ארכנגלסק (ספר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ארכנגלסק
Archangel
עטיפת המהדורה העברית של הספר
עטיפת המהדורה העברית של הספר
מידע כללי
מאת רוברט האריס
שפת המקור אנגלית
סוגה רומן מתח
מקום התרחשות רוסיה עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה Hutchinson (כריכה קשה), Arrow (כריכה רכה)
תאריך הוצאה 1998
מספר עמודים 376 (במהדורה העברית משנת 2000)
הוצאה בעברית
הוצאה זמורה-ביתן
תרגום י' ראובני
סדרה
הספר הבא פומפיי עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
מסת"ב מסת"ב 0-09-928241-0 (למהדורה האנגלית)
הספרייה הלאומית 001978526
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ארכנגלסק (באנגלית: Archangel) הוא רומן מתח מאת רוברט האריס שיצא לאור בשנת 1998. הרומן מתרחש ברוסיה (בעיקר במוסקבה ובאזור ארכנגלסק) שלאחר קריסת ברית המועצות, והאירועים בו מושפעים משנות חייו האחרונות של סטלין.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעת שהשתתף, בשנת 1998, בכנס של היסטוריונים במוסקבה פוגש ההיסטוריון כריסטופר קלסו ברוסי זקן בשם פאפו רפאבה, המספר לו כיצד נכח, כמאבטח, בשעותיו האחרונות של שליט ברית המועצות, יוסיף סטלין. מיד לאחר מות סטלין סייע רפאבה ללברנטי בריה לקחת מהכספת של סטלין מחברת שחורה, שהיא כנראה יומנו של סטלין, ולהטמין אותה במקום סתר. רפאבה נשלח ל-15 שנות מאסר בקולימה, לאחר שסירב למסור מידע על מקום המחברת. רפאבה הסתלק קודם שמסר לקלסו את מיקום המחברת.

קלסו יוצר קשר עם בתו של רפאבה, זיניידה, סטודנטית למשפטים שהתפרנסה מזנות, והיא מובילה אותו לבית אביה. קלסו נכנס לבדו לדירה, ומוצא שרפאבה נרצח בעינויים. לקלסו מתברר שרפאבה מסר לבתו פתק ובו רמז למקום הימצאה של המחברת, ולפי רמז זה השניים מוצאים את המחברת. אובראיין, עיתונאי של רשת טלוויזיה אמריקאית, עקב אחריהם, והצטרף אליהם עם מציאת המחברת. מעיון במחברת התברר שזהו יומנה של אנה ספנובה, צעירה בת 19 מארכנגלסק, שנקראה להיות משרתת בביתו של סטלין, וייתכן שהרתה לו.

אף שתוקף האשרה של קלסו עומד לפוג, ועליו לשוב עם עמיתיו לארצות הברית, אובראיין משכנע אותו שעליהם לנסוע לארכנגלסק, כדי למצוא מידע נוסף על אנה ספנובה. השניים נוסעים לשם במכוניתו של אובראיין, העמוסה בציוד צילום ובטלפון לווייני, ופוגשים את ווארה ספנובה, אמהּ הזקנה של אנה, המספרת להם שבתה ההרה שבה אליה, ונפטרה בלידה. הבן שנולד נמסר לאימוץ למשפחה שהתגוררה בכפר באזור ארכנגלסק.

אובראיין וקלסו נסעו לכפר שתיארה להם ווארה ספנובה, ומצאו שכל בתיו נטושים לאחר שדייריהם מתו, אבל אדם אחד התגורר בבקתה בשולי הכפר, ודמיונו לסטלין, יחד עם מזכרת התואמת את זו שנמצאה במחברת השחורה, לא הותירו ספק - זהו בנו של סטלין. שלושה אנשי ספצנאז נשלחו לחסל את סטלין הבן, אך הוא נערך לכך, ובזכות מלכודות שפיזר סביב ביתו והיכרותו את היער הרג את המתנקשים.

הוא משיט בסירתו את אובראיין וקלסו לארכנגלסק, שם השניים מתחמקים ממנו ועולים לרכבת למוסקבה. במהלך הנסיעה מתברר להם שגם סטלין הבן עלה לרכבת זו, ושדבר קיומו נודע לעולם לאחר שאובראיין הספיק לשדר, לרשת הטלוויזיה שבה עבד, כתבה על ממצאיו המדהימים. בכל תחנה של הרכבת זוכה סטלין הבן להערצת ההמונים, השמחים ללידתו מחדש של המנהיג שעדיין רבים מעריצים.

באחת התחנות שבדרך עולה לרכבת ולדימיר ממנטוב, פוליטיקאי רוסי מתומכי הסטליניזם ורוצחו של רפאבה, ומצטרף לסטלין הבן. כאשר הרכבת מגיעה למוסקבה ממנטוב וסטלין עומדים לרדת ממנה, אך שם מחכה להם זיניידה רפאבה, השולפת את האקדח שקיבלה מאביה, ויורה.

דמויות בספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמויות היסטוריות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמויות בדיוניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • כריסטופר "פלוק" קלסו - היסטוריון בריטי המתגורר בארצות הברית.
  • אר. ג'יי. אובראיין - עיתונאי של רשת טלוויזיה אמריקאית השוהה ברוסיה.
  • פאפו רפאבה - מינגרלי זקן שהיה בצעירותו מאבטח בשירותו של בריה.
  • זיניידה רפאבה, בתו של פאפו רפאבה, סטודנטית למשפטים שהתפרנסה מזנות.
  • אנה ספנובה - צעירה בת 19 מארכנגלסק, שנקראה להיות משרתת בביתו של סטלין.
  • ווארה ספנובה - אמהּ של אנה ספנובה.
  • בנו של סטלין - הבן שילדה אנה ספנובה לסטלין.
  • פליקס סובורין - רב-סרן בסו"ר, הממונה על המעקב אחר זיניידה רפאבה, קלסו ואובראיין.
  • ולדימיר ממנטוב - מנהיג מפלגת "אורורה" הרוסית

עיבוד לטלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר עובד לסרט טלוויזיה בן שני פרקים, ששודר בשנת 2005 בערוץ BBC One, ובו גילמו דניאל קרייג את קלסו, גבריאל מאכט את אובראיין, יקטרינה רדניקובה את זיניידה רפאבה ואווטנדיל מחרדזה את סטלין הבן.[1]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Archangel, באתר ה-BBC
    "Archangel", במסד הנתונים הקולנועיים IMDb (באנגלית)