבל ליד לאיש הספורט היהודי ב-1979.

ראשית חייו ותחילת הדרך[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספרסטין נולד בלונדון למשפחה יהודית שמוצאה בפולין. המשפחה עברה לשיקגו כשאייב היה בן 5, והתיישבה בשכונה ענייה בעיר שהייתה מאוכלסת ביהודים רבים. אביו של אייב, שהיה חייט בפולין, התקבל לעבודה אצל חייט שסירב לקבל יהודים לעבודה, ולכן הסווה את שמו והציג עצמו בשם הגרמני "שניידר" (שפירושו "חייט"). לאחר שקנה את בית העסק מבעליו המקוריים, חזר ספרסטין האב להציג את עצמו בשמו האמיתי.

בגיל 10 גילה ספרסטין את אהבתו לספורט ושיחק כדורסל ובייסבול, ובבית הספר התיכון הרחיב את עיסוקיו הספורטיביים גם לאתלטיקה, איגרוף ופוטבול. לאחר התיכון החל את לימודיו באוניברסיטת אילינוי, אך נשר ממנה כדי לעזור כלכלית למשפחתו. אף על פי שהיה נמוך (1.60 מטר) ובעל יכולת אתלטית מוגבלת, החליט שלא ללכת בעקבות אביו ולהיות חייט, וחלם על קריירה ספורטיבית.

לבסוף התקבל ספרסטין לעבודה במחלקת הפארקים בעיריית שיקגו, וכשראה את השחקנים החובבים משחקים כדורסל בפארקים עליהם פיקח, גמלה בליבו החלטה לייסד קבוצה משלו. הקבוצה שייסד, "שיקגו רדס", הייתה קבוצה חצי מקצוענית ששיחקה בליגה בה הוגבל משקל השחקנים ל-61 ק"ג, וספרסטין שיחק בה כרכז.

בתפקידו כבעלים, מנהל, מאמן ושחקן בשיקגו רדס, פגש ספרסטין בעלים של קבוצה ששיחקה בליגה לאפרו-אמריקאים בלבד, שרצה לשלוח את קבוצתו למסע משחקי ראווה באילינוי ובוויסקונסין. הוא הציע לספרסטין לשמש אמרגן לקבוצתו, וכך היה.

פעילות בספורט[עריכת קוד מקור | עריכה]

הארלם גלובטרוטרס[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הארלם גלובטרוטרס
הארלם גלובטרוטרס, 1950. אייב ספרסטין עומד מימין

ספרסטין הרחיב את עסקי אמרגנות הכדורסל שלו ל-7 קבוצות שונות, ולבסוף ב-1926 הרכיב קבוצה משלו מבין שחקני הקבוצות. הוא קרא לקבוצה "ניו יורק הארלם גלובטרוטרס", אף על פי שלקבוצה לא היה קשר להארלם ושחקניה לא הגיעו מהשכונה או האזור, כדי לסמן קבל עם ועולם ששחקני הקבוצה היו אפרו-אמריקאים, וכדי לא להפתיע את הקהל הלבן בעיירות בהן שיחקה הקבוצה החדשה.

הקבוצה שיחקה את משחקה הראשון בהינקלי, עיירה קטנה בצפון אילינוי, והפדיון מהמשחק היה 8 דולר בלבד, שחולקו בין כל ששת אנשי הקבוצה כולל ספרסטין. בשנים הראשונות בהן סיירה הקבוצה בין עיירות קטנות בעיצומו של השפל הגדול שימש ספרסטין כמנהל, מאמן, אמרגן, נהג, איש יחסי ציבור, ולעיתים - כשהיה צורך - גם כשחקן. הקבוצה נזקקה למשחק בכל ערב כדי להיות מאוזנת כלכלית, ולעיתים פדיונה לערב היה נמוך מ-50 דולר; בשבע השנים הראשונות לקיומה שיחקה הקבוצה למעלה מ-1000 משחקים. כמו כן התמודדה הקבוצה עם קושי במציאת מקומות לינה בעת סיוריה, כיוון שמקומות לינה רבים לא הסכימו לארח אפרו-אמריקאים.

כבר מתחילת הדרך התווה ספרסטין את הקו של הגלובטרוטרס כקבוצה המשלבת כדורסל עם מופע בידור ולהטוטי שליטה בכדור, אך חלק ממשחקיה היו משחקי כדורסל רציניים והוכיחו את יכולתה של הקבוצה. נקודת ציון חשובה לקבוצה ולענף בכלל השיגו ספרסטין והגלובטרוטרס ב-1948 במשחק מול מיניאפוליס לייקרס, שנחשבה לקבוצה הטובה ביותר בליגת ה-NBA שאך זה קמה, והייתה אז עדיין על טהרת השחקנים הלבנים. למרות יתרון גובה שנהנו ממנו הלייקרס בראשות כוכבם ג'ורג' מייקן, הגלובטרוטרס ניצחו במשחק 61:59 והוכיחו ששחקנים אפרו-אמריקאים, שנחשבו בעיני רבים בענף אז כבעלי אינטליגנציה נמוכה וקשים מאוד לאימון, יכולים להתחרות בהצלחה עם טובי השחקנים הלבנים. זמן קצר לאחר אותו משחק החלה ה-NBA לשלב שחקנים אפרו-אמריקאים, ושני השחקנים האפרו-אמריקאים הראשונים שחתמו על חוזה בקבוצת NBA - צ'אק קופר ונייט קליפטון - שיחקו לפני כן בגלובטרוטרס.

