ברטה M9

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ברטה M9
תמונה של האקדח בצבע שחור
תמונה של האקדח בצבע שחור
מידע כללי
סוג אקדח חצי אוטומטי
נגזרות Beretta 92FS
תכנון שנות ה-80
מדינה מייצרת ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית, איטליהאיטליה איטליה
יצרן ברטה
תקופת השימוש 1985–הווה (כ־39 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
מלחמות הפלישה האמריקאית לפנמה, מלחמת המפרץ, מלחמת האזרחים בסומליה, מלחמת קוסובו, מלחמת אפגניסטן (2001–2021), מלחמת עיראק, מלחמת אוקראינה–רוסיה
מדינות המשתמשות צבא ארצות הברית
מחיר ליחידה 469 דולרים אמריקאים[1]
יחידות שיוצרו מעל מיליון
מידע טכני
קליבר 9×19mm Parabellum
פעולה רתיעת קנה קצר
חירוק קנה Polygonal rifling
הזנה מחסנית של 10 כדורים
מחסנית של 15 כדורים
מחסנית של 17 כדורים
מחסנית של 18 כדורים
מחסנית ארוכה של 20 כדורים
מחסנית ארוכה של 30 כדורים
מחסנית ארוכה של 32 כדורים
מחסנית ארוכה של 35 כדורים
כוונות כוונת ברזל
אורך כולל 217 מ"מ
אורך קנה 125 מ"מ
משקל ריק 970 גרם
מהירות לוע 381 מטרים לשנייה
טווח אפקטיבי עד 50 מטר
טווח מקסימלי עד 100 מטר

ברטה M9אנגלית: Beretta M9) הוא אקדח חצי-אוטומטי שפותח על ידי ברטה בשנת 1985. ה-M9 אומץ על ידי צבא ארצות הברית כאקדח השירות שלהם ב-1985.

בשנות השמונים זכה ה-92FS, האקדח האב טיפוס של ה-M9, במכרז כדי להחלפת ה-M1911A1 כאקדח העיקרי של צבא ארצות הברית, כשהוא ניצח מתמודדים רבים אחרים והביס רק במעט את ה-SIG Sauer P226 מטעמי עלות.

האקדח נכנס רשמית לשירות בשנת 1990. כמה אקדחים אחרים אומצו במידה פחותה, כמו האקדח SIG P228, ודגמים אחרים נותרו בשימוש מוגבל.

ה-M9 היה אמור להיות מוחלף במסגרת תוכנית של צבא ארצות הברית, Future Handgun System (FHS), אשר מוזגה עם תוכנית SOF Combat Pistol כדי ליצור את Joint Combat Pistol (JCP). שמו של ה-JCP שונה ל-Combat Pistol (CP), ומספר האקדחים שייקנו קוצץ באופן דרסטי. צבא ארצות הברית, הצי, חיל האוויר וחיל הנחתים מחליפים את ה-M9 בזיג זאואר M17 ו-M18.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנות ה-70, נשאו כל הזרועות של הכוחות המזוינים של ארצות הברית (למעט חיל האוויר האמריקאי) את אקדח ה-M1911. חיל האוויר בחר להשתמש באקדחי 38 מיוחדים, שבהם השתמשו גם ארגוני חקירה פלילית/משטרה צבאית, צוותי קציני טילים אסטרטגיים (ICBM), ואנשי צוות טיסה צבאיים בכל השירותים בעת שירות באזורי לחימה, או כאשר הם מעורבים בתפקידי נשק גרעיני.

לאחר מכן החליט משרד ההגנה לסנכרן את הנשק של כל חמשת הזרועות של הכוחות המזוינים של ארצות הברית. על הסדר זה עלתה ביקורת מצד אנשי השירות מענפי הלחימה הקרקעית. עם זאת, הם הכירו בכך שההחלטה התקבלה במטרה לבטל את הצורך ברכישת תחליפים למסגרות M1911 בלויות, ולהקים סבב אקדח משותף של נאט"ו כדי לפשט את הלוגיסטיקה (בנסיבות של מלחמה נגד ברית המועצות באירופה). בשנת 1979, תוכנית הנשק הקל של השירות המשותף החלה לחפש תחליף ל-M1911 המכובד, וסבב ה-Parbellum 9×19 מ"מ נבחר לעמידה בהסכם התקינה של נאט"ו (STANAG). בשנת 1980, עיצוב Beretta 92S-1 נבחר על פני מתחרים: קולט, סמית' אנד וסון, וולת'ר, ודגמי אפאן הרסצל ו-הקלר וקוך שונים.

