הארלם גלובטרוטרס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הארלם גולבטרוטרס
Harlem Globetrotters
לוגו המועדון
מידע כללי
תאריך ייסוד 1926
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
אולם ביתי דאף קינגסטון
מיקום משרדי הקבוצה: פאתי אטאלנטה, ג'ורג'יה, ארצות הברית
משרדי הקבוצה הבינלאומיים: בייג'ינג, סין
ליגה הבלאק דיאמונד
היסטוריה 1926-1927: שיקגו גלובטרוטרס
1928-1929: ניו-יורק הארלם גולבטרוטרס
החל מ-1929: הארלם גולבטרוטרס
בעלים חברת הבידור: משפחת הארשנד (HFE)
נשיא הווארד סמית'
מאמן ג'ימי בלקלוק
לו דאנבר
בארי הארדי
צבעי תלבושת כחול, אדום, לבן
תלבושת
מדי בית וחוץ של הארלם גלובטרוטרס
תלבושת תלבושת בית
צבעי הקבוצה
תלבושת בית
תלבושת תלבושת חוץ
צבעי הקבוצה
צבעי הקבוצה
תלבושת חוץ
אתר הקבוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
הלוגו הישן של ההארלם גלובטרוטרס

ההארלם גלובטרוטרסאנגלית: Harlem Globetrotters) היא קבוצת כדורסל המשחקת משחקי ראווה המשלבים אתלטיות ובידור.

הקבוצה הוקמה בשנת 1926 על ידי אייב ספרסטין בשיקגו, ואימצה את שם המקום הארלם בגלל הקשר לקהילה האפרו אמריקאית. במשך השנים שיחקה הקבוצה יותר מ-20,000 משחקי ראווה ב-118 מדינות.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפרטים על ראשית דרכם של הגלובטרוטרס אינם ברורים לגמרי, שכן ההיסטוריה הרשמית של הקבוצה[1] מכילה מספר פרטים הסותרים זה את זה, למשל: שהקבוצה החלה את דרכה ב-1926 ב"סבוי בולרום", אשר נפתח רק ב-1927.[2] אך על פי כל הגרסאות, מוסכם כי תחילת דרכם הייתה בשנות ה-20 בדרום שיקגו, מקום הולדתם של כל השחקנים המקוריים, ורובם אף למדו בתיכון "וונדל פיליפס" בעיר. כאשר נפתח ה"סבוי בולרום" בנובמבר 1927, אחת האטרקציות הראשונות של המקום הייתה ה"סבוי ביג פייב" (Savoy Big Five), קבוצת כדורסל ששיחקה משחקי ראווה לפני הריקודים באולם. ב-1928 מספר שחקנים עזבו את הקבוצה, עקב סכסוך על החזרתם של שחקנים אחרים שעזבו. לאחר מכן, שחקנים אחדים, וביניהם טומי ברוקינס, הקימו קבוצה שנקראה ה"גלוב טרוטרס", שעשתה סיבוב הופעות בדרום אילינוי. אייב ספרסטין הפך להיות מעורב בקבוצה, אך לא ידוע באיזה היקף. בכל אופן, ב-1929 ספרסטין והקבוצה היו כבר בסיבוב הופעות באילינוי ואיווה תחת השם "ניו יורק הארלם גלוב טרוטרס". ספרסטין בחר בהארלם כביתה של הקבוצה, מכיוון שהארלם נחשבה למרכזה של התרבות האפרו אמריקאית באותה תקופה. רק לאחר ארבעה עשורים הקבוצה שיחקה את משחק הבית הראשון שלה בהארלם, בשנת 1968.