למרות האינטגרציה הגזעית ב-NBA, עדיין משכו ספרסטין והגלובטרוטרס את מיטב הכישרונות האפרו-אמריקאים. בין השאר עבר בקבוצה גדול שחקני התקופה ואחד מגדולי השחקנים בכל הזמנים, וילט צ'מברלין, בטרם המשיך לקריירה מפוארת ב-NBA.

עם התקדמות השחקנים האפרו-אמריקאים ב-NBA, מיקד ספרסטין את הגלובטרוטרס יותר ויותר באלמנט הבידורי ובלהטוטי השליטה בכדור כחלק המרכזי של מרבית משחקי הקבוצה, מיקוד איתו היא מזוהה עד היום. עם ההכרה ביכולותיה הן בכדורסל והן כמופע בידור, נדדו ספרסטין והגלובטרוטרס ברחבי העולם. באחד האירועים הזכורים ביותר בתולדותיה הופיעה הקבוצה במשחק ראווה לאחר מלחמת העולם השנייה באצטדיון האולימפי של ברלין מול 75,000 צופים; ספרסטין אירח במשחק את האתלט האגדי ג'סי אוונס, שבאולימפיאדת ברלין (1936) זכה ב-4 מדליות זהב באותו אצטדיון, למגינת ליבו של אדולף היטלר שעזב את המקום כדי שלא יצטרך ללחוץ את ידו. ראש עיריית ברלין הכריז באירוע: "ב-1936 היטלר סירב ללחוץ את ידך; היום אני לוחץ את ידך בשתי ידי."

ליגת ה-ABL והמצאת הקליעה ל-3 נקודות[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם ביסוסו כמנהל ואמרגן כדורסל מצליח, לא הסתיר ספרסטין את רצונו להיות בעלים של קבוצת NBA, ושאף להקים בה את הקבוצה הראשונה בקליפורניה. מעברה של מיניאפוליס לייקרס ללוס אנג'לס ב-1960, ומעברה של פילדלפיה ווריורס למפרץ סן פרנסיסקו שנה לאחר מכן, סיכלו את תוכניותיו בנושא.

במקום זאת, הקים ספרסטין ב-1961 ליגה חדשה בשם American Basketball League, ובראשי תיבות ABL, ושימש כנציב שלה וכבעלים של אחת הקבוצות, שיקגו מייג'ורס.

כדי לבדל את ה-ABL מה-NBA הנהיג ספרסטין מספר שינויים חוקתיים במשחק, שחלקם הפך לחלק מהמשחק עד היום. ללא ספק, השינוי המשמעותי והגדול בהם היה המצאת הקליעה ל-3 נקודות. ספרסטין, שהתייעץ עם מאמן קבוצת הכדורסל של אוניברסיטת דפול בשיקגו, ריי מאיירס - לימים חבר בהיכל התהילה של הכדורסל - קבע את מרחק קשת ה-3 נקודות על 25 רגל (כ-7.62 מטר). אף על פי שרוב קבוצות הליגה דרשו מרחק קצר יותר, התעקש ספרסטין, והמרחק שקבע נותר בעינו במשך שלוש שנות קיומה של הליגה.

גם לאחר הפסקת פעילותה של ה-ABL נשארה הקליעה ל-3 נקודות חיה וקיימת בזכות ליגת ה-ABA שניסתה להתחרות ב-NBA במהלך שנות ה-70, כשהקליעה ל-3 נקודות הפכה לאחד החוקים שבידלו אותה ממתחרתה. ה-ABA חדלה להתקיים והתמזגה לתוך ה-NBA ב-1976, וב-1979 אימצה ה-NBA את הקליעה ל-3 נקודות, עם קשת במרחק של 23 רגל ו-9 אינץ' (כ-7.24 מטר). הקליעה ל-3 נקודות אומצה גם על ידי פיב"א ב-1984 וקיימת בכל עולם הכדורסל עד היום.

בייסבול[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספרסטין הרבה לעסוק גם בניהול קבוצות וליגות בייסבול לאפרו-אמריקאים. אחת הליגות, שפעלה באזור החוף המערבי של ארצות הברית, הוקמה בשותפות בין ספרסטין לאתלט העבר האגדי ג'סי אוונס.

לבקשת ידידו, שהיה הבעלים של קבוצת הליגה האמריקאית (ולימים ה-MLB) קליבלנד אינדיאנס, הפך ספרסטין למגלה הכישרונות של הקבוצה בקהילה האפרו-אמריקאית. האינדיאנס החתימו בהשפעתו של ספרסטין חמישה שחקנים, שהיו האפרו-אמריקאים הראשונים ששיחקו בליגה האמריקאית.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קברו של ספרסטין לצד קברותיהן של אשתו ובתו

ספרסטין היה הבכור מבין תשעה אחים ואחיות, שחלקם היו מעורבים גם הם בהארלם גלובטרוטרס.

ספרסטין התחתן ב-1934 והיה אב לבן ובת. בנו ג'רי ניהל את הפעילות הבינלאומית של הגלובטרוטרס בשנות ה-60, עסק בניהול ספורט גם בהוקי קרח ובטניס, והיה סגן נשיא חברת הניהול של מדיסון סקוור גארדן.

ספרסטין נפטר מהתקף לב ב-15 במרץ 1966. הוא קבור בעיירה נורידג', מובלעת בתוך שיקגו.

בשל תרומתו לענף הכדורסל, התקבל ספרסטין כחבר בהיכל התהילה של הכדורסל ב-1971. התקבל ליד לאיש הספורט היהודי ב-1979, במחזור הראשון של קבלת חברים להיכל.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אייב ספרסטין בוויקישיתוף