באפי ציידת הערפדים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף באפי סאמרס)
באפי ציידת הערפדים
Buffy the Vampire Slayer
לוגו הסדרה
לוגו הסדרה
מבוסס על באפי ציידת הערפדים עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה דרמת התבגרות על-טבעית
יוצרים ג'וס וידון
שחקנים שרה מישל גלר
אליסון הניגן
ניקולס ברנדון
אנתוני סטיוארט הד
פסקול Buffy the Vampire Slayer: Radio Sunnydale – Music from the TV Series, Buffy the Vampire Slayer: The Album, Buffy the Vampire Slayer: The Score עריכת הנתון בוויקינתונים
ארץ מקור ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
שפות אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר עונות 7
מספר פרקים 144
תוכנית המשך אנג'ל
הפקה
מפיק דיוויד סולומון, דאג פטרי, ג'יימס א' קונטנר, הווארד גורדון, דייוויד פריי, גרת' דיוויס, ג'יין אספנסון, בריאן ונקום עריכת הנתון בוויקינתונים
מפיקים בפועל ג'וס וידון, Kaz Kuzui, Sandy Gallin, Fran Rubel Kuzui, דייוויד גרינוולט, מרטי נוקסון, גייל ברמן עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה Mutant Enemy Productions, פוקס המאה ה-20 בטלוויזיה עריכת הנתון בוויקינתונים
הפצה פוקס המאה ה-20 בטלוויזיה, הולו, נטפליקס, דיסני+ עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה וולטר מרפי, תומאס וואנדר, רוברט דנקן, Shawn Clement, שון מארי, כריסטוף בק, Nerf Herder, Douglas Romayne עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך פרק 45 דקות
שידור
רשת שידור The WB(עונות 1-5)
UPN(עונות 6-7)
רשת שידור בישראל ערוץ 2
סטאר וורלד
ביפ
דיסני פלוס
תקופת שידור מקורית 10 במרץ 199720 במאי 2003
קישורים חיצוניים
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

באפי ציידת הערפדיםאנגלית: Buffy, the Vampire Slayer; מילולית: באפי, קוטלת הערפדים) היא סדרת טלוויזיה אמריקנית שנוצרה על ידי ג'וס וידון ושודרה בין 1997 ל-2003, תחילה ברשת The WB (עד שנת 2001) ולאחר מכן ב-UPN. הסדרה שילבה דרמת נעורים עם מוטיבים של פנטזיה. היא גוללה את ימי עלומיה של בָּאפִי סָאמֶרְס, נערה קליפורנית טיפוסית שהיא בעת ובעונה אחת "קוטלת הערפדים", האחרונה בשושלת גיבורות שתפקידן להגן על האנושות מפני כוחות האופל. באפי חווה את קשיי גיל ההתבגרות והבגרות המוקדמת במקביל לקרבות בלתי-פוסקים בערפדים ושֵׁדים, ושואפת לחיות חיים רגילים על אף היותה הקוטלת. היא נסמכת על חבריה הקרובים, וִילוֹ וזַאנְדֶר, ועל ה"צופה" שלה גָ'ייְלְס, מלומד שחובתו להדריכה.

"באפי" זכתה לקהל גדול יחסית לסדרת נישה שלא שודרה ברשת גדולה, עם ממוצע של כחמישה מיליון צופים, ולשבחי הביקורת. היא נחשבת לסדרה פורצת דרך בשל איכות כתיבתה והאופן בו הציגה נושאים מגדריים, כמו פמיניזם וסוגיות להט"ב, והיקף הכתיבה האקדמית אודותיה נרחב. בעקבות "באפי" הופקה סדרת-הבת "אנג'ל", שכללה חלק מהדמויות הקבועות, ולאחר ירידתה משידור, המשיכה העלילה בחוברות קומיקס תחת השם "באפי, העונה השמינית".

סקירת סדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונהפרקיםשודרה לראשונה (ארצות הברית)
הפרק הראשוןהפרק האחרון
11210 במרץ 19972 ביוני 1997
22215 בספטמבר 199719 במאי 1998
32229 בספטמבר 199813 ביולי 1999
4225 באוקטובר 199923 במאי 2000
52226 בספטמבר 200022 במאי 2001
6222 באוקטובר 200121 במאי 2002
72224 בספטמבר 200220 במאי 2003

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונה 1[עריכת קוד מקור | עריכה]

