אליה קהואג'יאן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אליה קהואג'יאן
קהואג'יאן בשלהי שנות ה-70
קהואג'יאן בשלהי שנות ה-70
קהואג'יאן בשלהי שנות ה-70
לידה 1910
אורפה, טורקיה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 1999 (בגיל 89 בערך)
ירושלים, ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אליה קהואג'יאןאנגלית: Elia Kahvedjian; בארמנית: Էլիա Գահուէճեան; ‏ 19101999) היה צלם ירושלמי ממוצא ארמני, מאמני הצילום המוכרים ביותר בארץ ישראל במאה העשרים, ניצול רצח העם הארמני. בעל חנות הסטודיו Elia Photo Service בירושלים.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד באורפה שבטורקיה למשפחה ארמנית. בשנת 1915, בהיותו בן חמש, חווה את מרד התושבים הארמניים של אורפה נגד הצבא הטורקי לאור הידיעות על טבח הארמנים באזורים שונים של המדינה. אחרי דיכוי המרד שבו נפלו אביו של אליה ואחד מאחיו כל הזקנים, הנשים והילדים הארמניים של אורפה הוגלו מהעיר ונשלחו ל"צעדת המוות" במדבר הסורי. רק אליה ואחת מאחיותיו ניצלו מהשואה הארמנית – יותר ממאה קרובי משפחתו נספו. אליה אומץ על ידי זוג כורדי, אחר כך נמכר למשפחה נוצרית סורית, ולבסוף נזרק לרחוב. כילד יתום נאסף על ידי ארגון סיוע אמריקני, והועבר בין בתי יתומים בחלב, ביירות, נצרת וירושלים. בנצרת נתגלה כישרונו לציור, ובהמלצת המורה אליה התחיל ללמוד את מקצוע הצילום (כמקצוע פרקטי יותר מציור) עם הצלם הארמני קריקור בוגוסיאן.

בשנת 1924 הגיע לירושלים, שם המשיך ללמוד והתחיל לעבוד כעוזר של הצלם הארמני ג'וזף טומאיאן, ממנו גם למד את רזי המקצוע. החל משנת 1933 עבד בסטודיו הצילום של משפחת חנניה הערבית-נוצרית. החנות הייתה ממוקמת בבנין של מלון פאסט. בשנת 1942 אליה רכש את החנות וקרא לה Elia Photo Service. הסטודיו היה מאוד פופולרי בירושלים. בתקופת מלחמת העולם השנייה המודיעין הבריטי וחיל האוויר המלכותי השתמשו רבות בשירותיו כצלם ביטחון שדה. ב-1948 הסתתר אליה עם משפחתו ברובע הארמני כי שכונת מוסררה שבה נמצא ביתם הפכה לשדה קרב בין יהודים וערבים. הוא הצליח להעביר את רוב הציוד ואת הנגטיבים מהחנות למקום המקלט. ב-1949 פתח סטודיו לצילום ברובע הנוצרי של העיר העתיקה, שם הוא קיים עד היום. כתוצאה מהמעבר לירושלים המזרחית איבד אליה את ביתו במוסררה, והמשיך להתגורר ברובע הארמני גם אחרי מלחמת ששת הימים.

אליה קהואג'יאן מת בשנת 1999 ונקבר בבית הקברות הארמני שבהר ציון בירושלים. לאחר מותו ממשיכים בנו קוורק ונכדו אליה להחזיק בחנות הצילום ברחוב אל ח'נקה בעיר העתיקה בירושלים.

מורשת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הארוט קהואג'יאן, בנו של הצלם, בערב השקת הספר "מהמדבר האדום לירושלים" במוזיאון הטבע ירושלים, 15 במאי 2018

צילומיו של קהואג'יאן הוצגו בתערוכות בישראל ומחוצה לה[1][2][3]. אליה קהואג'יאן עשה אלפי צילומים של ירושלים. לדברי בנו הארוט, הוא צילם את ירושלים יותר מכל צלם אחר בן תקופתו. בשנות ה-90 יצא לאור בירוואן ספר זכרונותיו של הצלם. בנו הארוט קהואג'יאן ערך את הספר בשנת 2014, תרגם אותו לאנגלית והוציא אותו לאור בטורונטו תחת השם "מהמדבר האדום לירושלים"[4]. בירושלים יצא לאור אלבום צילומיו של קהואג'יאן "Jerusalem Through My Father's Eyes".

אליה קהואג'יאן היה צייר חובב. אחת התמונות, שבה צייר את הקתדרלה באצ'מיאדזין, נמצאת היום בבית הספר של הרובע הארמני.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Elia Kahvedjian. From Red desert to Jerusalem. Toronto, Canada 2014 Haroutune E. Kahvedjian ISBN 9780990348320

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]