ביזון היערות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןביזון היערות
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: מכפילי פרסה
משפחה: פריים
סוג: ביזון
מין: ביזון אמריקאי
תת־מין: ביזון היערות
שם מדעי
Bison bison athabascae
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ביזון היערות (שם מדעי: Bison bison athabascae) הוא תת-מין של הביזון האמריקאי הנפוץ ביערות הצפוניים של ארצות הברית וקנדה וגדול יותר מביזון המישורים. כמו מצב השימור של המין, גם ביזון היערות במצב "קרוב לסיכון".

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביזון היער יכול להגיע למשקל של 900 ק"ג אצל הזכרים, ו-540 ק"ג אצל הנקבות. והוא בעל החיים היבשתי הגדול ביותר באמריקה הצפונית. הוא שונה מקרובו שבערבה בגודלו, בשערו הכהה ביותר ורעמת הגב החומה שלו, בשיער הדליל באזור הזקן ובקרניו הגדולות.

לביזון היערות יש קרניים מעוקלות שמצביעות כלפי מעלה ושיער על הסנטר הדומה לזקן. ראשם וכתפיהם גדולים בהשוואה לאחוריהם, עם גבנון בולט לפני הרגליים הקדמיות. גיבנת ביזון העץ עולה כמעט ישר מהצוואר ואז משתפלת כלפי מטה אל הירכיים. מבנה העצם של הגיבנת הענקית הקדמית הזו התפתח בביזון היערות כדי לתמוך במבנה שרירים מסיבי המסייע להם לטאטא את ראשם בשלגים צפוניים עמוקים כדי לגשת לעשבים ושקעים בחורף. יש להם מעיל צפוף של שיער רך ועמיד שאינו חלול כמו קריבו של איילים וכבשים, אלא דומה יותר לשיער אדם. צבע השיער נע בין חום כהה לשחור לאורך הרגליים וגוף תחתון, לחום בהיר לאורך הגיבנת.[1]

אוכלוסיות הביזון נמצאות בעיקר ביערות טייגה באלסקה, יוקון, הטריטוריות הצפון-מערביות, צפון קולומביה הבריטית, צפון אלברטה ובצפון מזרח ססקצ'ואן. שם הם ניזונים מעצים מחטניים שונים ומשורשים ועשבים, שורדים גם בחורפים האכזריים ומתגוננים נגד טורפים חזקים כמו זאבים.

האוכלוסיות מתמעטות עקב אובדן היערות לטובת בנייה ומרעה, ציד והתערבבות עם ביזוני המישורים, מה שמחליש אותם גנטית. בעבר הם ניצודו בהמוניהם אבל היום מוגנים ביותר הן בארצות הברית והן בקנדה.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ביזון היערות בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Wood Bison (Bison bison athabascae), www.adfg.alaska.gov