בָּאפִי סָאמֶרְס בת השש-עשרה עוברת עם אמה ג'וֹיס לעיירה הפרברית סאנידֶייל, לאחר שסולקה מבית-הספר שלה בלוס אנג'לס. באפי נדמית לסובביה כצעירה חולמנית הנוטה לבעיות התנהגות בלתי-מוסברות, ואמה ומוריה חוששים לעתידה. ביומה הראשון בתיכון החדש, היא נתקלת ברוּפֶּרט גָ'ייְלְס, אינטלקטואל בריטי שהגיע בפתאומיות למלא את תפקיד הספרן. ג'יילס מגלה לה כי סודה ידוע לו: היא ה"קוטלת", גיבורה המחוננת בכוחות על-אנושיים שתפקידה להביס את הערפדים, השדים ויתר המזיקין המאיימים על בני-האדם, והוא ה"צופה" המופקד עליה מטעם המועצה המשגחת על הקוטלות. העיר המנומנמת סאנידייל ניצבת למעשה על "פי השאול", קרע ביקום המוביל לגיהנום, ומושכת אליה את כוחות האופל.

באפי דוחה את ג'יילס ומנסה להתחמק מחובתה, באומרה שהיא רוצה לחיות חיים רגילים, ושאין היא מעוניינת להיהרג בגיל צעיר כמו כל קודמותיה. אך במהרה מתחוור לה כי מתחת לעיירה כלוא "האדון", ערפד עתיק-יומין המנסה לצאת לחופשי. היא מצילה מערפדים שניים מחבריה לבית-הספר, זַאנְדֶר המגושם ווִילוֹ התלמידה המבריקה אך הביישנית והדחויה חברתית. באופן חסר תקדים בדברי ימי הקוטלות, שניהם מתוודעים לזהותה הסודית ומתגייסים לעזור לה. השלושה מתחברים על רקע היותם מנודים חברתית על ידי תלמידים פופולריים, ובראשם מנהיגת המעודדות הסטריאוטיפית קוֹרדֶליַה צֵ'ייס, למורת רוחו של ג'יילס, המבין כי עליו לנסות לרכוש את אמונה של הקוטלת הלא-ממושמעת והאמריקנית מדי. לעזרת באפי בא גם זר מסתורי בשם אֵנגֶ'ל, המשמיע לה ידיעות חידתיות אודות מזימות האדון.

לצד חבריה, באפי לוחמת במזיקים שונים. אמה של אחת התלמידות היא מכשפה שחטפה את גוף בתה כדי להיות צעירה שוב; שד קדום משתלט על האינטרנט; גמל שלמה ענקי הטורף נערים בתולים מתחפש למורה לביולוגיה; ואנג'ל, שבאפי מתאהבת בו, מתגלה כערפד שצוענים קיללו כנקמה על רצחנותו והשיבו לו את נשמתו, וכך גזרו עליו ייסורי חרטה נצחיים שהביאו אותו לצדה. אף קורדליה האנטגוניסטית ניצלת בידי החבורה, ומתחילה לשים לב לפעילותם ואף להושיט סיוע. ברקע, ממשיך הקרב נגד משרתי האדון. נבואה מבשרת שהקוטלת תומת בידיו, ובאפי השבורה מתייצבת לעימות הסופי נגדו כשהיא בטוחה שגורלה נחרץ. האדון אכן גובר עליה ומותיר אותה לטבוע, אך זאנדר מוצא אותה ומבצע בה החייאה. היא הורגת את האדון וחותמת שוב את פי השאול (שמתגלה כשוכן מתחת לספריית בית הספר) – לעת עתה.

עונה 2[עריכת קוד מקור | עריכה]

לסאנידייל מגיעים צמד ערפדים בריטים: ספָּייק, שנודע גם כ"ויליאם המגואל", ואהובתו דרוּסילָה, שאנג'ל הפך לערפדה ("הוליד") בשעתו. הם יורשים את מקום האדון כאויביה של הקוטלת. ג'יילס מוצא שספייק התייצב כבר מול שתי קוטלות בעברו, והרג את שתיהן. בעימות הראשון בינו לבאפי, הערפד מופתע וכועס כשהוא מגלה כי בשונה מקודמותיה יש לה חברים ומשפחה, והללו תומכים ומסייעים לה. החבורה נתקלת באויב נורא עוד הימנו, המנהל החדש והרודני סניידר.

הקשר הרומנטי בין אנג'ל לבאפי הולך ומתהדק, על אף הקשיים שבמערכת יחסים בין ערפד שאיננו מסוגל להיחשף לאור השמש לקוטלת בת-אנוש. בינתיים, ג'יילס נכנס למערכת יחסים עם גֶ'ני קָלֶנדֲר, מורה למחשבים שהיא גם מיסטיקנית וטכנו-פגנית המודעת לפעילותו. קורדליה המחולצת שוב ושוב על ידי החבורה מתאהבת בזאנדר, ומנודה על ידי חברותיה הפופולריות. וילו מתחילה לצאת עם אוז, מוזיקאי שנחשף כאדם זאב, ויש לכלאו בלילות ירח מלא. אל העיר מגיעה אף קֶנדרָה, קוטלת נוספת, שנקראה למלא את יעודה כקוטלת בעת "מותה" של באפי בידי האדון.