התוצאה, לעומת זאת, אותגרה על ידי צבא ארצות הברית, ובדיקות חדשות נעשו על ידי הצבא. בשנת 1984, הניסויים החלו שוב עם ערכים מעודכנים של סמית' אנד וסון, ברטה, זיג זאואר, הקלר וקוך, וולת'ר, שטייר ו-אפאן. ברטה זכתה בתחרות הזו, אבל היה ניסוי חדש, תחרות XM10, בשנת 1988. זה הביא לשני ניסויים שונים שהיו מוגבלים יותר, אך הביאו לכך שהברטה נבחרה – אם כי עם עיצוב מעודכן.

החל משנת 1979 בזמן שתהליכי בחירת האקדח היו בעיצומם, החלה חברת הנרתיקים הבינלאומית Bianchi בפיתוח של נרתיק צבאי רב תפקודי כדי להיות מוכנה להנפקת אקדח חדש. הנרתיק שהתקבל עוצב על ידי ג'ון ביאנקי וריצ'רד ניקולס, וסומן כ-M12. ה-M12 שירת היטב את הכוחות המזוינים של ארצות הברית במשך עשרות שנים, ואומץ במקביל לאימוץ הברטה 92FS ב-1985.

הברטה 92FS עבר בהצלחה במספר ניסויי שרידות, שכללו: חשיפה לטווחי טמפרטורה בין -40 ל-140 מעלות צלזיוס (-40 ו-60 מעלות צלזיוס); בדיקות קורוזיה של מי מלח; טיפות חוזרות ונשנות על בטון; ונקבר בחול, בוץ ושלג. בנוסף, ה-92FS הוכיח MRBF (כדורים לפני כישלון) של 35,000 כדורים - המספר שהוגדר לעיתים קרובות כשווה ערך לפי חמישה או שישה מחיי השירות של האקדח. אמנם זה נכון בדרך כלל בצבאות אירופיים, אבל הכוחות המזוינים של ארצות הברית בדרך כלל נותנים שימוש נרחב יותר בנשק צדדי. לחימות בתוך מבנים, כמו למשל לחימה מחדר לחדר, דרש מהחיילים האמריקאים להסתמך יותר על האקדחים שלהם.

תחליף[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצבא האמריקאי החל בתהליך של החלפת האקדח M9 ב-M17 Modular Hand Gun System (MHS). ה-M17, מיוצר על ידי זיג זאואר, החל מינואר 2017.[2] ההחלטה להחליף את ה-M9 התבססה על הצורך באקדח מודרני ומודולרי יותר שיוכל לעמוד טוב יותר בדרישות של הצבא.

בתרבות הפופולרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בגלל השימוש הרב שלו בצבא ארצות הברית, האקדח מופיע בסרטים ובמשחקי מחשב רבים מסוג משחק יריות בגוף ראשון, בעיקר ככלי נשק של יחידות צבאיות.

סרטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בלאק הוק דאון - האקדח נראה כמה פעמים בידי חיילים אמריקאים וחברים בשיירת לוטננט קולונל דני מקנייט.

פיסמייקר (1997) - הברטה הוא האקדח של סגן קולונל טום דבו, טייסי חיל ארצות הברית, שוטרים בניו יורק ועוד כמה דמויות.

סכנה ברורה ומיידית - האקדח נראה אצל מלח משמר החופים וחבר קרטל כאשר צוות Special Ops מפוצץ את מפעל/מעבדת הסמים התת-קרקעי. הברטה נישאת גם על ידי האבטחה של מנהל ה-FBI במהלך המארב.

משחקי מחשב[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדרות Call of Duty - הברטה מופיע במשחקים שונים של סדרות ה-Call of Duty, במיוחד אלה המתרחשים במסגרות מודרניות או עכשוויות, כמו למשל CoDMW2 (2009).

סדרות Battlefield - גם הברטה מופיע בזמנים מודרניים כמו ב-Battlefield 4.

קונטר סטרייק גלובל אופנסייב (CS:GO) - השחקן יכול לקנות שני ברטות ולהשתמש בהם באותו הזמן.

Grand Theft Auto V (GTA V) - האקדח הראשון שהשחקן יכול להשיג זה אקדח שמבוסס על הברטה והוא נקרא "Pistol".

Far Cry 5 - השחקן יכול לקנות את הברטה ולשים עליו אביזרים ולצבוע אותו.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ברטה M9 בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ M9, www.beretta.com (באנגלית)
  2. ^ Matthew Cox and Hope Hodge Seck, Army Picks Sig Sauer's P320 Handgun to Replace M9 Service Pistol, Military.com, ‏31 באוקטובר 2017 (באנגלית)