בוסקאסל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בוסקאסל
Boscastle
מדינה הממלכה המאוחדתהממלכה המאוחדת הממלכה המאוחדת
אומת הבית אנגליהאנגליה אנגליה
אזור דרום-מערב
מחוז קורנוולקורנוול קורנוול
אוכלוסייה
 ‑ בעיירה 1,748 (2016)
קואורדינטות 50°41′02″N 4°41′34″W / 50.684°N 4.6929°W / 50.684; -4.6929 
http://www.boscastlecornwall.org.uk/
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
מבט משביל נמל בוסקאסל המוביל אל הכפים
מבט מכיוון אחד הכפים אל הכניסה לנמל בוסקאסל

בוסקאסלאנגלית: Boscastle, בקורנית: Kastel Boterel) הוא כפר ונמל דיג על חוף האוקיינוס האטלנטי במחוז קורנוול שבדרום-מערב אנגליה בבריטניה. הכפר שייך למועצה (Civil parish) פוראברי אנד מינסטר (Forrabury and Minster). הוא שוכן כ-23 קילומטרים דרומית לבודה (Bude), וכ-8 קילומטרים צפונית-מזרחית לטינטאג'ל. הנמל הוא לשון ים טבעית והוא מוגן על ידי שני שוברי גלים מאבן שנבנו ב-1584 על ידי ריצ'רד גרנוויל, והוא הנמל המשמעותי היחיד ברצועת חוף שאורכה כ-30 קילומטרים. הכפר מתפשט לתוך עמקי הנחלים ולנסי (Valency) וג'ורדן (Jordan). גשם כבד שירד באזור ב-16 באוגוסט 2004 גרם נזק כבד לכפר.

בוסקאסל שוכן בתחומי האזור המוגדר כ"אזור של יופי טבעי יוצא דופן של קורנוול" (Cornwall Area of Outstanding Natural Beauty). האזור, המורכב מ-12 שטחים נפרדים, משתרע על כמעט שליש משטח קורנוול, כשיש להם מעמד ורמת הגנה כשל פארק לאומי. שביל החוף הדרום-מערבי (South West Coast Path), שביל לאומי המקיף את כל הפינה הדרום-מערבית של האי הבריטי עובר דרך הכפר.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקור שם הכפר מטירת בוטרי (Botreaux Castle), מבצר תל וחצר,[א] שהוקם במאה ה-11, שממנו נותרו שרידים מעטים בצד הדרומי של הכפר. מרבית הטירה נהרסה במאה ה-16 על מנת להשתמש באבניה לבניית בתים חדשים בבוסקאסל. הטירה הייתה רכושם של בני משפחת דה בוטרי (de Botreaux), שהפכו למשפחת ברונים הודות לויליאם דה בוטרי, ברון בוטרי הראשון (William de Botreaux, 1st Baron Botreaux).

באמצע המאה ה-16 תיאר האנטיקוואר ג'ון לילנד (אנ') את הכפר במילים "זו היא עיירה מלוכלכת מאוד ומתוחזקת רע". נמל בוסקאסל הוא לשון ים טבעית המוגנת על ידי שני שוברי גלים מאבן שנבנו ב-1584 על ידי ריצ'רד גרנוויל (מהספינה ריוונג'). בוסקאסל היה פעם נמל קטן (בדומה לנמלים רבים אחרים על החוף הצפוני של קורנוול), שדרכו ייבאו אבן גיר ופחם וייצאו לווחה ותוצרת מקומית.

השיטפון של 2004[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיטפון ב-16 באוגוסט 2004 גרם לנזק כבד לכפר. התושבים נלכדו בבתים כאשר הרחובות הפכו לנהרות מים גועשים. אנשים נלכדו על גגות בתים, במכוניות, בבניינים ועל גדות הנחל, ומרכז המבקרים של הכפר נשטף בשיטפון.[1][2] למקום הוזנקו מסוקים של חיל האוויר המלכותי ומשמר החופים והם חיפשו ניצולים בתוך הכפר וסביבו.

פעולות ההצלה היו הגדולות ביותר שהתבצעו בממלכה המאוחדת בזמן שלום. בסך הכל חולצו 91 תושבים ולא היו קורבנות בנפש, רק אגודל שנשבר. כ-50 מכוניות נסחפו לנמל והגשר מעל לוולאנסי נסחף. הכבישים הוצפו במים בגובה 2.75 מטרים, ומנעו גישה עד שהמים שככו. מערכת הביוב קרסה, ומסיבות של בריאות ובטיחות נסגרה הגישה לבוסקאסל באופן זמני.

הסיבה לשיטפון הייתה כמות של 60 מילימטרים של גשם (בממוצע כמות גשם של חודש) שירדו במשך שעתיים. הקרקע הייתה כבר רוויה משום שבשבועיים שקדמו לשיטפון ירדה כמות גשם מעל לממוצע. לאגן הניקוז יש מורדות תלולים, ויש בו אזור של לווחה אטומה למים מה שגרם לנגר מהיר. בוסקאסל שוכנת במפגש של שלושה נחלים: ולאנסי, ג'ורדן ופרדייז וכמות גדולה של מים שהגיעה תוך זמן קצר גרמה לנחלים לעלות על גדותיהם. השיטפון התרחש במקביל לגאות בים, מה שהחמיר את המצב.

בתי מגורים, בתי עסק ומכוניות השייכים ליותר מ-1,000 איש נסחפו. ההכנסה מתיירות אבדה, ולכן הפרנסה והכלכלה המקומית נפגעו. עקב כך היו תביעות נרחבות מחברות הביטוח.

תיירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכפר, עם נמלו הציורי הוא יעד תיירותי פופולרי. בין האטרקציות התיירותיות: מוזיאון הכישוף, חנות כלי החרס של בוסקאסל והגישה לשביל החוף הדרום-מערבי.

רוב הקרקעות בבוסקאסל ובסביבתה שייכים לקרן הלאומית, כולל שני צדי הנמל, חלקות קרקע לעיבוד חקלאי מעל לבוסקאסל, וחלקים גדולים של עמק ולאנסי, הידוע בקשרים שלו לסיפורים של תומאס הרדי. האורוות לשעבר של הנמל (חלק מהרכוש של הקרן הלאומית) הם כיום אכסניית נוער פופולרית בקרב המטיילים ברגל. הקרן הלאומית מפעילה חנות בנמל ומרכז מבקרים.[3]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בוסקאסל בוויקישיתוף

ביאורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ באנגלית motte-and-bailey castle, סוג של מבצר שהובא לאנגליה על ידי הנורמנים. מבצר על גבעה מלאכותית (motte) המוקפת על ידי חצר (bailey) המוגנת על ידי גדרה של מוטות מחודדים המוקפים על ידי חפיר

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "UK | England | Cornwall | Dozens rescued from flash floods". News.bbc.co.uk. 17 באוגוסט 2004. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ "Flooding in north Cornwall - 16 August 2004". Metoffice.gov.uk.
  3. ^ boscastle