לאחר קרב נוסף מול הערפדים, אנג'ל ובאפי מממשים את אהבתם. מיד לאחר מכן, אנג'ל מאבד את נשמתו וחוזר להיות ערפד אכזר מן המניין, אנג'לוס. ג'ני, שמתגלה כבת לשבט הצוענים שכישפו מאה שנה קודם, מסבירה לבאפי שהחזרת נשמתו נועדה לייסרו בלבד, והיא נלקחה ממנו ברגע שהוא חווה אושר אמיתי. באפי אכולת רגשי אשם על כך שגרמה לאובדנו. אנג'לוס תופס את מקומו של ספייק כמנהיג, והלה אחוז חימה כשהוא רואה כיצד דרוסילה נוהה אחריו. לאחר שהוא רוצח את ג'ני, באפי מבינה שהוא אבד לתמיד ואין מנוס מלהרגו. הערפדים מוצאים את שרידיו של אַקָתלָה, שד המסוגל לבלוע את היקום כולו לתוככי הגיהנום, ומנסים להחיותו. וילו מוצאת לחש שג'ני עבדה עליו בטרם נרצחה, שנועד להחזיר את נשמת הערפד. באפי יוצאת למנוע מאנג'ל להעיר את אקתלה, לאחר קרב בו מתה קֶנדרָה. היא זוכה לבעל-ברית בלתי-צפוי בדמותו של ספייק, הלהוט להשיב לעצמו את אהבת דרוסילה. וילו משיבה את הנשמה ואנג'לוס חוזר להיות אנג'ל, לתדהמתה ואושרה של באפי, אך לא בטרם העיר את אקתלה. הקוטלת נאלצת לפלחו בחרבה, משום שרק דם עורך הטקס יכול לסגור את הפתח, והוא מושלך לגיהנום. באפי השבורה בורחת מסאנידייל, וחבריה תוהים לאן נעלמה.

עונה 3[עריכת קוד מקור | עריכה]

באפי נמלטת אל לוס אנג'לס, שם היא חיה תחת שמה האמצעי, אן. לאחר שהיא מביסה שדים המשעבדים צעירים אבודים כמוה, היא מבינה כי אין מנוס מגורלה. היא חוזרת לסאנידייל, לאמה ולחבריה.

אל העיר מגיעה פֵייתּ, קוטלת שנקראה למלא את התפקיד עם מות קנדרה. היא חסרת רסן, פזיזה וייצרית, ובאפי חשה שקולה ואחראית לעומתה. וילו מעמיקה בלימודי הכישוף שלה. ג'יילס מצליח לדובב את באפי לגבי מה שאירע בקרב סביב פסל אַקָתלָה וגרם לה להימלט. שער למימד אחר נפתח בעיר ואנג'ל חוזר דרכו, לאחר שעונה בשאול ונעשה למעט יותר מחיה. הוא מזהה את באפי, והיא משיבה לו את שפיותו בסתר. ג'יילס והאחרים זועמים משהדבר נודע להם, אך אנג'ל מוכיח להם את מסירותו ומתקבל מחדש בין ידידיה. וילו וזאנדר נכלאים על ידי ספייק, השב לעיר קצרות, ומתנשקים בחרדתם. קורדליה המושפלת מקללת את זאנדר ואת באפי, שגרמה לה להתאהב בו, באוזני תלמידה חדשה המתגלה כשדת הנקם אַנְיאנְקָה, אשר מגשימה את הקללה למציאות בה באפי מעולם לא הגיעה לעיר והאדון שולט. אניאנקה מובסת, קסמה נשבר והעולם חוזר לקדמותו. היא נלכדת בדמותה של בת-האנוש אניה.

