אקיאפולאו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןאקיאפולאו
מצב שימור
מצב שימור: בסכנת הכחדהנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
מצב שימור: בסכנת הכחדה
סכנת הכחדה (EN)[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: עופות
סדרה: ציפורי שיר
משפחה: פרושיים
סוג: Hemignathus
מין: אקיאפולאו
שם מדעי
Hemignathus wilsoni
רוטשילד, 1893
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אקיאפולאו (שם מדעי: Hemignathus wilsoni) הוא מין של ציפור ממשפחת הפרושיים האנדמית להוואי ומצויה בטבע בסכנת הכחדה. זהו אומנם לא המין היחיד בסוגו אך ייתכן שהוא היחיד שעוד קיים, בהנחה שהמינים הקרובים: Hemignathus affinis ו-Hemignathus hanapepe כבר נכחדו לאחרונה.

ציפור זו בעלת מקור עבה וכפוף הדומה במראהו למקור צלוב-מקור. היא מגיעה לאורך של 14 ס"מ ולמשקל 17–37 גרם, כאשר לרוב הזכרים מעט כבדים יותר מהנקבות. צבע הנוצות בחלק העליון ירוק-כהה והחזה והבטן צהבהבים עד לבנים, קצוות הכנפיים, הזנב והרגליים שחורים. הראש צהוב עם "מסיכה" שחורה סביב העיניים וגם המקור והעיניים שחורים. ציפור זו משמיעה צליל שריקה גבוהה וקצרה בעודה מעופפת.

ציפור זו חיה רק ביערות עננים, יערות גשם ויערות יבשים וראשוניים באי הוואי. בעבר היה נפוץ גם במאונה קיאה, אך האוכלוסייה שבו נכחדה וכיום הוא מצוי רק עד לגובה 2,900 מטרים.

למרות מראה המקור שמותאם ליניקת צוף הוא דווקא צייד של חרקים ועוד חסרי חוליות שהוא מחפש הן על הענפים והן על קרקע היער, וכן משלים את תזונתו בצוף. כדי להגיע לחרקים היא מנקרת את קליפת הגזעים במקורה הכפוף ואז משתמשת בחלק התחתון כדי לחטוף את החרקים מחוריהם.

הציפור מתרבה באיטיות, רק פעם בשנתיים ובכל פעם הנקבה מטילה ביצה אחת.

הציפור מצויה כיום בסכנת הכחדה הן בשל רבייתה האיטית והן בשל השינויים בהוואי בין השאר עקב בירוא יערות, הפצת מינים פולשים שחלקם פוגעים ביערות האי וחלקם כמו חולדות, נמיות, חתולים וכלבים ניזונים מהביצים, הגוזלים ואף מהבוגרים. בנוסף הבאת יתושים גרמה להתפשטות של מחלות להם הציפור אינה מחוסנת.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אקיאפולאו בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אקיאפולאו באתר הרשימה האדומה של IUCN