לדלג לתוכן

אלייזה אן גריר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אלייזה אן גריר
לידה 1864
מחוז מקלנבורג, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 1902 (בגיל 38 בערך)
שארלוט, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי מיילדות עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה קרוליינה הצפונית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אלייזה אן גריראנגלית: Eliza Ann Grier) הייתה רופאה בארצות הברית. התפרסמה כאישה האפרו-אמריקאית הראשונה שקיבלה רישיון לעסוק ברפואה במדינת ג'ורג'יה.

קורות חייה

[עריכת קוד מקור | עריכה]

גריר נולדה במחוז מקלנבורג בקרוליינה הצפונית ב-4 ביולי 1860 לאמילי וג'ורג' וושינגטון גריר. הוריה היו עבדים, ומכיוון שנולדה במחוז שלא נכבש על ידי צבא האיחוד, הצהרת האמנציפציה לא חלה עליה, ולכן היא נולדה כשפחה. רק לאחר תום מלחמת האזרחים האמריקנית קיבלה מעמד של "שפחה משוחררת".

גריר עברה לנאשוויל, טנסי, כדי ללמוד הוראה באוניברסיטת פיסק. היא החלה ללמוד בשנת 1884 ועל מנת לעמוד בשכר הלימוד, גריר שילבה עבודה ולימודים – שנה אחת עבדה בקטיף כותנה, ושנה אחת למדה באוניברסיטה, לסירוגין. היא התאפיינה בדבקות במטרה וכוח התמדה, וסיימה את לימודי ההוראה בשנת 1891.

בשנת 1893 התקבלה לבית ספר לרפואה במכללה לנשים בפנסילבניה, ושוב עבדה בקטיף כותנה לסירוגין כדי לממן את שכר הלימוד. היא הוסמכה לרפואה בשנת 1897 וקיבלה רישיון לעסוק ברפואה במחוז פולטון בג'ורג'יה. גריר הייתה האישה האפרו-אמריקאית הראשונה שקיבלה רישיון לעסוק ברפואה במדינת ג'ורג'יה, ופורסמו עליה כתבות רבות בעיתונות. היא פתחה מרפאה פרטית באטלנטה, והתמחתה במיילדות וגינקולוגיה. היא סיפרה שרופאי הנשים בג'ורג'יה, רובם גברים לבנים, רחשו לה כבוד וקיבלו אותה בהערכה.

באמצע שנת 1901 חלתה בשפעת קשה ולא הייתה מסוגלת לעבוד[1]. היא פנתה לסוזן ב. אנתוני בבקשה לסיוע כלכלי, וזו פנתה בשמה למכללה ללימודי רפואה לנשים בפילדלפיה, אך למרות המאמצים לא קיבלה את הסיוע לו ציפתה[2]. מצבה הבריאותי התדרדר והיא עברה להתגורר באולבני לצד אחיה, ריצ'רד אדגר גריר, שהיה גם הוא רופא.

אלייזה אן גריר נפטרה באפריל 1902, ונקברה בשארלוט, קרוליינה הצפונית[3].

הערות שוליים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
  1. ^ The short life of the first African-American woman to practice medicine in Georgia who was born enslaved - Face2Face Africa, Face2Face Africa, ‏15 ביוני 2022 (באנגלית)
  2. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:קישור כללי

    פרמטרים ריקים [ 1 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
    Eliza Ann Grier (1864-1902) •, blackpast.org, ‏3 ביולי 2007 (באנגלית)
  3. ^ Dr Eliza Ann Grier (1860-1902) - Find a Grave..., findagrave.com (באנגלית)