באפי וחבריה מגלים כי המושך בחוטים מאחורי כוחות הזדון בסאנידייל הוא ראש העיר, ריצ'רד וילקינס, שאיננו אלא מכשף רב-עוצמה המבקש לעבור את טקס ה"הִתעלוּת" ולהפוך לשד עקלתון אימתני. בקרב עם ערפדים, פיית הורגת בטעות פקיד עירייה אנושי. באפי המזועזעת דורשת ממנה לשאת באחריות, אך הקוטלת האחרת מתעלמת ממנה, תוך שהיא הולכת ומסתבכת בייסורי אשמה ובזעם. לבסוף, פיית עוברת צד ומתחילה לשרת את וילקינס, שמפתח רגשות אבהיים כלפיה. החבורה מחפשת דרכים לעצור את ה"התעלות", בעודם עסוקים בחייהם הרגילים: תום לימודיהם ונשף הסיום קרבים. אנג'ל מודיע לבאפי כי יעזוב אם ינצחו את וילקינס, מאחר שליחסים ביניהם אין עתיד ועליו להניח לה לנפשה. אניה מספרת להם על "התעלות" שחזתה בה בעבר, ומפצירה בזאנדר (שהזמינה לנשף מחוסר ברירה) להימלט עמה בטרם ימותו כולם. באפי פוצעת קשה את פיית בעימות ביניהן, והיא נכנסת לתרדמת. החבורה מגייסת את כל תלמידי בית-הספר לקרב נגד ראש העיר, ההופך לשד בסוף נאומו בטקס הסיום. הם מפתים את המפלצת לתוך אחד הבניינים, הממולכד בחומר נפץ, והורגים אותו. באפי וחבריה נרעשים מכך ששרדו את ה"התעלות", ועוד יותר מכך, את התיכון.

עונה 4[עריכת קוד מקור | עריכה]

החבורה שפוצצה את בית הספר בסוף העונה הקודמת עוברת לשלב הבא – אוניברסיטה. וילו, אוז ובאפי לומדים בה וזאנדר שלא מתכוון להירשם ללימודים אקדמיים, מתכנן טיול חוף לחוף. הרכב מתקלקל מהר מאוד והוא חזר לסאנידייל עם הזנב בין הרגליים וגר אצל ההורים ומשלם שכירות. באפי מתחילה את השנה עם החשש שלא תצליח לשלב את הקטילה עם לימודי האוניברסיטה. באפי מתאהבת בריילי פין, מתרגל באוניברסיטה. הוא מתגלה כמפקד צוות ב"יוזמה" – קבוצה צבאית שלוכדת שדים וערפדים. ספייק, שהבטיח לא לשוב יותר לסאנידייל, חוזר במטרה להרוג את באפי. הוא נלכד על ידי ה"יוזמה" ששמים לו שבב בראש שמונע ממנו לפגוע בבני אדם.

העונה הרביעית היא בסימן ההתרחקות של ה"סקובי גאנג" אחד מהשני. באפי מפתחת קשר רומנטי עם ריילי, וילו ננטשת על ידי אוז שעוזב אחרי שהוא מבין שהוא לא שולט בתכונותיו כאיש זאב, אך מוצאת נחמה אצל טארה, סטודנטית שמתעניינת אף היא בכישוף. לקראת סוף העונה וילו יוצאת מהארון, שזהו עוד נושא שלחבורה מתקשה לקבל. זאנדר הוא היחיד שלא לומד באוניברסיטה ועובר בין עבודות וממשיך את הקשר עם אניה. את ג'יילס רואים בעיקר בדירה שלו שבחלק ניכר מהעונה מחליפה את ספריית בית הספר כמרכז האם של החבורה. פיית' מתעוררת מהתרדמת וחוזרת לסורה לזמן קצר. היא משתמשת במכשיר שראש העיר השאיר עבורה כנקמה וכאמצעי מילוט, מחליפה את הגוף שלה עם באפי, לאחר מכן בורחת ללוס אנג'לס. במהלך העונה מתברר שראש ה"יוזמה" היא המרצה לפסיכולוגיה, הפרופסור מגי וולש. מגי ורופא נוסף מנסים ליצור לוחם מושלם המורכב משילוב של מכונה, אדם ושד, ומעניקים לו את השם "אדם". אדם יוצא מכלל שליטה, הורג את וולש ועוד מספר חיילים מה"יוזמה" שלא יודעים איך להתמודד איתו. אדם מגייס את ספייק לעזרתו כדי שהוא יפלג ויסכסך בין חברי ה"סקובי גאנג" ובתמורה אדם יוציא מראשו את השבב. למרות ריב גדול בדירתו של ג'יילס, החבורה מבינה שספייק ניסה להפריד ביניהם ומוצאת פתרון לאדם - כישוף שמשלב את הקוטלת הראשונה עם כולם ביחד. לוחם – באפי, מכשף – וילו, ידע בשומרונית עתיקה – ג'יילס, וזאנדר הוא הלב. במהלך הקרב עם אדם, בסיס היוזמה מושמד ולאחר מכן המימון לפרויקט הממשלתי מופסק.

