ג'וג'וטסו קאייזן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג׳וג׳וטסו קאייסן
呪術廻戦
סוגה שונן
יוצר גאג׳ה אקוטאמי

ג'וג'וטסו קאייזן (ביפנית: 呪術廻戦, ברומאג'י: Jujutsu Kaisen) היא סדרת מאנגה מאת גאג'ה אקוטאמי אשר החל לצאת בשנת 2018 (נכון לינואר 2024, מספר הפרקים שיצאו עומד על 248). המאנגה עוסקת ביוג'י איטאדורי, נער אשר לומד להיות מכשף ג'וג'וטסו בכדי לצוד אנרגיות מקוללות: יצורים אשר נוצרו מרגשותיהם השליליים של בני האדם כתוצאה מאירועים טראומתיים ומטרתם להרוג אותם תוך שהוא לומד לשלוט על אישיותו של ריומן סוקונה אשר חי בתוכו לאחר שאכל את אחת מאצבעותיו.

הסדרה זכתה להצלחה רבה, ונכון לאפריל 2022, מכירותיה עומדות על מעל 65 מיליון עותקים, שכן גם הפריקוול ג'וג'וטסו קאיסן 0 זכה להצלחה דומה ובעקבות כך נוצרה סדרת אנימה שעונתה הראשונה עלתה ב-3 באוקטובר 2020 ועונתה השנייה שעלתה בין 6 ביולי 2023 לדצמבר 2023 ונחשבה להצלחה גדולה כשלפיה נחשבה כהסדרה השנייה המדוברת במהלך 2021 בטוויטר[1]. במקביל, לעלילת הפריקוול יצא סרט אשר שוחרר ביפן בדצמבר 2021 שהגיע למקום השני בטבלת ההכנסות של שוברי הקופות בארצות הברית במשך שבועיים רצופים[2][3][4] ולמקום ה-15 ברשימת הסרטים המכניסים ביפן מכל הזמנים<[5].

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עלילת הסדרה מתרחשת ביפן בשנת 2018 ומספרת על יוג'י איטאדורי, נער הגדל אצל סבו לאחר שננטש על ידי הוריו בצעירותו. לאחר שאיבד את סבו, הבטיח יוג'י כי יקיים מעשים טובים גם בשביל לקיים את צוואתו של סבו וגם כאשר ימות בעתיד, הוא יהיה מוקף באנשים הקרובים לו. אולם, כאשר הוא פוגש את מגומי פושיגורו, מכשף ג'וג'וטסו מתלמד שבא לבית ספרו לחפש אובייקט המקולל, הוא מגלה כי בבית ספרו שוכנות רוחות מקוללות, יצורים אשר נוצרו מרגשותיהם השליליים של בני האדם כתוצאה מאירועים טראומתיים. הרוחות הורגות את חבריו הטובים של יוג'י וכתוצאה מכך, יוג'י מבין שזו ההזדמנות שלו לקיים את הבטחתו לסבו בכדי להציל את בית ספרו, אך נתקל באובייקט המקולל אותו חיפש פושיגורו - אצבע השייכת לכהן בשם ריומן סוקונה אשר ידוע כמלך הקללות. בכדי לעזור לפושיגורו, בולע יוג'י את האצבע מתוך מחשבה שהוא יוכל להשתמש באובייקט מקולל כנגד הקללה עצמה, אך מאבד שליטה ונותן לסוקונה להשתלט על גופו, כשעבור סוקונה זוהי הזדמנות לחזור לעולמם של בני האדם ולהרוג אותם. כשפושיגורו מגלה זאת, הוא מזמן שיקיגאמי במטרה למנוע את השתלטותו של סוקונה על גופו של יוג'י, הניצל כאשר סאטורו גוג'ו, מכשף ג'וג'וטסו בכיר אשר מלמד בתיכון להכשרת מכשפי ג'וג'וטסו, בניגוד להחלטת מועצת זקני ג'וג'וטסו, מונע את הוצאתו של יוג'י להורג ומאמין כי יכולותיו של יוג'י גורמות לו להראות שהוא בעל פוטנציאל רב עבור שליטתו על סוקונה, וגוג'ו מעדיף כי המועצה תוציא אותו להורג רק לאחר שיבלע את כל אצבעותיו של סוקונה, אך בינתיים לוקח אותו תחת חסותו ומצרף אותו לתיכון ג'וג'וטסו בשלוחת טוקיו וביחד עם פושיגורו ונערה בשם נובארה קוג'יסאקי לומד יוג'י איך לצוד רוחות מקוללות ובכך לממש את עזרתו לטובת האנושות.

