בלדה על נערי שגדל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
נתן סלור - בנה של תרצה אתר, לו הוקדש השיר (הוא הנער שגדל), וכן אחד ממבצעי השיר.

"בלדה על נערי שגדל" הוא שיר שנכתב על ידי המשוררת תרצה אתר בשנת 1972, הוקדש לבנה נתן סלור והולחן על ידי סשה ארגוב.

השיר מתאר אישה בודדה הממתינה לנער שיגדל ויפרוש את אחריותו עליה, אך כשהנער גדל הוא מתחתן עם אישה אחרת ועוזב אותה. שתי גישות שונות בתכלית לניתוח השיר: הראשונה היא הטריוויאלית וגורסת כי האישה היא נערה שהתאהבה בנער וממתינה להתבגרותו והשנייה גורסת כי מדובר באימו של הנער.

ביצועים[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר בוצע לראשונה על ידי הזמרת אילנה רובינא בפסטיבל הזמר והפזמון לשנת 1972. השיר יצא באותה השנה במסגרת אלבומה הראשון והיחיד "שני הצדדים" ולאחר מכן באוספים "שרה שירי אהבה" (2001) ו"תמונת רגע - מבחר משירי תרצה אתר" (2008).

מאוחר יותר ביצעו את השיר סשה ארגוב עצמו ואורה זיטנר, כחלק מאלבומם המשותף "סשה ארגוב מנגן משיריו" (1979), בו שרה אורה זיטנר בעוד ארגוב מלווה אותה בפסנתר.

גם הגבעטרון שרו את השיר בביצוע משלהם שנכלל באוספים "חמישים שנות זמר" (1998) ו"אוסף הגבעטרון - 70 השירים הגדולים מכל הזמנים" (2000). בשנת 1998 מיקה קרני שרה את השיר בהופעה חיה שהוקלטה באלבום "כמו ציפור בחדר - מופע משירי תרצה אתר". בשנת 2001 נתן סלור, בנה של תרצה אתר לו היא הקדישה את השיר, הקליט את השיר במסגרת אלבום אוסף בשם "רדיו ב.ל.ה דואגת" (בהפקת ארגון בלה דואגת). השיר הופיע מאוחר יותר באלבומו "25 שעות" שראה אור בשנת 2006. סלור הקליט את השיר בליווי פסנתר, בעיבוד של הפסנתרנית אורית דוקלר, וחתם בשיר זה את אלבומו הראשון. על אף יחוסו המשפחתי של סלור, "בלדה על נערי שגדל" הוא השיר היחיד באלבומו שנכתב על ידי מי ממשפחתו.

בלדה סלאווית[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר מופיע במקומות רבים כשבסוגריים השם המשני - בלדה סלאווית.

יש דמיון מסוים בין השיר של תרצה אתר לבין "נחל שלי" של לאה גולדברג (גם הוא הולחן על ידי ארגוב, ולחן נוסף של דני ליטני) [1] שמופיע בספרה של גולדברג עם ההערה [סלבי] בצד סדרה של שירים שליד כל אחד מהם הערה דומה (ליטאי, יהודי, מזרחי..).

ככל הנראה הכוונה לכך שמוטיב האשה המחכה לשווא לנער המת בנחל אופיינית לבלדות עממיות סלביות (לאה גולדברג עצמה נולדה בליטא כשהייתה חלק מרוסיה ואף שהתה זמן מה ברוסיה), ותרצה אתר כתבה את שירה בהשפעתה [2].

מיקומי שיא[עריכת קוד מקור | עריכה]

מצעדים שבועיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

‏  מצעדים שבועיים (1972)
מדינה מצעד מיקום שיא
ישראל מדיה פורסט ישראל -
הגל הקל 1[3]
גלי צה"ל 1[4]

מצעדי סוף שנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

‏  מצעדים שנתיים (תשל"ב)
מדינה מצעד מיקום שיא
ישראל מדיה פורסט ישראל -
המצעד העברי השנתי של הגל הקל 10[5]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מילות השיר נחל שלי מתוך שירונט
  2. ^ דיון בתפוז בנושא
  3. ^ מיקום שיא במצעד השבועי של הגל הקל (1), 5 ביוני 1972, באתר פזמונט, בדיקה אחרונה ב־15 במאי 2023
  4. ^ מיקום שיא במצעד גלי צה"ל (1), באתר פזמונט, בדיקה אחרונה ב־15 במאי 2023
  5. ^ המצעד השנתי לשנת תשל"ב של הגל הקל, באתר פזמונט, בדיקה אחרונה ב־15 במאי 2023