עונה 5[עריכת קוד מקור | עריכה]

העונה מתחילה עם מפגש של באפי עם דרקולה שבא לסאנידייל ומראה לבאפי צדדים אפלים בהיותה קוטלת. בדיוק כשג'יילס מרגיש שהוא מיותר ושבאפי לא צריכה אותו יותר היא פונה אליו משום שהיא מרגישה שהיא זקוקה לו שוב כצופה. אימה של באפי מגלה שהיא חולה בסרטן. בעונה זו מופיעה דמות חדשה – דון, אחות של באפי, אף על פי שעד כה היה ידוע שבאפי היא בת יחידה להוריה. במהלך העונה מגלים הצופים שדון היא בעצם דמות שהומצאה על ידי נזירים שרצו להחביא כוח מיסטי גדול העונה לשם "המפתח". מפתח זה יכול לפתוח פתח בין ממדים. הרע בעונה זו היא גלורי, המכונה "החיה" (the Beast), אלה שסולקה מהמימד שלה ונכלאה בעולם שלנו ומנסה לחזור לעולמה שלה, ושלם כך זקוקה ל"מפתח". עם בואה של גלורי מופיע בן, רופא ידידותי בבית החולים שמטפל באימה של באפי. לימים יתברר שיש קשר בינו לגלורי. ריילי מרגיש שבאפי דוחקת אותו לאט לאט מחייה ומחליט לחזור ל"יוזמה", זאנדר עוזר לבאפי להבין כמה היא צריכה את ריילי, אבל זה מאוחר מדי והוא עוזב.

בעולם הפרטי-אנושי של באפי חל שינוי עם גילוי גידול בראש של ג'וייס מה שמשפיע רבות על באפי ומבגר אותה. על אף שהסרת הגידול הצליחה לאחר מספר פרקים ג'וייס מתה. ככל שהעונה מתקדמת החיפושים של גלורי אחרי המפתח מתגברים ולבסוף היא מגלה שזו דון. החבורה נמלטת מהעיר במיניבוס. אחרי ששג'יילס נפצע באפי מבקשת את עזרת בן, שמסתבר שהוא וגלורי חולקים את אותו גוף מה שבעצם מביא את גלורי עד דון והיא נלקחת. הפרק האחרון הוא בסימן פרידה מבאפי ומתחיל בסיכום העונות. אחרי שהדם של דון פותח את הממדים באפי מחליטה להקריב את עצמה ולקפוץ לתוך השער על מנת לסגור אותו, שהרי לה ולדון יש את אותו דם. העונה מסתיימת במותה של באפי.

עונה 6[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונה שש מתחילה עם הניסיון של החבורה לשמור את מותה של באפי כסוד ולהשתמש בבאפי-בוט, רובוט המהווה חיקוי מושלם של באפי, שאותו בנה סטודנט מבריק אך חסר מצפון בשם וורן. ג'יילס מרגיש מיותר ועוזב לאנגליה. עם עזיבתו, ווילו נוטלת פיקוד על החבורה ומחליטה להחזיר את באפי לחיים באמצעות כישוף שחור ומסוכן. למרות האמונה כי החזירו אותה מהגיהנום, מתגלה מאוחר יותר כי היא הייתה בגן עדן לאחר מותה, וכי העולם הרגיל נראה לה כגיהנום לאחר חוויית גן העדן. היא נופלת לתוך דיכאון עמוק במשך רוב העונה. כשג'יילס שומע על חזרתה של באפי לחיים שב ג'יילס לסאנידייל, אך לאחר ההבנה שבאפי תלויה בו יותר מדי חוזר לאנגליה. באפי מגיעה להבנה כי בתקופה בה לא הייתה בחיים, מצבה הכלכלי הידרדר וכעת היא על סף פשיטת רגל עקב הוצאות הטיפולים של אימה בבית החולים. היא מוצאת עבודה צנועה ברשת מזון מהיר. ספייק עדיין מאוהב בבאפי והוא היחיד שהיא מספרת לו על הדיכאון שלה עקב עקירתה מגן עדן. ספייק מגלה כי הוא יכול להכאיב לבאפי ומשתמש בעובדה הזו כדי להעלות בפניה את הרעיון שהיא חזרה לא לגמרי אנושית מגן עדן, מה שמגדיל את תחושת הניכור שלה. אחרי התעללות נפשית הדדית, באפי וספייק מתחילים לנהל מערכת יחסים מינית, סודית ורעילה.

דון סובלת מקלפטומניה ותחושות של ניכור וחשש שהקרובים אליה יעזבו אותה, החתונה של זאנדר ואניה מתפוצצת לאחר שזאנדר עוזב אניה כמה דקות לפני הטקס, ואניה שבורת הלב חוזרת להיות שדת נקמה. תהליך ההתקדמות של וילו בכישוף שהחל בעונות הקודמות מגיע לשיא והיא מתמכרת אט אט לכישוף. היא אף מצליחה להפוך את איימי בחזרה מחולדה לבת אדם (מהעונה השלישית). הדבר גורם לטארה להיפרד ממנה זמנית.