ג'וג'וטסו קאייזן 0[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – ג'וג'וטסו קאיסן 0

עלילת ג'וג'וטסו קאייזן 0 מתמקדת במאורעות שהתחוללו שנה לפני העלילה המקורית ולכן היא מהווה את הפריקוול של הסדרה. במרכז העלילה עומד נער בשם יוטה אוקוטסו אשר איבד את חברת ילדותו ריקה אורימוטו בתאונת דרכים. מאז רוחה המקוללת של ריקה מלווה אותו ומגנה עליו בניגוד לרצונו. בכדי לבטל את קללתה מאמין יוטה כי על מועצת זקני ג'וג'וטסו, אותם מכשפים שהאמין כי הם יוכלו לבטל את קללתה, להרוג אותו, אך גוג'ו דוחה את הצעתו ומצרף אותו למסגרת הלימודים כששם יוטה מנסה להתחבר לשלישיית השנה הראשונה (כשבעלילה המקורית הם בשנה השנייה) מאקי זנין, טוגה אינומאקי ופנדה ובמקביל מאמין כי יוכל לבטל את קללתה של ריקה מעליו.

עלילת הפריקוול יצאה בארבעה פרקים בין התאריכים 28 באפריל 2017 ל-28 ביולי 2017 וזכתה להצלחה מיידית שעל פיה נכתבה עלילת הסדרה המקורית, שכן חברת ויז מדיה הכריזה כי תשחרר את הווליום המאגד את העלילה ב-5 בינואר 2021[6]. כמו כן, לאחר סיומה של העונה הראשונה של ג'וג'וטסו קאייזן ביפן, הוכרז כי ישוחרר סרט המבוסס על עלילת הפריקוול[7]. הסרט שוחרר ביפן ב-24 בדצמבר 2021 והיה הסרט הכי מכניס ביפן באותה שנה[5]. ההצלחה שוחזרה אף בשאר העולם, כולל בארצות הברית ובקנדה בהם הסרט שוחרר ב-18 במרץ 2022 ושם פתח במקום השני אחרי הבאטמן עם 17.7 מיליון דולר באותו סוף שבוע[2] ואף נשאר שם שבוע נוסף בעוד ששבוע לאחר מכן, ירד למקום החמישי[4][3]. בישראל, הסרט שוחרר ב-19 במאי 2022.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמויות ראשיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • יוג'י איטאדורי (מיפנית: 虎杖悠仁) - הגיבור הראשי. ידוע כנער אופטימי שרואה את טובת האחרים כערך עליון. בתחילת העלילה התגורר אצל סבו ולומד בתיכון סוגיסאווה עד שיום אחד הוא מגלה את מגומי מאתר אחר אצבעותיו של סוקונה כשלאחר מכן הולך לבקר את סבו בפעם האחרונה בחייו ומבטיח לו שיקיים את הבטחתו לגבי כך שיעשה מעשים טובים למען אנשים אחרים. לאחר מות סבו מגלה יוג'י כי הקללות ששכנו בבית הספר הרגו את חבריו הטובים ובעודו מתכנן איך הוא יציל את בית ספרו ולעזור למגומי נתקל באחת מאצבעותיו של סוקונה - אותו פריט שמגומי חיפש. יוג'י בולע את האצבע ונותן לסוקונה להשתלט עליו. גוג'ו מגלה זאת ומוצא דרך לעצור את שליטתו של סוקונה, אך הוא לוקח את יוג'י למועצת זקני ג'וג'וטסו המחליטים להוציא אותו להורג על מנת לחסל את סוקונה. גוג'ו מציל אותו כשהוא מבטיח למועצה כי ייקח את יוג'י תחת חסותו כי הוא מאמין שליוג'י יש את היכולות לשלוט על סוקונה ולאחר שיבלע את כל האצבעות יוכל גוג'ו לתת למועצה להוציא אותו להורג. עקב החלטה זו יוג'י מקבל מקום בכיתת הלימודים של השנה הראשונה בשלוחה של טוקיו של תיכון להכשרת מכשפי ג'וג'וטסו לצד מגומי ונובארה ואיתם הוא יוצא בהנחייתו של גוג'ו לצוד קללות.
