ארבעת פרשי האפוקליפסה (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ארבעת פרשי האפוקליפסה
The Four Horsemen of the Apocalypse
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על רומן של ויסנט בלאסקו איבנז
בימוי וינסנט מינלי עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי ג'וליאן בלאושטיין עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט רוברט ארדרי, ג'ון גיי עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה בן לואיס
שחקנים ראשיים גלן פורד
שרל בואייה
אינגריד טולין
לי ג'יי. קוב
מוזיקה אנדרה פרבין
צילום מילטון ר. קרסנר עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
מקסיקומקסיקו מקסיקו
חברת הפקה מטרו גולדווין מאייר עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה מטרו גולדווין מאייר, נטפליקס עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 7 בפברואר 1962
משך הקרנה 153 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט מלחמה, סרט דרמה, סרט המבוסס על יצירה ספרותית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 7,174,000 דולר
הכנסות 9,183,673 דולר
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ארבעת פרשי האפוקליפסהאנגלית: The Four Horsemen of the Apocalypse) הוא סרט דרמה בהפקה אמריקאית - מקסיקנית משנת 1962 בבימויו של וינסנט מינלי, עם גלן פורד, קרל בוהם, שרל בואייה ופול לוקאס בתפקידים הראשיים.

הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

התסריט מבוסס באופן רופף על רב המכר "ארבעת פרשי האפוקליפסה" (Los Cuatro Jinetes del Apocalipsis) של הסופר המקסיקני ויסנטה בלאסקו איבנז (אנ') משנת 1916. הספר מתאר משפחה ארגנטינאית שהתפצלה לענף צרפתי וגרמני שנאלצו להילחם אחד מול השני במלחמת העולם הראשונה עם תוצאה טראגית.

המונח "ארבעת פרשי האפוקליפסה" לקוח מתוך חזון יוחנן בברית החדשה ומתאר את מאורעות אחרית הימים בהם יופיעו ארבעה פרשים - "מלחמה" "רעב", "מגפה" "ומוות".

ב-1921 הופק סרט אילם בשם זה בו שיחק רודולף ולנטינו. משחקו בסרט זה הקפיץ אותו לדרגת כוכב קולנוע.

סרטו של מינלי קשור פחות לספר. הזמן הועתק ממלחמת העולם הראשונה למלחמת העולם השנייה ונוספו דמויות ואירועים שלא היו בספר אבל העלילה הבסיסית נשארה - משפחה שנקרעת במלחמה משני צידי החזית, עם גורל טרגי כמו בחזון אחרית הימים. ארבעת פרשי האפוקליפסה מופיעים בתחילת הסרט ובסופו עם תיפוף התופים במוזיקה של אנדרה פרבין שנותנת הרגשה של אסון מתקרב ובא.

בסרט יש מספר קטעים דוקומנטריים וכן שיחזור מצעד הצבא הגרמני ליד שער הניצחון ובשאנז אליזה.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנת 1938, ענני מלחמה מתקדרים מעל שמי אירופה. בארגנטינה המצב שקט. הקשיש מדריאגה (לי ג'יי. קוב), בעל חווה גדולה, עורך כינוס גדול של משפחתו. למדריאגה שתי בנות, אחת נישאה לגרמני קרל טודט (פול לוקאס) ונולדו להם היינריך (קרל בוהם), גוסטב ופרנץ. הם גרים בגרמניה, חברי המפלגה הנאצית ומעריצים של אדולף היטלר.

בת שנייה נישאה לצרפתי מרסלו דזנוירס (שרל בואייה) ונולדו להם חוליו (גלן פורד) וצ'יצ'י (איווט מימיו). הם נשארו בארגנטינה ואחר כך עברו לצרפת. מדריאגה משוחח עם היינריך ומביע התנגדותו למדיניות של היטלר שתביא אסון לעולם. מתחיל ויכוח פוליטי שבסופו הוא סוטר להיינריך, יוצא לחצר בגשם סוחף, רואה בשמיים את ארבעת פרשי האפוקליפסה המסמלים מוות ומתמוטט ומת בזרועותיו של נכדו האהוב, חוליו.

שנת 1939, רוחות מלחמה נושבות בפריז. חוליו פוגש במסיבה את מרגריט לורייה (אינגריד טולין), אשתו היפה של העיתונאי אטיין לורייה (פול הנרייד) ומתחיל לחזר אחריה. המלחמה פורצת, פולין נכבשת ואחר כך צרפת. אטיין מתגייס לצבא הצרפתי ונופל בשבי בדנקרק.

פריז מלאה בקצינים וחיילים גרמנים. קרל הוא קצין בכיר בפריז והיינריך הוא קצין אס אס. מתחילות פעולות של תנועת ההתנגדות הצרפתית, חוליו עומד מהצד אך אחותו הקטנה צ'יצ'י מצטרפת למחתרת ונעצרת. מרסלו וחוליו מגיעים לקרל כדי לשחרר אותה והוא עושה זאת בחשש ובאזהרה לעתיד.

הקשר בין חוליו למרגריט מתהדק והוא רוצה להתחתן אתה אך אטיין חוזר שבור מהשבי והיא מרחמת עליו וחוזרת אליו. הוא מצטרף למחתרת אבל הגרמנים תופסים אותו והורגים אותו ואז חוזרת מרגריט לחוליו. צ'יצ'י ממשיכה בפעילות במחתרת, נתפסת על ידי הגרמנים ומוצאת להורג. גם שני בניו של קרל נהרגים במלחמה. מכל הנכדים נשארו רק חוליו והיינריך.

מרסלו מפציר בחוליו לנקום. חוליו מצטרף למחתרת, משתתף במסיבות עם קצינים גרמניים ומעביר ידיעות חשובות למחתרת. לבסוף הוא מקבל משימה חשובה, לקראת הנחיתה בנורמנדי מבקשים מלונדון לאתר מפקדה של דיוויזיית פאנצרים באזור נורמנדי. מפקד הדיוויזיה הוא היינריך. חוליו מתבקש להגיע אליו "לביקור משפחתי". ברכב שנהוג על ידי חבר מחתרת יש מכשיר שמשדר אותות המאפשרים איכון. הגרמנים יודעים על חוליו ונהגו אך לא על מכשיר האיכון. הם עוברים את כל המחסומים ומגיעים למפקדה. אז מכבה חוילו את מכשיר האיכון ובלונדון יודעים היכן הוא נמצא ומכוונים את המפציצים.

הגרמנים יורים והורגים את הנהג והיינריך הזועם מוביל את חוליו לחדר המפקדה ומזמין קצין חקירות. אז מגיעים המפציצים לפי האיכון והורסים את כל המפקדה. חוליו והיינריך נהרגים ואז מופיעים בשמים ארבעת פרשי האפוקליפסה. חזונו של מדריאגה הזקן התאמת.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות הערות
גלן פורד חוליו דזנוירס בנו של מרסלו
לי ג'יי. קוב חוליו מדריאגה אב המשפחה
שרל בואייה מרסלו דזנוירס חתנו של מדריאגה
איווט מימיו צ'יצ'י דזנוירס בתו של מרסלו
פול לוקאס קרל פון הרטרוט חתנו של מדריאגה
קרל בוהם היינריך פון הרטרוט בנו של קרל
פול הנרייד אטיין לורייה עיתונאי
אינגריד טולין מרגריט לורייה אשתו של אטיין

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]