החבורה מתמודדת עם ה"טריו", קבוצה של חנונים בראשות וורן המשתמשים במיומנויות הטכנולוגיות שלהם כדי לנסות להרוג את באפי ולהשתלט על סאנידייל. אחרי שבאפי מסכלת את תוכניות הטריו פעמים רבות, וורן יורה בבאפי עם אקדח, והכדור תועה והורג את טארה. וילו, שבמהלך העונה מנסה להיגמל מהכישוף, שבה ונופלת. היא הורגת את וורן (בכך שהיא פושטת את עורו בכישוף), ומנסה להרוג גם את אנדרו וג'ונתן. החבורה מנסה לעצור בעדה, בסופו של דבר הדבר מביא לקרב בין באפי לוילו, ואחרי שבאפי כמעט מובסת, כדור קסם עוצמתי פוגע בוילו – וג'יילס חוזר במפתיע עם קסם האור ונלחם עם וילו. וילו שואבת את הכוחות שלו ובכך היא מרגישה מחוברת לכל דבר בעולם, ומכך כל קושי וכאב. וילו מנסה להרוס את העולם כדי להפסיק את הסבל של כולם. ברגע האחרון זאנדר עוצר את וילו תוך שהוא אומר לה שהוא אוהב אותה בכל מצב. אנדרו וג'ונתן בורחים למקסיקו. לקראת סוף העונה, ספייק – שעוזב את סאנידייל אחרי שבאפי נפרדה ממנו, נוסע לאפריקה לפגוש שד ממנו הוא מבקש "להחזיר לו מה שהיה פעם" כך ש"באפי תקבל את מה שמגיע לה". לאחר סדרת קרבות, השד מחזיר לו הנשמה. פרק ייחודי בסדרה במתכונת מחזמר, נקרא Once More, with Feeling.

עונה 7[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונה זו מתחילה עם ניסיון של באפי ללמד את דון יותר את מלאכת הקטילה ולשתף אותה יותר בנושא. דון מתחילה ללמוד בתיכון שנבנה מחדש על אותו מקום שהיה בית הספר בו למדו וילו, באפי וזאנדר. עם בדיקת תוכניות הבנייה מתגלה שפי השאול שהיה מתחת לספרייה בבית הספר הקודם נמצא כרגע תחת משרדו של המנהל שיהיה בעל תפקיד במהלך המאבק העונה. ספייק מתגלה במרתף של בית הספר כשהוא משוגע בעקבות קבלת הנשמה. וילו חוזרת לסאנידייל אחרי שהייתה באנגליה עם ג'יילס כדי ללמוד איך לשלוט על הכוחות שלה, היא אמנם לא סיימה את הלימודים אך ג'יילס אומר לה שהגיע הזמן לשוב לסאנידייל כי צריכים אותה שם. באפי מתמנה להיות יועצת בבית הספר ובתוך התפקיד ילדה בשם קאסי שמתגלה כבעלת כוחות נבואה אומרת לה שהיא תמות בקרוב, ובאפי לא מצליחה למנוע זאת.