  • מגומי פושיגורו (ביפנית: 伏黒恵) - בן כיתתו של יוג'י ונחשב למכשף ג'וג'וטסו בדרגה 2[8]. בצעירותו אביו, טוג'י פושיגורו, התחתן מחדש עם אמה של טסומיקי. כשהוריהם נפטרו הועבר לחיות תחת חסותה של משפחת זנין - אחת משלוש השושלות מכשפי הג'וג'וטסו הבכירות. כמה שנים מאוחר יותר, בתחילת העלילה, מגומי, בהוראת גוג'ו, נשלח לתיכון סוגיסאווה בכדי לאתר את אחת מאצבעותיו של סוקונה לאחר ששמע כי ישנה אצבע המצוייה שם. בעודו מאתר את האצבע, הוא נתקל ביוג'י המתעניין במה שהוא עושה ואף מסביר לו את מטרתו. לאחר שסבו של יוג'י נפטר, הוא מגיע לבית החולים שבו יוג'י ביקר את סבו ומזהיר אותו כי שוכנות רוחות מקוללות בבית הספר ועושות שם מהומות, כולל הריגת חבריו הטובים של יוג'י. לאחר שסוקונה משתלט על יוג'י, הוא נלחם במגומי עד שגוג'ו מגיע ועוצר את הקרב. שיטת הלחימה של מגומי מאופיינת מיצירת שיקיגאמי - חיות שנוצרו בקסם המכילות כוחות מיוחדים.
  • נובארה קוג'יסאקי (ביפנית: 釘崎野薔薇) - הצלע הנשית והשלישית בכיתה. לרוב חמת מזג אך לעיתים משדרת חיוביות ומצב רוח חיובי כאשר מדברים איתה על טוקיו ועל שופינג. בילדותה גדלה בכפר עם נערה בשם סאורי ואף התחברה אליה. כשמשפחתה של סאורי עזבה את אותו כפר, נובארה לא התחבבה כל כך על אנשי הכפר ובעקבות כך עזבה לטובת טוקיו כי קיוותה ששם תתייחד עם סאורי מחדש. בעקבות חיבתה לעיר זו ביקשה כי תיפגש שם עם גוג'ו, יוג'י ומגומי בהרג'וקו. למרות שקיוותה ביחד עם יוג'י שהם יוצאים ליום כיף בעיר כשגוג'ו מדבר איתם על ללכת לרופונגי, גילתה כי הגעתם נועדה למשימה שלפיה עליהם למצוא רוח מקוללת. שיטת הלחימה של נובארה מתאפיינת בטכניקת הוודו - שימוש בבובת קש, פטיש ומסמרים שלפיהם היא יכולה לקבוע את כמות הנזק שהאויב יקבל.
  • גוג'ו סאטורו (ביפנית: 五条悟) - המורה של יוג'י, מגומי ונובארה בתיכון להכשרת מכשפי ג'וג'וטסו בשלוחה של טוקיו ונחשב למכשף ג'וג'וטסו בכיר ביותר שבעקבות כך מתואר כהחזק ביותר בעולם. ידוע כאיש אופטימי ביותר. גוג'ו עצמו גם למד בתיכון ג'וג'וטסו ביחד עם מסאמיצ'י יאגה, סוגורו גטו ושוקו איירי ואף נהפכו לחברים טובים אך בעקבות מאורע בשינג'וקו מקבל הוראה להרוג את גטו אך מסרב לכך. מעביר את מגומי למשפחת זנין. לוקח את יוטה תחת חסותו במאורעות הפריקוול ולאחר שיוטה עוזב את תיכון ג'וג'וטסו מגלה על יכולותיו של יוג'י ולוקח אותו תחת חסותו במהלך העלילה. נכלא במימד מתחם הכלא לאחר שמגלה שעל גופו של חבר ילדותו, גטו, השתלט יצור בשם קנג'אקו שאף כולא אותו במתחם זה. שיטת הלחימה של גוג'ו מתאפיינת בעיניו וביכולות לחימה מרשימות ביותר שלפיהן נחשב למכשף החזק ביותר.

