בולאס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גאוצ'ו צד נאנדו באמצעות בולאס
אינדיאנים מריו דה לה פלטה עם בולאס (הנדריק אוטסן, 1603)
בולאדורס
קבוצה של גאוצ'ו צדה נאנדו עם בולאס בלה פמפה, ארגנטינה (1905).

בולאסספרדית: bolas) או בולאדורס (Boleadoras) הוא סוג של כלי נשק המשמש להטלה העשוי ממשקולות בקצות חבלים המחוברים זה לזה, המשמש ללכידת בעלי חיים על ידי הידוק רגליהם. הבולאס התפרסם כאמצעי הדומה ללאסו בשימוש של הבוקר הדרום אמריקני, הגאוצ'ו, אך הוא התגלה בחפירות של יישובים פרה-קולומביאנים, במיוחד בפטגוניה, שם העמים הילידים (במיוחד הטוולצ'ה (אנ')) השתמשו בו כדי לתפוס גואנקו (יונקים דמויי לאמה) במשקל 100 קילוגרם ונאנדו (עופות גדולים). חוקרים מצאו גם בולאס באמריקה הצפונית באתר האדם הקדמון בקליקו (אנ'). המפוצ'ה וצבא האינקה השתמשו בהם בקרב. לוחמי המפוצ'ה השתמשו בבולאס בעימותיהם עם הצבא הצ'יליאני במהלך כיבוש אראוקניה (1861–1883). עמים נוספים שעשו שימוש בכלי נשק זה הם האסקימואים והצ'וקצ'ים בסיביר.

אבני בולאס נמצאו מאז הפליסטוקן התיכון המוקדם (לפני 700,000 עד 120,000 שנה). במזרח התיכון, בטל חסונה שבמסופוטמיה, נמצאו כדורי קלע עשויים חימר שרוף מהתקופה הנאוליתית.

הבולאס הנפוץ מורכב משלושה חבלים באורך של 0.4 עד 1.5 מטרים כל אחד, אשר קשורים יחד בקצה אחד ליצירת כוכב בעל שלוש זרועות. בקצה החיצוני של כל חבל יש משקולת (אבן, שקיק עור עם אבנים או עם כדורי עופרת).

שימוש[עריכת קוד מקור | עריכה]

גאוצ'וס השתמשו בבולאס כדי ללכוד בקר או כדי לצוד. בהתאם לעיצוב המדויק, הזורק אוחז את הבולאס באחת המשקולות או בקשר של החבלים. הזורק נותן לכדורים מומנטום בכך שהוא מניף אותם ואז משחרר את הבולאדורה. הנשק משמש בדרך כלל ללכוד את רגלי החיה, אך כאשר הוא נזרק בכוח מספיק הוא עלול אף לגרום נזק (למשל שבירת עצם).

באופן מסורתי, האינואיטים השתמשו בבולאס כדי לצוד עופות, כשהם לוכדים את העופות באוויר עם חבלי הבולאס. הסרט הדוקומנטרי "עם הנוצה" (People of a Feather) הראה כיצד האינואיטים של איי בלצ'ר (אנ') במפרץ הדסון בקנדה צדים ברווזים מהסוג אדרית באמצעות בולאס שלוכד את הכנף.[1]

עיצוב[עריכת קוד מקור | עריכה]

אין עיצוב אחיד. ברוב הבולאס יש שניים או שלושה כדורים, אך ישנן גרסאות של עד שמונה או תשעה. לחלק מהבולאס יש כדורים במשקל שווה, באחרים יש קשרים וחבלים משתנים. גאוצ'ו משתמשים בבולאס העשוי מחבלים של עור קלוע עם כדורי עץ או שקי עור קטנים מלאים באבנים בקצות החבלים.

ניתן לכנות את הבולאס בהתאם למספר המשקולות המשמשות בו:

  • פרדידה (Perdida) – משקולת אחת
  • אווסטרוסרה (Avestrucera) או ניאנדוסרה (ñanducera) – שתי משקולות עבור ריאה
  • סומאי (Somai) – שתי משקולות
  • אצ'יקו (Achico) – שלוש משקולות
  • בולאדורה (Boleadora) – שלוש משקולות
  • קיפויאק (Kiipooyaq) – השם האינואיטי לבולאס עם שלוש משקולות או יותר[2]
  • קילומיטאוטיט (qilumitautit) – בולאס של אינואיטים עשוי מגידים ומשקולות מעצם המשמש לציד עופות מים

בולאס עם שלוש משקולות מעוצב בדרך כלל עם שני מיתרים קצרים יותר עם משקל כבד יותר, וחבל אחד ארוך יותר עם משקל קל. המשקלים הכבדים יותר עפים בחזית מקבילים זה לזה, פוגעים משני צדי הרגליים, והמשקל הקל יותר מסתובב ועוטף את הרגליים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בולאס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Tracy Allard (8 בנובמבר 2013). "People of a Feather (2011)". IMDb. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ "Inuit Bola". Gamesmuseum.uwaterloo.ca. אורכב מ-המקור ב-8 בנובמבר 2014. {{cite web}}: (עזרה)