בהדרגה מתגלה כי החזרתה של באפי לחיים בתחילת העונה השישית וחוסר היציבות שהדבר גורם איפשרו לרוע הראשון (שניסה בעונה השלישית לגרום לאנג'ל להתאבד) להתחיל להטות את האיזון בין טוב לרע. התהליך מתחיל עם ניסיון לצוד ולהרוג את כל הקוטלות הפוטנציאליות, ובניית צבא של ערפדים עתיקים רבי עוצמה. לאחר שהמועצה של הצופים מתפוצצת, ג'יילס מגיע עם מספר של קוטלות פוטנציאליות לביתה של באפי. במהלך העונה מספר גדל והולך של הקוטלות הפוטנציאליות מוצאות מקלט בסאנידייל. פיית', ששהתה בכלא בלוס אנג'לס, חוזרת לסאנידייל כדי להצטרף למאבק ברוע הראשון. המנהל החדש של התיכון החדש של סאנידייל, רובין ווד, שמתגלה מאוחר יותר כבנה של ניקי ווד, קוטלת שנהרגה על ידי ספייק, מצטרף אף הוא. ערפדי טורוק-האן העתיקים ומטיף מרושע בשם כיילב נלחמים בחבורה. פי השאול נעשה פעיל יותר מדי, ומספר הולך וגדל של תופעות על-טבעיות גורם לרוב התושבים לעזוב את העיר. בסוף העונה, החבורה יורדת לפי השאול, בעוד וילו משתמשת בנשק מיוחד שמצאה באפי ומפעילה את כל הקוטלות הפוטנציאליות והופכת אותן לקוטלות בפועל. אנג'ל חוזר לסאנידייל כדי לתת לבאפי קמיע, ומתכנן להישאר לקרב הגדול אבל באפי אומרת לו שהיא רוצה שהוא יחזור ללוס אנג'לס כדי להכין את החזית השנייה אם היא תיכשל. באפי נותנת את הקמיע לספייק. בקרב הגדול יש אבדות כשהחשובה שבהם היא אניה, אשר חזרה להיות בת אנוש. בנוסף אליה מתות גם קוטלות פוטנציאליות. בסופו של הקרב, ספייק מקריב את עצמו כשהוא משתמש בקמיע, שמעצים את העוצמה של השמש והורג את כל הערפדים של פי השאול. פי השאול קורס, וכל העיר מתמוטטת אל תוך מכתש. החבורה מצליחה להימלט ברגע האחרון, ויוצאת לחיים חדשים בעיר אחרת.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • באפי אן סאמרס (שרה מישל גלר): נערה בת שש-עשרה שנועדה לשרת כציידת הערפדים בדורה, ומחוננת בכוחות פיזיים על-אנושיים. בתם של ג'ויס והאנק סאמרס, שהתגרשו. עם מעברה לסאנידייל היא קושרת חברות אמיצה עם וילו וזאנדר. במהלך שלוש העונות הראשונות היא בקשר רומנטי עם אנג'ל. בעונות 4–5 היא בקשר עם ריילי פין ובעונות 6–7 היא בקשר עם ספייק.
  • וילו רוזנברג (אליסון הניגן): חברתה הטובה ביותר של באפי. וילו אינטליגנטית מאוד אך חסרת כישורים חברתיים. היא החברה הטובה ביותר של זאנדר ובתחילת הסדרה אף הייתה מאוהבת בו. וילו עוברת התפתחות עצומה, מנערה מגושמת לאישה בטוחה בעצמה. מהעונה השנייה ואילך היא לומדת בהדרגה להיות מכשפה. היא יוצאת מהארון לקראת סוף העונה הרביעית. במהלך עונות 2–4 היא בקשר רומנטי עם אוז, ואחרי יציאתה מהארון היא בקשר עם טארה ובעונה השביעית עם קנדי.
  • אלכסנדר "זאנדר" האריס (ניקולס ברנדון): טיפוס ממוצע וכושל, היחיד בחבורה שנעדר כוחות או כישורים מיוחדים, ומודע לכך עד תסכול, אך מצפוני, אכפתי וחבר טוב, שמלכד את חבריו סביבו. חבר ילדות של וילו, ידיד קרוב שלה ושל באפי.
  • רופרט ג'יילס (אנתוני סטיוארט הד): ספרן ואינטלקטואל אנגלי המשמש כ"צופה" (משגיח וחונך) של באפי, המוציאה אותו מדעתו בהליכותיה האמריקניות. מועצת הצופים מפטרת אותו משום אהבתו האבהית לה, שאיננה עולה בקנה אחד עם המשמעת והריחוק הנדרשים. בעונה החמישית הוא חוזר לתפקיד אחרי אולטימטום של באפי למועצה. ג'יילס עוזב וחוזר מספר פעמים מסאנידייל לאנגליה.
  • אנג'ל (דייוויד בוריאנז): ערפד שכישוף צועני החזיר לו את נשמתו, אהבתה הראשונה של באפי ולאחר מכן הדמות הראשית בסדרת הספין אוף "אנג'ל". בחצי השני של העונה השנייה מאיים על סאנידייל, לאחר שהוא מאבד שוב את נשמתו והופך לאנג'לוס. וילו מחזירה את נשמתו, אך זה מאוחר יותר ובאפי משלחת אותו שאולה. בעונה השלישית הוא חוזר מהגיהנום באופן בלתי מוסבר. עזב את סאנידייל לאחר שהבין שיחסיו עם באפי יביאו על העולם את סופו. בעונות 4, 5, 7 הוא מבקר בסדרה בסצנות בודדות.
  • קורדליה צ'ייס (עונות 1–3; כריזמה קרפנטר): מעודדת סטריאוטיפית, העומדת בראש ההיררכיה החברתית בבית-הספר ומתעללת בווילו, זאנדר ויתר המנודים. עם הזמן היא מתקרבת אל חבורתה של באפי ואף מתאהבת בזאנדר.
  • דניאל "אוז" אוסבורן (עונות 2–4; סת' גרין): מוזיקאי וגאון, איש זאב ואהבתה הראשונה של וילו. אוז עוזב במהלך העונה הרביעית משום שאיננו מצליח לשלוט על החיה שבתוכו.
  • אניה ג'נקינס (לשעבר אניינקה; עונות 7-3; אמה קולפילד): שדת נקמה שכוחותיה נשללים ממנה והיא נאלצת לחיות כנערה בת שבע עשרה. לימים מתאהבת בזאנדר והם מנהלים יחסים רומנטיים ארוכי טווח. זאנדר הבטיח לשאתה לאישה אך נמלט מהכנסייה, וצערה כה עמוק עד שמושבים לה כוחותיה כשדה. לבסוף היא איננה עומדת בהכרח להרוג אנשים, ושבה להיות בת-אדם ומתפייסת עם זאנדר.
  • ריילי פין (עונות 4–5; מרק בלוקס): עוזר הוראה לפסיכולוגיה המנהל יחסים רומנטיים עם באפי, המתגלה כחייל ביחידה סודית, ממנה הוא עורק כשמתגלים לו מעשים חמורים של ממוניו. הוא עוזב לאחר שהוא מרגיש רחוק מבאפי ושב לצבא.
  • טארה מקליי (עונות 4–6; אמבר בנסון): מכשפת וויקה ותלמידת קולג' המאוהבת בווילו. רציחתה בידי וורן הביאה את וילו לדיכאון חמור ולניסיון להביא את סוף העולם.
  • דון סאמרס (עונות 5–7; מישל טרכטנברג): אחותה הצעירה של באפי, שמופיעה פתאום בעונה החמישית. היא מפתח מיסטי למימד אחר שנזירים הפכוהו לבת אדם ושלחו אל ציידת הערפדים בשביל שתגן עליו. בעונות 6–7 משמשת כשחקנית מהמניין.
  • ספייק (עונות 2, 4-7 וכן הופעה בודדת בעונה 3; ג'יימס מרסטרס): ערפד אלים בעל היסטוריה של הריגת שתי קוטלות. נקרא "ויליאם המגואל", אך מקור הכינוי הוא לא ברצחנותו אלא דווקא בכך שכשהיה בן-אנוש כתב שירה מתקתקה ושבלונית. נהפך לערפד על ידי דרוסילה, ונחנך על ידי אנג'ל, עמו הייתה לו מערכת יחסים מורכבת. ספייק החל כאנטגוניסט, אך הצטרף לבאפי במאבק באנג'ל; לאחר מכן, כשהשבב שהושתל בו על ידי הצבא מנע ממנו לתקוף בני-אנוש, החל להתקרב לחבורתה של הקוטלת, בלב ולב. לבסוף התאהב בבאפי, למורת רוחה, והשיב לעצמו את נשמתו כדי לבקש את קרבתה, והקריב את עצמו במלחמה נגד הרשע.

