לדלג לתוכן

אנטון פיליפ רקלאם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אנטון פיליפ רקלאם
Anton Philipp Reclam
לידה 28 ביוני 1807
לייפציג, ממלכת סקסוניה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 5 בינואר 1896 (בגיל 88)
לייפציג, הקיסרות הגרמנית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הקיסרות הגרמניתהקיסרות הגרמנית הקיסרות הגרמנית
מקום קבורה Individual monuments of cemetery Alter Johannisfriedhof, Leipzig עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 1 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אַנְטוֹן פִילִיפּ רֶקְלָאםגרמנית: Anton Philipp Reclam; 28 ביוני 18075 בינואר 1896) היה מוכר ספרים ומוציא לאור גרמני מלייפציג.

רקלאם הגיע ממשפחה רפורמית פרוטסטנטית שהגיעה לברלין מסבויה דרך ז'נבה.[1] אביו קרל היינריך רקלאם (1776–1844) ניהל חנות ספרים ובית הוצאת ספרים בלייפציג משנת 1802. רקלאם השלים חניכה של ארבע שנים אצל דודו פרידריך פיווג (אנ'), שהמשיך לנהל את חנות הספרים של יואכים היינריך קאמפה בבראונשווייג. ב-1828 רכש רקלאם את "המוזיאון הספרותי" בלייפציג, ספריית השאלות וחדר קריאה, שאליו הוסיף הוצאה לאור. מ-1837 ההוצאה פעלה תחת השם "Philipp Reclam jun. Verlag GmbH". רקלאם הוציא לאור ספרות קלה וספרות קלאסית, מגזינים כמו "Charivari" והעיתון הפופולרי הדמוקרטי "Leipziger Lokomotive".

רקלאם היה כל כך פעיל בכתבים נגד רסטורציה, ונגד בית הבסבורג, עד שב-1846 הוצאת הספרים שלו הוחרמה באוסטריה והוא עצמו הובא לבית המשפט בלייפציג "בגלל השפלת הדת בפומבי" (הוצאת הספר הביקורתי על הדת "עידן התבונה" מאת תומאס פיין). בשל עיכוב ביצוע גזר הדין ופרוץ המהפכה ב-1848, הוא לא ריצה את עונש המאסר של שלושה חודשים. לאחר המהפכה של 1848/49, הוא ניהל תוכנית הוצאה לאור מגוונת: אוספי שירים, קטעי פסנתר מאופרות, מהדורות תנ"ך, קלאסיקות עתיקות, מילונים. רקלאם, שהיה בעל בית דפוס משלו מאז 1839, היה להוט במיוחד לייצר ספרים בתפוצה גבוהה ובעלות נמוכה, תוך שימוש בטכנולוגיה המתקדמת ביותר. בשנת 1867, עם ההסדרה החדשה של זכויות יוצרים בקונפדרציה הגרמנית, הגיעה שעתו הגדולה של רקלאם. זכויות היוצרים שהפכו לנחלת הכלל 30 שנה לאחר מותם של היוצרים הסדירו את ההוצאה המחודשת של קלאסיקות גרמניות. רקלאם הקים - בעזרת בנו הנס היינריך רקלאם, שעבד בחברה מאז 1863 – את "Reclams Universal-Bibliothek" "הספרייה האוניברסלית של רקלאם", שהבטיחה "פרסום של כל היצירות הקלאסיות של ספרותינו", כמו גם "המיטב". יצירות של ספרות זרה ומתה ... בתרגומים טובים לגרמנית" וכן הכריז על יצירות "הנהנות מפופולריות כללית". הספרייה האוניברסלית הזו לא הייתה לבדה בשוק הספרים הגרמני בשנת 1867 כסדרה זולה ומהדורה קלאסית, אולם נשארה פופולרית הודות לדחף החברתי של הפורמרץ (אנ'), המסורת החינוכית מתקופת גתה והחוש העסקי של המוציא לאור, כמו גם התקופה בורגנית. הוא הפיץ ספרות עולמית בתנאים זולים.

קברו של אנטון פיליפ רקלאם

אנטון פיליפ רקלאם נפטר ב-5 בינואר 1896, בגיל 88 בלייפציג. כד האפר שלו נקבר שם בחלקת הקבורה של משפחת רקלאם בחלק התשיעי של בית הקברות החדש של יוהנס ומשם הועבר לשטוטגרט בשנת 1965. במהלך החילון הועבר הסרקופג מקבר המשפחה לבית הקברות הישן של יוהנס. לאחר מותו המשיך בנו הנס היינריך רקלאם (1840–1920) לנהל את ההוצאה. הרופא קרל היינריך רקלאם היה אחיו.

עד מותו של רקלאם (1896), הספרייה האוניברסלית גדלה ל-3,470 כותרים; עד שנת 1945 פורסמו 7,610 כותרים ב-280 מיליוני עותקים. ב-1950 ההוצאה לאור שפעלה בלייפצייג, שהייתה אז בשטחה של גרמניה המזרחית, הולאמה והמשפחה עקרה לשטוטגרט והקימה את החברה מחדש.[2] נכדו של אנטון פיליפ רקלאם, היינריך רקלאם פיקח על שיקום ההוצאה לאור אחר מלחמת העולם השנייה. הספרייה האוניברסלית של רקלאם נותרה סדרת הספרים הארוכה ביותר בגרמניה. היא הפכה למאפיין תרבותי והיסטורי מרכזי והייתה לה השפעה מתמשכת על החינוך. כמו"ל, רקלאם היה "הממציא של מהדורות המוניות להמונים, האב הקדמון של ההוצאה הגדולה המודרנית והתוכנית הפלורליסטית בכריכה רכה" (היינריך פרידריך).

קישורים חיצוניים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אנטון פיליפ רקלאם בוויקישיתוף

הערות שוליים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
  1. ^ Reclam
  2. ^ "רֶקְלָאם, אַנְטוֹן פִילִיפּ", האנציקלופדיה העברית (כרך לא, עמ' 330), חברה להוצאת אנציקלופדיות, תשל"ט.