הכוכב הראשון של הגלוב טרוטרס (שם שאוחד למילה אחת מאוחר יותר) היה אלברט "ראנט" פאלינס, מומחה לכדרור וקלע. לאחר מכן הצטרף אליו אינמן ג'קסון, אשר שיחק כסנטר, והיה לו כישרון של שחקן במה.[3] הם יצרו את שני התפקידים שילוו את הטרוטרס שנים רבות: הדריבלר (Dribbler) והשואומן (Showman)‏.[4]

הגלובטרוטרס החלו את דרכם כקבוצה תחרותית. למרות כישרונם בבידור, הם ביצעו להטוטים להנאת הקהל רק לאחר שהבטיחו לעצמם יתרון בטוח מול היריבה. ב-1939 הקבוצה קיבלה הזמנה להשתתף בטורניר, בו פגשו בחצי הגמר את קבוצת הניו יורק רנסאנס, אשר ניצחו אותם וזכו בטורניר. משחק זה היה המפגש הגדול הראשון בין שתי קבוצות המורכבות משחורים בלבד. ב-1940 פגשה הקבוצה שוב את ה"רנס" ברבע גמר הטורניר, התקדמה לגמר, וניצחה בו את השיקגו ברוינס (אנ') בתוצאה 36–37, בתוספת הזמן.

הגלובטרוטרס ניצחו את הקבוצה המקצוענית מיניאפוליס לייקרס (לימים לוס אנג'לס לייקרס) במשך שנתיים ברציפות, ב-19481949. הניצחון בפברואר 1948 (61-59 ממש עם שריקת הסיום) היה ציון דרך בהיסטוריה של הכדורסל המקצועני, מכיוון שהגלובטרוטרס, אשר הייתה מורכבת משחורים בלבד, הראתה שהיא משתווה ללייקרס, שהורכבה רק מלבנים. המומנטום לקראת סופה של ההפרדה הגזעית בליגת ה-NBA גבר, ובשנת 1950 צ'אק קופר היה לשחקן השחור הראשון שנבחר בדראפט על ידי הבוסטון סלטיקס. מעט לאחר מכן, שחקן הקבוצה נתניאל "סוויטווטר" קליפטון היה לשחקן השחור הראשון שחתם בקבוצה מה-NBA, הניו יורק ניקס, ובתחילת עונת 51–1950 היה ארל לויד לשחקן השחור הראשון ששיחק ב-NBA (קבוצתו החלה לשחק יום אחד לפני קופר וארבעה ימים לפני קליפטון).

טוני פייטון (אנ') היה השחקן האחרון שחי מהקבוצה המקורית. הוא הוכנס להיכל התהילה של הכדורסל ב-1996. הוא נפטר ב-23 ביולי 2007 בגיל 85.

הגלובטרוטרס הופיעו בישראל לראשונה ב-19 וב-20 ביולי 1960, במשחקי ראווה באצטדיון רמת גן.[5] באפריל 1977 הופיעו הגלובטרוטרס שוב בישראל, בהיכל הספורט רוממה חיפה ובהיכל הספורט ביד אליהו בתל אביב. בראשית שנות ה-90 של המאה ה-20 הופיעה הקבוצה בישראל, במשחק שהתקיים בהיכל הספורט מלחה, ירושלים. הגלובטרוטרס התמודדו במשחק זה מול הבוסטון שמרוקס. ב-15 באוקטובר 2008, במשחק חצי גמר גביע ווינר בין הפועל ירושלים לבני השרון, הופיעה הקבוצה לפני המשחק ובהפסקת המחצית. יום לאחר מכן הופיעה בתל אביב במשחק ראווה. באוקטובר 2016 הקבוצה הופיעה בישראל לציון 90 שנים להקמת הגלובטרטרס בהיכל מנורה מבטחים, בהיכל הספורט רוממה חיפה, באולם הקונכייה ובפיס ארנה ירושלים.

שחקני עבר ידועים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הארלם גלובטרוטרס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ציר הזמן באתר הקבוצה
  2. ^ http://chicago.urban-history.org/sites/ballroom/savoy.htm
  3. ^ Peterson, Robert W., Cages to Jump Shots: Pro Basketball's Early Years, U of Nebraska Press 2002 (p. 107) ISBN 0803287720
  4. ^ Green, Ben, Spinning the Globe: The Rise, Fall, and Return to Greatness of the Harlem Globetrotters, Amistad 2005 (pages 42–57). ISBN 0060555491
  5. ^ אלופי העולם בכדורסל, הגלובטרוטרז (מודעה), מעריב, 11 ביולי 1960