אלגיז

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שם פרוטו-גרמנית אנגלית עתיקה נורדית עתיקה
אלגיז אאולהְ יר
"אייל" "טקסוס מעונב"
צורה פות'רק קדום פות'רק פות'רק מאוחר
Runic letter algiz.svg

תעתיק z x r

אלגיז (, באנגלית: Algiz, Elhaz, או "z-rune".) הוא סימן שמקורו בכתב הרוני (בעיקר פות'רק קדום), אשר ככל הנראה מסמן את העיצור z (ז). מקובל כי פירוש המילה "אלגיז" הוא אייל קורא (וייתכן שהקשר לסימן האלגיז הוא מצורת הקרן.).

המשמעות של האלגיז במיסטיקה מסמלת חיים, לידה, בריאות, וכן הגנה (לפי ראלף בלום). בגרמנית ידוע אלגיז כרונת החיים - Lebensrune.

צורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלגיז דומה בצורתו לצורת הפות'ארק המאוחר של הרונה מַנַז (ᛘ).

הסימן בנוי מקו ישר אנכי, אשר מנקודה שנמצאת עליו, בין מרכזו לבין קצהו העליון, יוצאים שני קווים ישרים, לימין ולשמאל, הנוטים למעלה בזוויות חדות, ועוצרים בגובה הקצה העליון של האנך. צורה זו דומה לאדם זקוף המרים ידיים, ונקראת גם "צלב שבור" או "צלב מזלג".

פירוש סמלי אפשרי[עריכת קוד מקור | עריכה]

פירוש הסמל במקור הוא סמל להגנה מכוחות האויב או הגנה באופן מיסטי, או שלילי (הבעת כניעה, כפי שנראה בדוגמה בולטת בציור השלושה במאי 1808). כך גם יש הרואים את צורת האלגיז כדמוית רגל של ציפור, מה שיכול לסמל רע (טלפי טורף) או טוב (יד המושטת לעזרה או יונה המביאה עמה תקווה). רגל יונה ודמות אנושית הפורשת ידיה היו הדימויים שהועלו במהלך עיצוב סמל ההתנגדות לחימוש גרעיני. רגל העורב הוא המקור לסמל האלגיז המתנוסס על דגלי מפלגת העורבים בסדרה שאלתיאל קוואק. בסדרה, מפלגה זו מוצגת כבעלת מספר מוטיבים של המפלגה הנאצית.

שימוש מודרני[עריכת קוד מקור | עריכה]

שלט של בית מרקחת (בגרמנית: Apotheke, לכן הסימון A) בגרמניה הנאצית. עם עליית הנאציזם עלתה גאוות העם הגרמני והרצון לכבד את המורשת הגרמנית הקדומה. שלט זה מדגים שימוש בסימן הרוני של השפה הגרמנית העתיקה, וגם עיצוב האות A מופיע בגופן גותי גרמני מסורתי.
דוגמה למילים הכתובות עם אלגיז או מנז בעמוד מן ה"קודקס רוניקוס"

בגרמניה הנאצית, כחלק מההתחברות למורשת הגרמנית הקדומה, נעשה שימוש בסמלים רוניים בדגליהם של ארגונים לאומיים (כולל סמל האס-אס המציג את האות סִיגֶל ᛋ). שם הופיע האלגיז, כסימן לרפואה, בשלטי בתי מרקחת ועל מדי חובשים בתנועת הנוער ההיטלראי; וכסמל החיים, על מצבות, כאשר האלגיז ᛉ מסמן תאריך לידה והסימן ההפוך יר ᛦ סימן את תאריך הפטירה. מאז 1945 ממשיך האלגיז להופיע כסמל החיים בארגונים של שונאי-שחורים או נאו-נאצים כגון הנשיונל אליאנס והתנועה הפלמית הלאומנית Voorpost.

האלגיז בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

האלגיז מופיע בסדרת האנימציה שאלתיאל קוואק בתור דגלה של מפלגת העורבים הלאומית, המתוארת כתנועה פשיסטית הסוגדת לגזע העורבים. בסמל שבדגלי מפלגת העורבים ניתן להבחין בדמיון לצורת רגלי עורב המסוגננות כדוגמת פלר דה ליס.

אלגיז הפוך[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאחר שהאלגיז מזוהה עם ארגוני שנאה, ניתן לראות בסמל השלום וופירוק הנשק הגרעיני של ג'רלד הולטום היפוך של האלגיז הניצב בתוך מעגל. יש לשים לב להבדל בין שימוש זה בסמל הפוך לבין המשמעות הקדומה של אלגיז הפוך (יר), שהיא מוות.

סמל השלום, היפוך לסמל האלגיז המזוהה עם שנאה

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

סמלים דומים:

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אלגיז בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ההשוואה הסמלית עם הדמיון החזותי שבין "האלגיז הנאו-נאצי" לקלשון שלוש-השיניים של השטן נראה כסימן התנגדות לנאציזם. בשדה סמנטי זה קיים גם מוטיב המנורה מבית המקדש. גם אם קיים דמיון, מבחינת המשמעות אפשר לראות ב"אלגיז הנאו-נאצי" את דגל האויב לנושאי סמל המנורה היהודית.
  2. ^ האות היוונית Ψ. בדומה לאלגיז, שהיה סימנם של חובשים ורוקחים בגרמניה, גם האות פסי מייצגת ענף בעולם הרפואה: סמל הפסיכולוגיה