פרוטגוניסטים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מאקי זנין (ביפנית: 禪院真希) - תלמידת שנה שנייה הידועה כבת לשושלת משפחת זנין - משפחה בכירה של מכשפי ג'וג'וטסו אשר ממנה הוגלתה בצעירותה למען תוכל להתאמן במטרה להיות לוחמת חזק על אף שאינה מסוגלת לראות רוחות מקוללות. בשנתה הראשונה בתיכון קיבלה על עצמה ביחד עם פנדה וטוגה לאמן את יוטה אוקוטסו במטרה ויוכל לבטל מעליו את קללתה של ריקה. למאקי יש אחות תאומה בשם מאי, הלומדת בשלוחת קיוטו ואף היא לומדת להיות מכשפת ג'וג'וטסו.
  • פנדה (ביפנית: パンダ) - דב פנדה מדבר ותלמיד שנה שנייה. נולד בתור גופה מקוללת שעברה שינוי צורה אותה גידל מסאמיצ'י שאף אימן אותו וסיפר לו כי קיימים לו אח ואחות אותם הוא יוכל להבין כשיגדל ואף משמשים עבורו כמקור לכוחותיו.
  • טוגה אינומאקי (ביפנית: 狗巻 棘) - תלמיד שנה שנייה. בשל היותו בן למשפחת אינומאקי - משפחה בעלת הדיבור הנגוע, אוצר המילים של טוגה מוגבל בעיקר לסוגי דגים כדוגמת סלמון וטונה. הדיבור הנגוע אף משמש עבורו כשיטת לחימה לפיה הוא נותן הוראה בקול רם ובעקבות כך מחזיק אצלו תרסיס לגרון באופן קבוע בכדי שגרונו לא יישאר יבש לאחר הקרב.

אנטגוניסטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ריומן סוקונה (ביפנית: 宿儺) - הנבל העיקרי בסדרה. כהן הידוע כמלך הקללות. בעידן תור הזהב של הג'וג'וטסו נחשד בתור "שד דמיוני" על אף היותו בן אנוש בעל כוחות כישוף, זאת מכיוון והרג מכשפי ג'וג'וטסו רבים באותה תקופה, מה שגרם לו לקבל עונש מוות בידי מכשפי הג'וג'וטסו באותה תקופה. על אף מותו הפיזי, רוחו נשמרה כרוח מקוללת, זאת מאחר שהוא היה מכשף בעל עוצמה גבוהה מבכדי שגופו יושמד בקלות, מה שגרם לכך שכל אצבעותיו, הן בידיו והן ברגליו היוו שריד פיזי לקיומו ששימרו את כוחו הרוחני בתור פריטים מקוללים ופוזרו במקומות רבים ברחבי יפן במשך אלפי שנים ואחריהן נשלח מגומי בהוראת גוג'ו בתחילת העלילה המרכזית. כאשר מגומי מגיע לתיכון סוגיסאווה בו יוג'י למד באותם ימים, הוא מאתר את אחת האצבעות אותה יוג'י בולע כי חשב שבליעתה תעזור לו להגן על בית הספר מפני הרוחות המקוללות ששוטטו שם. הבליעה גורמת לסוקונה לחזור לעולם החיים תוך שהשתלט על גופו של יוג'י ולהצהיר שזוהי הזדמנותו להרוג את בני האנוש אחד אחד. מגומי וגוג'ו מונעים זאת בתחילה אך לאחר החלטתו של גוג'ו להשאיר את יוג'י בחיים, הוא מחליט שרק לאחר שיוג'י יגלה את כל האצבעות של סוקונה ויבלע אותן, הוא יוכל לתת למועצה להוציא אותו להורג, על אף שסוקונה עצמו משתוקק להרוג את יוג'י בעצמו בכל הזדמנות.
  • סוגורו גטו (ביפנית: 夏油傑) - הנבל העיקרי בעלילת הפריקוול האחראי לשחרור הרוחות המקוללות. בעברו גטו למד בתיכון להכשרת מכשפי ג'וג'וטסו לצד מסאמיצ'י, גוג'ו ושוקו ואף נהפך לחבר קרוב עבורם אך לאחר מאורע בו נהרגת בחורה בשם ריקו מאבד גטו אמון באנושות ובעקבות כך מגלה טכניקת ג'וג'וטסו חדשה אשר גורמת לו לרצות להרוג את כל מי שאינו שאמן ולפיכך הרג מאות אנשים בתאונה, מה שגרם לו להיות מסולק מבית הספר, כשלאחר מכן אימץ את שיטת השליטה בקללות. לאחר שנהרג במאורעות הפריקוול, משתלטת עליו קללה בשם קנג'אקו (ביפנית: 羂索) אשר מאמצת את גופו והתנהגותו בכדי שתוכל לכלוא את גוג'ו במימד מיוחד אשר נקרא מתחם הכלא - משימה שבה הוא מצליח במהלך מאורעות שיבויה בליל כל הקדושים.
  • מאהיטו (ביפנית: 真人) - אחד הנבלים המרכזיים בעלילה. ידוע כרוח מקוללת בעלת דרגה מיוחדת. מנהיג חבורת רוחות מקוללות הנקראות ג'וגו, הנאמי ודאגון. מטרתו של מאהיטו היא להכחיד את האנושות ולהחליפה באוכלוסייה של רוחות מקוללות. מסייע לקנג'אקו במאורעות שיבויה בכדי לכלוא את גוג'ו במתחם הכלא.

קיצר האנימה הכי טובה בעולם

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'וג'וטסו קאייזן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Michael Lacerna, Jujutsu Kaisen Tops Squid Game, Wandavision in Social Media's 2021 Discussions, CBR, ‏2021-12-10 (באנגלית אמריקאית)
  2. ^ 1 2 Weekend Box Office Forecast: The Batman Eyes Third #1 Frame as Jujutsu Kaisen 0: The Movie, The Outfit, Umma, and X Debut, Boxoffice, ‏2022-03-16 (באנגלית אמריקאית)
  3. ^ 1 2 Anthony D'Alessandro, Anthony D'Alessandro, ‘The Batman’ Hitting $300M+ Today, Crunchyroll Anime Pic ‘Jujutsu Kaisen 0’ Solid With $17M+ – Sunday AM Update, Deadline, ‏2022-03-20 (באנגלית אמריקאית)
  4. ^ 1 2 Weekend Box Office Results: The Batman Reaches $300 Million (באנגלית אמריקאית)
  5. ^ 1 2 Jujutsu Kaisen 0 Film Becomes 15th Highest-Earning Film Ever in Japan, Anime News Network (באנגלית)
  6. ^ https://twitter.com/vizmedia/status/1279126041135644672, Twitter
  7. ^ https://twitter.com/animejujutsu/status/1375494601784532992, Twitter
  8. ^ Grade, Jujutsu Kaisen Wiki (באנגלית)