בתרבות ובאקדמיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מלבד "באפי ציידת הערפדים", עולם הערפדים והשדים המופיע בה זכה לעיבודים נוספים. תחילה הופקה סדרת-הבת "אנג'ל", ובהמשך התחילו לצאת ספרים וספרי קומיקס. רוב אלו נכתבו על ידי סופרים מעריצים. יצאו 68 ספרים בסדרה, מתוכם ארבעה תורגמו לעברית: "הקציר" (מבוסס על פרקים 1–2); "ירח זאב ערבות"; "ליל השידור החוזר", ו"אורחים".

בשלב מסוים התחיל גם יוצר הסדרה, ג'וס וידון לחבר ספרי קומיקס המבוססים על "באפי". אלו הם Tales of the Vampires ,Fray, ו-Tales of the Slayers. וידון כתב ופרסם קומיקס אשר מהווה המשך ישיר לעונה השביעית של הסדרה, ונחשב למעשה לעונה השמינית הרשמית של "באפי".

מעבר לכך יצאו במהלך השנים כמה ספרים אקדמיים שבהם חוקרי תרבות מנתחים את התוכנית, בהם Why Buffy Matters: The Art of Buffy the Vampire Slayer ו-Blood Relations: Chosen Families In Buffy The Vampire Slayer And Angel.

פרק המחזמר הפך לפרק פולחן, והוא מועלה בהקרנות חיות של חובבים בעל רחבי העולם. בארץ העלתה אותו קבוצת חובבי הסדרה מספר פעמים בכנסי מדע בדיוני ופנטזיה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא באפי ציידת הערפדים בוויקישיתוף

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Elana Levine, Lisa Parks (עורכות). ‏ Undead TV: Essays on Buffy the Vampire Slayer. ‏ הוצאת אוניברסיטת דיוק, 2007.
  • Rhonda V. Wilcox ואחרים. ‏ Reading Joss Whedon.‏ הוצאת אוניברסיטת סירקוז, 2014.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]